Inlägg från: Lovelyness |Visa alla inlägg
  • Lovelyness

BF maj 2011

För mig blir kissandet en reaktion på att jag inte sover så skönt. När jag behöver vända mig vaknar jag alltid eftersom det är så obekvämt och då känner jag att jag är kiddnödig och måste gå upp. Värdelöst

• Lovelyness
    nenababe skrev 2011-04-06 18:50:00 följande:
    Imorgon är det dags för sista barnmorskebesöket för oss för nästa söndag kommer hon med igångsättning. Helt sjukt, nu kan man säga "nästa söndag". Snacka om att de sista två veckorna gått fort då man ser tillbaka på dem så här i efterhand!

Byter vecka imorgon, så då är det vecka 36+0, kliver alltså in i v. 37. Nästa fredag ska vi träffa läkaren på specmöd. för att diskutera hur igångsättningen ska ske, ska kolla med UL och kolla/känna på tappen och så inför den 17e.

Fick en kort magsjuka, alternativ matförgiftning i måndags. Kräktes på kvällen mellan 20-00 typ. Sedan inget mer. Fick under natten i mig 0.5L vatten utan att kräkas och igår kände jag mig lite mör bara men inte magsjuk. Idag är allt som vanligt, inkl huvudvärken och smärtan i ryggen. :P

Snart är detta gravida tillstånd över. SISTA graviditeten för mig. Att föda barn skulle jag kunna göra varje dag som jobb, bara jag slapp graviditeten. Usch!
    Denna lilla stjärna startade sitt liv som en sk. "olycka". Inget ont som inte för något gott med sig, efter chocken lagt sig så var hon lika älskad och välkommen som våra 3 planerade små. Men här ska de verkligen inte hända en "olycka" till, så de åker in en spiral så fort de bara är möjligt.

Puss
    Fusk med aprilbebis! När du föder har jag över en månad kvar Glad
  • Lovelyness
    Kottemor skrev 2011-04-06 15:31:44 följande:
    Nu har jag varit iväg på TUL. Allt såg jättefint ut, alla delar var på rätt plats och såg fint ut. Han låg lite dumt till idag så vi fick inte några jättebra bilder. Han skuggade sig själv den lille busen!
    Han vägde 1974 gr och det gav en tillväxt på -7%, men det var inget att oroa sig för. Om vi skulle gå tiden ut beräknades en födelsevikt på 3300-3400gr. Han låg med huvudet ner, ryggen ut mot vänster, rumpan upp i vänster "hörn" och benen sparkar fint under revbenen på höger sida

Annras pratade jag med BM som gjorde UL om läkarens bemötande igår. Hon tyckte det var sisådär men förstod samtidigt hennes resonemang. Hon menade på att i v. 34 är dom färdiga, smalare, men färdiga så det är OK att födas då om naturen vill sig så. Eftersom min tapp fortfarande låg inom vad som anses normalt så fanns det inga riktiga bra grunder för att sjukskriva.Visst kan dom göra det, men det hade säkerligen inte gått igenom hos FK. Så hennes råd var att börja plocka FP eller ta ut ngn semesterdag i veckan så veckorna blev kortare. Men nä, jag gör inte det, jag vill ha bebis inne till minst v.36 så är det bara.

Har era magar börjat sjunka något? Jag är ju i v. 33+0 imorgon och tycker att min har sjunkit dom senaste dagarna.
    Vad skönt att allt såg bra ut, bilden är jättesöt! Jag har redan lyckats glömma om vår bebis väger 2200 eller 2500, det var iallafall +3% så det mest logiska kanske är 2200 gram.
  • Lovelyness
    skalbagge skrev 2011-04-07 11:00:37 följande:
    Vad ska man tänka på när man ska på tillväxtultraljud? Får man äta, dricka och kissa precis innan eller spelar det någon roll?

Svara någon som vet snälla, ska iväg på ett alldeles snart och är både törstig, hungrig och kissnödig
    Jag hörde ingenting om det innan. Jag hade både ätit frukost och var kissnödig men bebisen syntes jättebra
  • Lovelyness
    barbabelle skrev 2011-04-07 12:48:02 följande:
    Igår v.36 (35+5) var jag hos BM för kontroll

SF måttet lågg på 33,5 (senaste var 32 - för 2 veckor sen)
    Blodtrycket: 105/60
    Vikt: 68 (samma för 2 veckor sen), så ser det likadant ut, 10 kg sedan inskrivningen
    Fosterljudet lät fint och bra
    Huvudet nere och är ruckbar. Rumpan på samma ställe - högra sidan och fötterna på vänstra.

