-
Ok. Skönt att höra. Min mamma har tydligen också mått oförskämt bra under sina graviditeter, så vi får hoppas på att allt är som det ska :)Sommarnatt2010 skrev 2010-10-05 19:43:05 följande:jag har två vänner som inte märkt av sin graviditet mer än att magen växt..Så du behöver nog inte oroa dig. Det är som sagt väldigt olika för alla... -
Okej. Intressant det där med att det är olika från gång till gång. Undrar vad det beror på?minya skrev 2010-10-05 20:52:04 följande:de är samma här, första kände jag absolut ingenting, skulle inte ens märka att jag vore gravid om de inte vore för magen. Och den kom inte förs vid vecka 30 så hade knappt nått att gå på där ens, men var aldrig orolig.
De är när man sitter här och läser om alla hysteriska inlägg om kanske mf eller de som fått mf som man blir orolig själv känner jag. Så de inläggen hoppar jag alltid över
men denna så var jag extremt illamående i början, och växrk och allt som dom hittat på. Men nu för någon vecka sen så bara försvann allt helt plötsligt, så nu njuter man så länge det varar
Så sant att man bli orolig av att läsa vissa saker här på FL som man kanske aldrig skulle ha tänkt på annars... Men samtidigt känns det bra att veta att saker kan gå snett och att det inte är helt ovanligt under tidig graviditet...
Ja, det är väl njuta man ska göra, men vågar inte riktigt än... Men snart så! Kanske jag börjar tro mer på det hela när vi varit på inskrivning på måndag :) När har du inskrivning? -
Idag vaknade jag och tänkte shit jag mår ju som vanligt igen. Inte samma udda illamåendekänsla hela tiden... Hoppas att det fortsätter så :) Men man blir ju lite förvirrad och orolig när det helt plötsligt känns annorlunda.
-
Vill bara säga en sak om hår. Om ni frågar en hårfrisör så kommer de berätta att alla tappar mer hår på hösten. Enligt mig bok om graviditet så kommer den förbättrade hårkvaliteten senare under graviditeten. Så jag tror inte ni behöver ta ut det hela i förskott. Kanske blir ni glatt överaskade om någon månad eller två :)
-
Hej!
Jag har inte haft så mycket tid eller ork att skriva här på länge, men nu har jag fått lite energi.
Var på KUB igår och är helt överväldigad över att ha fått se krabaten i min mage. Nu kan jag själv tro på det!
H*on var 6 cm lång och huvudet var 2 cm i diameter och KUBtestet var låg risk, storleken stämde bra överrens med vad som förväntas vid den tiden. Kan inte vara mer nöjd!
Väldigt uppskattat :) Var hon Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen i Stockholm. Kan verkligen rekommendera dem.
Kul att höra att det gått bra för er andra som gjort KUB också! -
Ja! Helt underbart! Jag rekommenderar alla att göra ett ultraljud eftersom det helt plötsligt känns mer verkligt :)sarasessi skrev 2010-10-27 21:23:42 följande:Oh, visst är det en under känsla att se den lilla :) Vilken vecka är du i? Jag gjorde nämligen vul igår och blev framflyttad en vecka. Min var 48, 3 mm och dem beräknade att jag då var i 12+0. Kan det stämma?
Jag var enligt min egen beräkning 12+1, men enligt deras beräkning på längd (57mm) och huvudbredd (19mm) i v12+2. Men hon sa att det är svårt att mäta exakt när de är så små.
Du är säker på att det inte var 58mm då? -
Jag såg det när jag kollade på bilden efteråt... Men jag tycker det är underligt att de kommer fram till så olika. Men så länge allt såg bra ut så spelar väl egentligen inte exakta graviditetslängden någon roll. Man kanske går över tiden eller föder för tidigt i varje fall... Så nu får vi bara NJUTA!sarasessi skrev 2010-10-29 16:28:26 följande:Det står både 12 w 0 d och 48, 3 m.m på bilden, så nej det var inte 58. Jaja, dem sa att det såg bra ut iaf. -
Jag har också fått ont i magen idag (12+6). Liknar mensvärk, fast mer lokaliserat på ena sidan. Jag tror absolut det kan vara växtvärk vi har! Nu ska väl livmodern börja växa rätt ordentligt, så då kan man ju föreställa sig att man får lite ont.Jean skrev 2010-10-31 08:15:09 följande:Ligger har och har ont i magen... Antar att de ar liknande som sammandragningar kanske. Knyts till i magen och gor ont som tusan. Lite svart att ga pa toan. Kanns knappt nar jag ligger ner. Ar detta vanligt i v.14 +2 eller behover jag oroa mig????
