Inlägg från: down under |Visa alla inlägg
  • down under

BF maj 2011

Jag har åkt utomlands många gånger med sonen.. första gången när han var 4 1/2 månad. Inga problem alls! Lite mer packning och planering bara!
    Det är lättare när dom e så små, blir värre när dom börjar gå!

• down under
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-05 15:28:27 följande:
    down under
    vart åkte ni då när han var 4 1/2 månad?
    ja det är kanske lättare, ammar ju säkert och behöver ju ingen barnmat och bebis sover ju säkert mycket.
    bara bebis är frisk så.

kommer ju ha med våra 3 barn också på resan som är 4,5 år, 3,5 år  och 1 år och 7 månader då i augusti
    så det blir nog fullt upp. Men ska till korfu, och vattenland på hotellet och all inclusive, var rätt billigt tyckte jag med 21 000 kr för oss alla ( 2 vuxna och 4 barn ) , inklusive busstransfer.
    Jag åkte ensam till Australien med honom.. väldigt lång flygresa! Inte så roligt att konka all packning och bebis
    ensam men det gick bättre än förväntat!
    Värre var det året efter när han var 1år o 5 månader när vi gjorde samma resa igen.. inte så lätt att roa en sån liten kille med mycket spring i benen på en sån lång flygtur!
    Det värsta var ju att han inte hade sin egen stol.. går inte att äta med liten i knät, går inte att fälla ner bordet då och man får hoppas på att det sitter någon snäll människa bredvid som kan hjälpa till lite..
    Och att gå på toa ensam.. glöm det! hehe det var skitjobbigt  men det gick!
    Har gjort ett antal sånna resor själv nu så jag är härdad-. Sonens pappa och farmor o farfar bor i Australien så det har blivit ett anrtal resor dit.
    En resa till Grekland tar väl bara typ 4 timmar så det blir nog inga problem!
    Blir nog värre med den som e 1 år o 7 månader för lillbebisn lär ju mest sova och dom äldre är lättare att roa.
    Om du har tur så får du även en basinett på planet som bebisen kan sova i så slipper ni hålla i den hela tiden. Och det underlättar ju om du ammar så slipper du tänka på sånt..
    Jag ammade inte och min son var komjölk allergiker så jag hade med mig en hel resväska full med receptbelagd mjölkersättning åt honom...ojojoj om jag var rädd för att bli stoppad i tullen med det...
    Men det gick bra..
    Du kanske vill ha med dig svenska blöjor till bebben iaf, vet inte hur deras blöjsortiment ser ut där nere.
    Annars så blir det nog inga problem, låter som en bra semester med vattenland o all inclucive på hotellet!

Ang 3d bilderna.. ja visst e dom fina!
    Helt otroligt hur detaljerade dom är och hur väl utvecklade barnen är i v 20.
    Min son var verkligen en liten kopia av sin pappa redan så tidigt, helt otroligt!
    Dom nya på den här lilltjejen är inte lika tydliga för jag gjorde dom tidigt, redan i v 16 för jag ville veta vad det var för kön. Men vi ska göra ett nytt ul innan vi åker tillbaks till sverige och då hoppas jag på lika fina och tydliga bilder som jag fick med sonen.
  • down under
    Ewima skrev 2010-12-06 06:09:03 följande:
    Down under: vart i Australien bor ni? Vi har precis varit hos min svägerska i Brisbane :)
    Vi bodde i Perth, På västkusten. Jag och sonen flyttade tillbaks till Sverige för 2 1/2 år sen.
    Sonens pappa och farmor o farfar bor kvar där.
    Och så har vi gamelfarmor i Brisbane.
  • down under
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-06 08:51:37 följande:
    down under
    Australien är ju väldigt långt bort, förstår det inte är så lätt att resa då speciellt som du skriver med en liten kille som vill springa runt och busa, vad jobbigt att inte ha en egen stol till honom och att resa helt själv.
    Så ni har släkten så väldigt långt borta, kommer de till Sverige också och hälsar på dig? hur ofta reser ni?

Nu när han är över 2 år så har han egen stol vilket gör allt lite enklare men han vill fortfarande inte sitta still och uppföra sig!
    Nästa år kanske!
    Vi reste dit ofta när han var under 2, nu kostar hans biljett lika mycket som min så har inte riktigt råd att åka nu.
    I sommar så kommer hans pappa och farmor o farfar till sverige och hälsar på, dom har varit här en gång tidigare. Jobbigt för alla när släkten bor så långt bort.

Vi får se hur det blir nu i framtiden när lilltjejen föds..blir ju inte lika lätt att bara sticka iväg hur som helst när man har nytt barn med annan partner..

Jobbigt med splittrade familjer!

