• Sofi 79

BF maj 2011

Notera att den har baklucka för maximal toakomfort

• Sofi 79
    Har börjat fått tillbaka den där jäkla huvudvärken igen som håller i sig från morgon tills jag lägger mig, tar jag alvedon är den borta i kanske 2 timmar om jag har tur sen kommer den tillbaka och jag har blivit väldigt noggran med att få i mig den vätska som jag behöver så de kan inte vara vätskebrist iaf:S drygt som sjutton är de iaf...
    Vilket elände!
    Men just Alvedon varnar de väl för nu för gravida? Något ämne i det som inte alls är bra.
  • Sofi 79

Så här säger tillverkaren AstraZeneca:
    Alvedon för Gravida
    De allra flesta som är gravida är mycket försiktiga med läkemedel. Det är inte ovanligt att man drabbas av feber eller värk även under sin graviditet. Med Alvedon finns det inga kända risker vid användning under graviditeten. Alvedon påverkar heller inte möjligheten att bli gravid.

”Alvedon är snällt för din mage och den som ligger däri.” Tillfällig användning av Alvedon under graviditeten ökar inte dina risker för missfall eller fostermissbildning. Alvedon passerar över i bröstmjölken men i så liten mängd att det inte påverkar barnet. Därför kan du behandla tillfällig värk och feber med Alvedon även när du ammar. Läs gärna utförligare hos Alvedon / AstraZeneca.

Och så här säger ny dansk forskning:
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8090996.ab

Och amerikanerna:
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/allergi/article6863778.ab

Frågan är vad man får ta. Tydligen är ju just Alvedon en av få värktabletter man tidigare rekommenderat till gravida. Acetylsalitylsyra (Treo) och Ibuprofen (Ipren)  är ju no-no det med. Suck.

• Sofi 79
    Maruid skrev 2011-01-06 21:44:46 följande:
    Funderar dessutom på att köpa någon sådan där gravid/amningskudde som man både kan ha i sängen nu under graviditeten för att palla upp kroppen och senare när man ammar. Någon som har erfarenhet av det för jag hade ingen sist men tittade längtansfullt på andra som hade.
    Jag lånade en amningskudde av en kompis förra gången. Det var den modellen som är som en saccosäck, dvs fylld med små kulor. Den var perfekt för den kunde man buffa runt som man ville, tömma den i ena änden och bulla upp den i den andra om det behövdes, eller bädda den runt bebisen som en liten säng om den somnade under amningen.
    Tydligen den dyraste varianten men mycket skönare än skumgummimodellen som man inte kan forma själv.
  • Sofi 79

Här är en till som kommer att checka in på förlossningen en vecka innan BF. Jag hade vad jag trodde var sammandragningar i över ett dygn. När jag till slut ringde hem min man för att jag var för lat för att laga mat räckte det med en blick för att han skulle ordinera sjukhuset. Klockan sex på kvällen ringde min pappa och då hade vi inte tid att prata för vi skulle gå över till sjukhuset och kolla. 18:52 är tjejen född...

• Sofi 79

Jag tycker att de där 15 veckorna som alla pratar om fram till påsk känns oerhört få! Det är ju bara fyra månader kvar tills de små liven börjar komma.

Mitt bästa förlossningstips är Gudrun Abascals Att föda. Där står massor om olika smärtlindringsmetoder men också hur man kan förbereda sig och agera om man vill försöka utan.
    Och så gick jag på gravidyoga. Jätteskönt för kroppen och den andningen jag lärde mig där hjälpte mig genom hela förlossningen. Fick nästan panik av en BM som per telefon försökte få mig att flämta. Djupandning var det som gällde för mig!

• Sofi 79

Flytningarna är riktigt trista. Och jag tycker de blir värre om jag har trosskydd. Eller mer instängt och äckligt i alla fall. 

Sexlivet däremot är ju fantastiskt må jag säga. Är mycket känsligare än tidigare vilket gör mannen än mer inspirerande Lite tråkigt dock att magen börjar bli i vägen så att man inte kommer riktigt nära.

• Sofi 79
    Maruid skrev 2011-01-12 11:47:51 följande:
    Jag blir förvånad av att höra av BM varken tagit mått på magen eller urinprov.
    Här tas urinprov varje gång man kommer dit (man får rör så man tar det med sig), det har gjorts varje gång på mig trots att jag alltid haft jättelågt blodtryck. Och järnvärdet brukar kollas med jämna mellanrum. Magen mätte hon från och med vecka 20 förra gången.
    Återigen funderar man ju på om det ska skilja sig så mycket åt mellan olika MVC.
    Hos oss togs urinprov under sluttampen av graviditeten. Jag fick helt enkelt gå in på toa, kissa på en sticka och visa upp färgen för BM.
    Järnvärde och socker tas varje gång.
    Lyssnar alltid till hjärtljuden.
    Nästa gång - då är jag i typ vecka 25 - ska vi börja mäta magen.
  • Sofi 79

Ni som har problem med restless legs: I dag på Christer i P3 pratade de om just det. Och jättemånga tipsade om att de blivit hjälpta av att ha två korslagda matknivar eller -skedar under lakanet i sänget. Sjukt konstigt och säkert placebo - men många tyckte det hjälpte.
    Andra var hjälpta av magnesimtabletter.

Appropå när det är dags för ledighet. Jag har BF 5 maj och tänkte gå vid påsk. Eventuellt tar jag ut några semesterdagar innan (så att jag får de röda dagarna "gratis"). Det ger 2-3 veckor innan bebisen kommer.
    Förra gången var jag ledig längre innan. Men dels var det sommar då, dels hade jag ett större behov av att få vara hemma lite längre med första barnet.

Svar på tråden BF maj 2011