När jag var hos läkaren för någon vecka sedan berättade han att man kan ha som muskelknutor i själva livmodern (som ju är som en stor muskel). Så nu inbillar jag mig att det är en muskelknuta som måste lösas upp just där jag har ont... Lite svårt att veta exakt vad det är, men skönt att veta att det finns helt normala förklaringar tycker jag! -
Jag tog ledigt halvdag förmiddag. Hade tid klockan 8 jag med. Då hade jag och min man god tid på oss att sitta och prata om det hela på ett fik efteråt... Jag tyckte det var lite onödigt mycket ledigt, men klart att om det skulle vara dåligt kanske det hade varit för lite.Sommarnatt2010 skrev 2010-11-01 19:43:34 följande:Jag ska göra KUB v 46. Ska göra det klockan 8 på morgonen. har sagt till kollegan som vet att jag är gravid att jag kommer lite senare. Men har tänkt på det där..Är det bättre att ta hela dagen. Tänkte lite på om det visar sig att det inte är bra...Kan det ju vara tufft att gå till jobbet o låtsas som ingenting...Hur har ni gjort??? Samtidigt vill jag ju inte tro att det ska vara något fel... -
Jag lider med dig :( Ingen kul sits.Kottemor skrev 2010-11-09 15:20:26 följande:Ledsen
Var och gjorde KUB i morse och det gick inte som vi hade hoppats på.
Fick risken 1:30 för att få ett barn med DS.... Det var både mätnignen av nacksplaten och blodprovet i som var dåliga och gav resultatet.
Så nu ska jag genomgå moderkaksprov nästa tisdag och allt detta skrämmer mig!
Risken att få missfall efter ett moderkaksprov är 1:100, och risken att få ett DS barn är 1:30, vi valde därför att genomgå moderkaksprov. Sen visar det sig att min moderkaka sitter i framvägg och därför kan det vara svårt att genomföra provet, och då måste det istället bli FVP, en då får vi vänta ytterligare någon vecka...
Det som gör mig lite förundrad är att fostret var precis 45mm om hon mätte en gång ,och dom andra gångerna var det under 45mm. Jag var enligt beräkningarna "bara" i vecka 11+1 och inte i 11+6 som vi trodde enligt SM.
Och vad jag har förstått av vad jag kunnat läsa mig till, är att man inte ska göra KUB innan v. 11+3 eller en storlek på fostret på 45 mm.
Jag förstår ingetting och känner mig verkligen som om jag bara vill gräva ner mig i sanden och gömma mig...
Mår jättedåligt och känner verkligen inte för att sitta här på jobb för att "hålla skenet upp"
Funderar på att berätta för min chef, och sjukskriva mig någon dag.... vill bara gråta
Kanske hjälper det att tänka att det är bättre att göra fvp så du verkligen får veta hur det står till där inne. Vi som fått "låg risk" kanske är falskt trygga i vårt bra resultat, medan du får veta med större säkerhet att allt verkligen är bra. Och föhoppningsvis är allt bra med den lill*. Tänk på att KUB bara ät statistik och att fostret ändå kan vara kärnfriskt!
Jag känner en tjej som fick hög risk och som gjorde fvp, allt såg bra ut och hennes son är nu snart två år och mår hur bra som helst...
Jag vet inget om vilka veckor man ska och inte ska göra KUB, men en gissning är att det är svårare att utföra en korrekt mätning av nacken ju mindre det är...
Berätta absolut för chefen, och be henne säga att du är magsjuk eller något, också går du hem och vilar några dagar. Det behöver du! Ta hand om dig och mannen din :)