• Mary

BF maj 2011

maylin skrev 2011-01-20 16:40:00 följande:
    Hejsan alla RH negativa!

Jag är även jag Rh negativ och jag kommer i vecka 28 få en spruta för att motverka bildandet av antikroppar. När de blodgrupperade mig tog de även reda på att barnet var RH positivt. Inte vet jag hur de kan se det i mitt blod, men det står så på provsvaren.

Jag jobbar även i Tyskland, så jag går även hos läkare här, samt i Stockholm. Både i Tyskland och i Stockholm har debörjat med att ge sprutan i förebyggande syfte. Så det ska inte vara farligt med sprutan. Risken för att bilda antikroppar är som störst vid förlossningen, då det är mer blod inblandat. Men mig kollar de flera gånger under graviditeten om jag har bildat några antikroppar.
    samma här....
  • Mary
    tove83 skrev 2011-01-20 18:36:04 följande:
    jag är också rh negativ, men det är inget som min barnmorska har sagt nåt om,mer om att det är såna som dig dom vill ha som blodgivare...ska kolla upp detta!!

vi kollade vagn i går, tror att det blir en ny Emmaljunga city cross,  med citykorg i.
    vi gillade den väldigt mkt!! det var bara 3 veckors leveransti också;))någon med erfarenhet på den????

www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_mo...
    de kanske har kollat, men sett att barnet också är rh- ? Och då är det inget mer med det...
  • Mary
    Sommarnatt2010 skrev 2011-02-03 21:46:05 följande:
    Förresten hur länge har ni tänkt arbeta??? Jag funderar på att gå hem 2-3 veckor innan BF. Alltså sluta sista april el möjligtvis jobba en vecka i maj. När jag pratar med min man om det tycker han det låter knasigt...Kan väl jobba så länge som möjligt tycker han. Tidigast gå hem en vecka innan... Jag är ju pigg och mår bra, har inga problem att jobba (just nu iaf, det kan ju ändra sig...men om förutsättningarna är de samma resten av graviditeten)
    Jag är precis som du. Funderar på att gå hem lite innan eftersom det verkar skönt...

Men jag mår ju bra och egentligen kanske man kan jobba så länge som möjligt. Min mamma tror att det är bättre för att få igång förlossning i tid att man jobbar och är aktiv innan BF, och jag tycker det låter ganska vettigt...

Kort sagt är jag lika förvirrad som du och kan tyvärr inte hjälpa dig i ditt beslut :S
  • Mary

Jag var hos BM i v25+0 och hade sf 24cm vilket var precis på kurvan. Men efter det har min mage exploderat känns det som. Men vad jag förstår är det väl nu magen kommer på allvar... Nu är jag i vecka 26+3. Pyrets hjärta slog 142 slag per minut :)

Känner rörelser mest på kvällen då jag ska sova. Ibland annars också... Mannen har känt sparkar han med :)

• Mary
    natalieh skrev 2011-02-16 18:46:52 följande:
    då ska jag åka in till förlossning med en blödning nu.. :( fy fan vad det snurrar i huvudet av oro :( hoppas på en UVI eller nått sånt och inget värre :(
    oj. Hoppas  allt är bra med lillen och dig! Uppdatera oss sen! Kram
  • Mary
    FruganH skrev 2011-02-16 19:24:04 följande:
    Vart hos BM idag då. Har haft lite problem med ögonen några gånger nu, flimrande fläckar och idag försvann i princip synen på halva vänsterögat när jag satt på jobbet. Riktigt obehagligt. BM sa att det kan bero på trötthet eller stress, men om det kom tillbaka och jag samtidigt fick ont i huvudet/högt upp i magen eller så så skulle jag kontakta sjukhus direkt. Hon kollade äggvita och det fanns inget. Sockret var bra även det.

Blodtrycket var iallafall lite högt vilket verkade oroa BM lite. Jag hade ju ändå suttit och vilat i väntrummet i ca 20 minuter.. Så jag skall tillbaka på kontroll igen nästa tisdag. Hon tyckte jag skulle försöka varva ner på jobbet och ta det lugnt hemma. Hemma är det inga problem, men jobbet är ju svårare förklarade jag. Hon vet ju vad jag jobbar med, så hon sa att hon förstod det. Får väl se hur trycket ser ut på tisdag, kanske kan höra om man kan bli lite sjukskriven annars. Men det kanske inte BM kan göra? Någon som vet?

Annars slog bebisens hjärta finfint, starkt och bra. Hon glömde däremot säga hur många slag och jag tänkte faktiskt inte på att fråga. SF-måttet var 28 och hon sa att magen växer på som den ska. (Är i v28+4 idag, enligt FL).

Så ja, vi får väl helt enkelt se på tisdag hur det verkar. Men får väl hoppas på att blodtrycket är bättre då iallafall.
    Jag fick också någon konstig synvilla idag... Som blixtar precis där jag kollade... Men det försvann efter ca en halvtimme som tur var! BM nästa vecka för mig, så jag ska berätta om det för henne.
  • Mary

Minglanu: jag hade problem med magen förut. Dvs hård... För mig funkade det att jag åt a-fil på morgonen med skivad banan och kiwi. Kiwi ska vara bra över huvud taget för magen. För att hålla mig mätt behövde jag dock äta macka också... Och nått jag provade var att köpa mindre fiberrrikt bröd. hade nämligen läst att det kan bli för mycket fibrer. Det funkade perfekt för mig! Hoppas det blir bättre snart!

• Mary
    skalbagge skrev 2011-02-18 19:22:30 följande:
    Vår lilla prins ska heta EdvinHjärta
    Jag har också varit inne på Edvin, men då kanske med "w". Jättefint namn tycker jag :)
  • Mary

Velar lite om skötbord... Jag funderar på ett från Ikea, och att ställa det precis utanför badrummet så man har lite nära till vatten. Skulle vilja ha det i badrummet, men där finns ingen plats :(

• Mary

Min plan är att gå hem 2 veckor innan BF. Har iofs inga graviditetskomplikationer, men tycker det känns skönt att få vila upp sig lite innan...

Svar på tråden BF maj 2011