• Jodi

BF maj 2011

Jag har känt bebben hicka, så gulligt! Den rycker liksom till i hela kroppen, så det skiljer sig från andra rörelser. Var hos BM igår förresten, allt såg bra ut. Men jag trodde att de följde vikten under graviditeten? Inte togs det nåt urinprov heller,men de kanske de bara gör om blodtrycket är högre?

Nu har vi flyttat till hus, jättemysigt, men så mycket att göra...Man vill ju gärna ha det mesta klart när lillen kommer. Vi ska börja med barnrummet, funderar på lindblomsgrönt på väggarna och ekparkett på golvet. Det passar väl en pojke?

• Jodi
    Maruid skrev 2011-01-12 11:47:51 följande:
    Jag blir förvånad av att höra av BM varken tagit mått på magen eller urinprov.
    Här tas urinprov varje gång man kommer dit (man får rör så man tar det med sig), det har gjorts varje gång på mig trots att jag alltid haft jättelågt blodtryck. Och järnvärdet brukar kollas med jämna mellanrum. Magen mätte hon från och med vecka 20 förra gången.
    Återigen funderar man ju på om det ska skilja sig så mycket åt mellan olika MVC.
    Jodå, hon mätte magen, kollade blodvärdet och blodsockret samt lyssnade på hjärtat. Men vikten kanske de tycker man kan hålla koll på själv iofs... Flört   Men angående urinprovet så antar jag att blodtrycket var på den låga sidan och då kanske det inte behövs något test för proteiner.

Hur länge tänker ni jobba förresten? Jag har tänkt gå 4 veckor innan BF, vill gärna vara lite ledig och hinna sova och boa lite...(och den kan ju komma tidigare oxå).
  • Jodi
    Vix skrev 2011-01-14 19:47:43 följande:

Har de senaste dagarna haft ischias och det gör grymt ont Igår så var hela benet som bara en bortdomnad klump där det strålade "tandvärk" i Jobbar själv på förskola och det är inte lätt att springa efter de små eller lyfta dem när det kör i benet vid varje steg. Hoppas att det släpper.
    Har meddelat att från och med 2 maj kommer jag vara hemma, har bf 14 maj.

Du ska inte söka havandeskapspenning?
  • Jodi
    Fröken Löken skrev 2011-01-15 09:52:53 följande:
    det där låter ju lite tokigt tycker jag! Överklaga och be din chef intyga att du har hård arbetsbelastning! Vet många som fått hp när de jobbat med små barn, just för bärandet osv.

Jag kommer iaf inte att få hp eftersom jag jobbar i förskoleklass. Men jag har semester att ta ut så jag jobbar vecka 15 ut sen har jag semester i tre veckor (så de röda dagarna blir gratis som nån annan skrev) och sen börjar jag ta av min mammapenning 9 maj.

Har ni funderat över hur ni ska lägga upp er ledighet? Ska pappan/partnern vara hemma något? Min sambo är egen företagare så han kan ju knappast ta några längre ledigheter så vi har bestämt att han ska ge mig alla dagar han kan så jag kan vara hemma till terminstarten i augusti -12 + hinna skola in på förskola innan jag börjar jobba!

Ja var inne på fks hemsida och beräknade penningen, och ja... det blir inte fett! Sen kommer ju barnbidrag och nån slags ersättning från kommunen för förlorad arbetsinkomst till men ändå!
    Och jag läste någonstans att om man ska behålla sin SGI efter ett års ledighet måste man ta ut minst 5 dagar/vecka.
    Som jag har planerat nu för att dagarna ska räcka kommer jag att ta ut  25 eller 26 dagar i månaden.

Nån som har några bra tips eller erfarenheter av detta?
    Ja, det är mycket att klura på vad gäller det där!! Jag har bara tänkt så långt som att vi ska försöka klara oss på att jag tar 4 dagar per vecka. Skulle gärna oxå vara hemma t om augusti -12. Sen vill sambon vara föräldraledig ca 3 månader. Kanske kan vi kombinera det på något sätt (ta halva dagar var eller några dagar per vecka var) så att vi kan resa någonstans tillsammans. Måste man alltid skola in på dagis i början av terminen? Det måste man också passa in.
  • Jodi

Börjar bli lite nojig över det där med vagn... Vi har bestämt oss för att köpa begagnat, men när jag tittar på blocket är det sällan nåt som verkar intressant. Förjoppningsvis kommer det ut lite fler annonser till våren.

