TheLove skrev 2010-11-19 07:58:45 följande:
Känns skönt att läsa så många som inte ska vaccinera sig för det gör mitt val lite enlare. Jag känner också att risken för att man ska bli dålig av vaccinet är större än att man ska bli smittad av influensan och bli extremt dålig av den. Det var ju många som fick missfall förra året och misstänkte svininfluensavaccinet för det... Jag får väl helt enkelt hålla mig ifrån stora folksamlingar ;)
Där emot har jag gått och blivit förkyld. det är så synd om mig ;) så mår jag illa idag med... jag har knappt mått illa alls denna graviditet (förra bodde jag typ med huvudet i toaletten) tycker synd om alla dem som mått mycket illa för jag börjat klaga redan efter en timme ;)
Nu ska jag sätta mig och försöka få lite pluggande gjort, har en b-uppsats som ska vara klar idag och jag har en hel del kvar av den.... känns lite sisådär efter att ha varit vaken med sonen från 04:30 men jag får nog överleva dagen :)
Jag är normalt extremt skeptisk mot vacciner, tycker att kroppen ska få hantera sjukdomar själv och på så vis få stärkt immunförsvar.
Men!
När man är gravid är det annorlunda. En influensa kan vara riktigt skadlig för barnet.
Och vaccinet är inte "något man normalt inte skulle få i sig". Det bygger på samma virusstam som den riktiga influensan, men i mindre dos så att immunförsvaret bildar antikroppar.
Får man symptom av det beror det bara på att man fått en lindrig variant och att immunförsvaret jobbar för fullt.
Och att få ont i armen någon dag måste väl ändå vara mindre allvarligt än att få en lunginflammation som kan leda till att barnet skadas?
Som tur är får alla göra som de vill. Och de flesta som inte vaccinerar sig kommer säkert att klara sig galant. Jag tycker bara att det är synd om man grundar sitt beslut på myter och antaganden...