Mår finfint. Men har känt av molvärk därnere - som mensvärk, och även stickningar sedan 1-2 veckor, när det värker så går det över efter 2-5 minuter. Sover betydligt bättre nu på nätterna än tidigare, vilket är skumt, borde vara tvärtom, eller?  Vaknar emellan också - bara för att gå på toa, har vant mig vid det

Imorgon går jag in i vecka 37 (36+0)! Längtan är så stoooor! Hjärta
    Dock börjar jag ibland känna nervositeten, den går upp och ner... när jag inser att det faktiskt närmar sig och under helgen har jag tänkt packa BB-väskan. Förresten, har tvättat alla bebiskläder för första gången för ett par dagar sen och ja, vad hjärtat smälte över hur små och söta kläderna är! Drömmer

Vagnen har inte kommit ännu, kommer nog nästa vecka, hoppas jag....

Nä, nu ska jag fortsätta och virka mormorsrutor (filt)!
    Jag har också börjat sova bättre, för några veckor sen var min sömn katastrof. Mina besvär verkar komma och gå lite, det har varit så hela graviditeten.

Vad roligt att du virkar en mormorsrutorfilt, det gör jag också! Har du kommit långt? Det känns som att jag har mormorsrutor i hela hjärnan... Flört
  • Lovelyness
    niiiica skrev 2011-04-07 13:48:24 följande:
    Hoppas också in här i tråden Bättre sent än aldrig kanske! Har bf den 13 maj med mitt andra barn. Har en dotter som blir 2 den 26 maj.
    Min graviditet har väl varit helt ok. Illamående i början. Börjar ju bli ganska tungt nu och sover inte så bra på nätterna heller. Men nu är det ju inte så långt kvar i allafall!!Min första tanke är väl att bebisen har hicka! Har min i bland i allafall.
    Välkommen! Du heter mitt smeknamn, inte ofta man stöter på det Glad
  • Lovelyness
    FruganH skrev 2011-04-07 14:10:02 följande:
    Nu ligger jag inne på specialförlossningen och har påbörjat igångsättning. Blodtrycket var 170/110 imorse efter en natts vila, så då fick jag blodtryckssänkande medicin och kort därefter fick jag reda på att de beslutat om igångsättning.
    Så nu hoppas jag bara att det hela ska gå hyfsat smidigt och att det inte tar flera dagar innan bebisen tittar ut.
    Uppdaterar er igen lite senare kanske.
    Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Lovelyness

Konstigt att det är så mycket svårare att hitta fina pojknamn än flicknamn, undrar vad det beror på. Jag blir helt imponerad av hur många namn ni som inte bestämt er har, vi hade typ tre kanske haha

• Lovelyness
    Fröken Löken skrev 2011-04-08 19:00:04 följande:
    God kväll på er!

Tycker ni att jag ska åka in å kolla upp mig? Är supersvullen om benen, inte bara fötterna utan mina knän syns typ inte mer, och låren är hur stora som helst!! Känns som om benen sover och trots att jag legat högt med benen och vilat i em så känns det fortfarande obehagligt! :(
    Det tycker jag, det är bara jobbigt att gå hemma och oroa sig. Om du inte vill åka in idag kan du ju vänta tills imorn, dom säger ju att det inte är någon fara om svullnaden går ner över natten. Håller tummarna för att det bara är vanlig svullnad!

Jag har en svullen fot, skitsnyggt...
  • Lovelyness
    Charlott29 skrev 2011-04-08 19:45:42 följande:
    Hej på er!

FrökenHanna: Lycka till!

Jag var på min veckovisa CTG-kurva hos BM idag. Fick inte min ord. barnmorska utan en kollega till henne. Tyckte redan från början att bebis verkade lite stressad mot vad hon brukar. Hon brukar ligga mellan 125 - 140, men idag såg jag knappt en enda mätning under 150, utan hon låg hela tiden mellan 150 - 170 och ibland upp mot 180...
    Det kändes inte bra och jag frågade om hon inte var mer stressad än vanligt, men BM sa att det såg så fint ut. Ja kurvan i sig såg ju bra ut, den gick upp och ner som den ska, men mot hur kurvan brukar se ut var det väldigt annorlunda.
    Hade en konstig känsla idag att jag skulle ringa min BM och fråga om hon kunde ta en titt också.

Hann dock inte ringa innan min BM ringde mig på em och sa att doktorn inte var helt nöjd med kurvan och att de ville att jag skulle komma in imorgon fm för att göra en uppföljning. Hon avslutade med "hängslen och livrem" och att jag inte skulle bli rädd nu...
    Lättare sagt än gjort! Jag är livrädd! Vad beror detta på? Vad kan hända?
    Inte gjorde det saken bättre att jag är solokvist med sonen ikväll heller.... hade gärna bara lagt mig raklång på soffan till imorgon... tankarna bara snurrar och snurrar...
    Vi var med om samma sak förra veckan och fick åka in och kolla bebisens puls med CTG-maskin på sjukhuset. Enligt doktorerna där kunde det bero på vad som helst, att mamman var stressad eller att barnet hört något ljud till exempel. Vår bebis lugnade ner sig efter att jag åt lite. Jag tror mest dom lyckades fånga honom när han gympade runt som mest där inne, då har dom ju högre puls. Skönt iallafall att dom ska kolla upp det  imorgon.
Svar på tråden BF maj 2011