Nån som vet om det finns vagn med rörliga framhjul som är lika stora som bakhjulen? Det skulle inte gå att dra en emmaljunga nitro city ( t ex) på vår gata med all snö, men det verkar praktiskt med svängbara framhjul.

• Jodi
    Nojnen skrev 2011-01-18 22:14:49 följande:
    Hej allihop! Har varit hos bm idag. Är i v.24+5. Magen var 24cm, mitt blodtryck 100/60, bebbens hjärtljud 137, mitt blodvärde 107, har gått upp 4,5kg sen inskrivningen. Allt verkar ok förutom blodvädret som är lite lågt, men jag äter Niferex 2/dag, så mer än de skulle jag inte stoppa i mig. Har däremot en fundering; berättade för bm att jag fått ont under magen, vid blygdbenet och har ont i den ena höften. Det gör ont att resa och sätta sig, samt att vända sig i sängen. Enligt vad jag läst har jag gissat mig till att det kan vara foglossningar. Har ett foglossningsbälte som jag använder flitigt och det känns bättre om jag använder detta. Men när bm mätte magen tryckte hon på blygdbenet och sa sen att hon förväntade sig att jag skulle säga till att det gjorde jätteont, för ALLA som har foglossningar har ont när bm trycker där. Visst kände jag ett tryck, men jag hade inte vrålont. Min fråga till bm blev då: -Om jag inte har foglossningar, varför har jag då ont? Hon kunde inte svara på detta. Kan någon av er?
    Kanske är nån nerv som kommer i kläm? Jag har ont i ena skinkan, mest på nätterna konstigt nog. Förmodar att det är ischias och jag tycker det blir bättre när jag stretchar.
  • Jodi
    Åsasåsa skrev 2011-01-19 10:44:53 följande:
    Jag har fått problem med ryggen, har kämpat på i en vecka med strålande värk men nu orkar jag inte mer! Har känt mig nere och deppad och nära till tårar hela tiden. Kändes som jag bröt ihop idag så nu har jag sjukskrivit mig från jobbet idag och imorgon och hoppas på att det hjälper. Känns tungt att göra det för jag har så mkt på jobbet.

Ringde både BM och vårdcentralen men fick tid först på måndag, ska få remiss till sjukgymnast då också. Båda gissade på ischias. Någon annan som har problem med det? Jag är rädd att jag ska bli fortsatt sjukskriven och inte få det godkänt av Försäkringskassan, kan ju inte vara hemma utan pengar Gråter. Jaja det löser sig nog. Bara bebis mår bra!

Hoppas ni får en bra dag, ser att solen tittat fram. Kram {#emotions_dlg.flower}
    Stackars dig, hoppas du mår bättre snart!! Ta en dag i taget, oroa dig inte i förskott!  Jag har ischias i höger ben, men bara nattetid och inte så att jag inte kan sova av det. Hoppas att det inte blir värre. Är så glad att jag inte har värre krämpor...än.
    Krya på dig!!
  • Jodi
    tove83 skrev 2011-01-20 18:36:04 följande:
    jag är också rh negativ, men det är inget som min barnmorska har sagt nåt om,mer om att det är såna som dig dom vill ha som blodgivare...ska kolla upp detta!!

vi kollade vagn i går, tror att det blir en ny Emmaljunga city cross,  med citykorg i.
    vi gillade den väldigt mkt!! det var bara 3 veckors leveransti också;))någon med erfarenhet på den????

www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_mo...
    Äh, en sån vagn skulle jag oxå vilja ha! Vad kostar den? Är det en kombi?
  • Jodi

Låter jättebra, kan inte tro annat än att du ska bli godkänd.

• Jodi

Kanske en dum fråga, men vad är skillnaden mellan city korg och vanlig hårdift? Eller city korg och en liggdel man får med en duo/kombivagn?

Svar på tråden BF maj 2011