FruganH skrev 2010-10-04 13:05:36 följande:
Har en vecka på oss för att bestämma om vi vill göra KUB test eller inte. Eftersom vi inte tillhör riskgruppen så får vi ju betala för testet själv i sådana fall.
Vad vi vet så har vi ju inget i släkten som tyder på att det skulle kunna vara något, men samtidigt så kan det väl inte bara vara ärftligt om risken stiger i takt med ålder? Eller tänker jag helt fel?
Näe, det är inte ärftligt vad jag vet. Risken ökar med åldern som du skrev. Det är ju inte bara DS de tittar efter utan även två andra varianter av kromosomavvikelser där barnet inte kommer att överleva. Jag vill gärna ha chansen att avbryta en sån graviditet så tidigt som möjligt i sånt fall. För min del tar jag chansen och undersöker, när nu tekniken finns tillgänglig. Men jag tänker bara göra fostervattensprov sen om risken är högre för kromosomavvikelse än för missfall...
Men jag tycker det vore allra bäst om landstingen erbjöd alla gravida ett UL i vecka tolv (till självkostnadspris). Man vill ju ha nån slags bekräftelse på att det finns ett foster därinne som lever!
Ikväll ska vi på visning på ett hus! Så spännande! Det är ju en dröm att få ha sitt eget hus...