• down under
    Jean skrev 2010-12-10 05:16:02 följande:
    Down Under

Laste om dina langa flyg resor... Jag bor i Hobart och vi har planerat att flya hem med den lilla i juli 2012 till min mammas 60 ars kalas, sa den lilla kommer att vara 15 manader. Later inte som att de ar nan hojdare att flyga da men de far ju ga anda. Vi blir val utslangda fran business class =/
    Tankte ta nagra prov resor mellan Hobart och Broome dar min man jobbar de forsta aret, de tar ja anda minst 7 timmar pa flyget. Vet att jag har fortur pa bassinette i och med qantas platinum kort sa de ar en fordel.
    Tips tas garna emot!!!
    Hur trivdes du i Perth? Vi var pa vag att kopa hus dar for ett ar sen men tog en tvar andring och kopte har nere istallet. Perth har varit min favvo stad har men manga sager att de har andrats sa mycket och att de inte ar lika bra langre. Mojligheten finns dock att vi flyttar dit framover...
    Jag älskar Perth! Allt är bra där speciellt dom fina stränderna och det härliga klimatet.
    Hade det inte tagit slut med exet så hade jag stannat där för alltid!
    Jag har iof permanent uppehållstillstånd där och sonen har dubbelt medborgarskap så vi kan flytta dit igen om vi vill. Tanken har slagit mig många gånger men nu när jag träffat en annan och vi ska ha barn ihop så e det ju inte lika enkelt längre.. vi får se vad som händer.
    Det ända jobbiga med att bo där var ju att familjen var så långt bort! Tar så lång tid att flyga hem plus att det kostar mycket...tur att vi hade skype!

Ang flygningen..
    Det är en jobbig tid att flyga i men om ni reser i Business class så finns det ju mycket mer plats att röra sig på plus att ni har större säten! Sen är ni väl 2 som kan dela på ansvaret, vilket kommer att bli mycket lättare så det blir nog inga problem!
    Det är ju bra att ni har första tjing på basinetten men ni kommer inte att kunna använda den så länge,
    Barnet får bara va upp till 6 mån sen är den för stor.. min son är väldigt lång så vi kunde inte använda den alla gånger.. beror på vem du flyger med o hur griniga dom är! Och ibland så är det små plan som inte har några väggar att hänga basinetten på.. väldigt irriterande! Speciellt irikesflyg.
    Och det mest irriterande av allt! När du änligen fått bebisen att sova i basinetten så vill du inte ha turbulent väder! Så fort det blir det så måste man ta upp ungen igen... suck! Jag försökte ignorera det flera gånger men dom kommer alltid och säger till att man måste ta upp barnet.. förstår du då hur man kan få hålla på om det är dåligt väder från o till.. Irriterande, för sonen vaknade ju då varenda gång man lyfte upp honom o så fick man börja om från början.. var nästan lättare att bara låta honom sova i famnen då när han sov och sen sätta honom i basinetten när han var vaken.
  • down under
    frulilja skrev 2010-12-10 09:47:45 följande:

En till bild,tror den är tagen lite underifrån,jag tror strecken är dom så kallade hamburge strecken som töserna harGlad   Så jag hoppas på en flicka.
    Den 20e ska jag på könsultraljud.
    Svårt att säga tycker jag.. gå in och kolla i mitt galleri, har lagt in en bild på mitt ul där.
    Där ser man tydligt "hamburgerbröden" fast jag tycker mer det ser ut som korv bröd men men ..
    Sitter en pil där oxå så man vet var man ska titta om det nu skulle va oklart.. 100% tjej.
    Försökte lägga upp bilden här i tråden men den var för stor..
  • down under
    Jean skrev 2010-12-11 00:55:59 följande:
    Ja jag foll pladask for Perth men har vanner som bor dar och min man ar dar ofta i jobbet och dom gillar de inte lika mycket langre. Perth har tydligen tagits over av alla "cashed up boagans" efter att husen skonk i pris forra aret. Nu ar allt jatte dyrt som alltid igen, man skulle kopt ett hus som investering...
    Hur funkar de med barn och medborgarskap? Jag har permanent uppehallstillstand och kan nu soka medborgarskap men tankte att de kanske vore battre att vanta sa den lilla kanske har lattare att fa svenskt... Hur gjorde du? Kan barnet fa svenskt bara sa dar?
    De ar grymt jobbigt att ha familj och vanner sa langt borta. Skulle vara hemskt utan internet..

Kan tanka mig att de ar irriterande om dom kommer och sager till en att halla barnet hela tiden man precis fatt den lilla till att sova. Kan tanka mig att man kanner sig ganska under press nar den lilla grater och alla sitter och tittar surt pa en... Min svagerska hade en hug a bub med bebisen mot sitt brost men dar fick hon inte sitta utan maste sitta i knaet (bara 3 manader) sa hon skrek hela bagen till sydney fran hobart.

Kommer bara att flya qantas tror jag. Har haft sa manga daliga erfarenheter i mindre plan. Och som du sager ar de nog enklare att man ar tva.
    Det beror nog på i vilket område man tänker bosätta sig i.. det finns ju bättre och sämre områden som överallt!
    Jag kan iaf rekommendera dig att flytta dit Kyss

Jag hade nog väntat tills barnet var fött med att byta för jag vet inte riktigt vad regerna säger.
    Fast om barn kan ha dubbelt medborgarskap så borde ju vuxna kunna få det oxå så det borde inte vara några problem. Du får  kolla upp det.
    Jag valde att föda i sverige så min son blev automatisk svensk medborgare sen när vi åkte tillbaks så sökte vi medborgarskap till honom där oxå vilket inte var några problem eftersom pappan är Australienare.
    Då blir dom citizen by decent.
    Borde ju vara samma grej fast tvärtom för dig. Du kommer ju föda honom där så då blir han ju automatisk aus medborgare så när ni åker hem till sverige 2012 så kan du ju söka svenskt medborgarskap åt honom då om det inte går att fixa via svenska ambassaden innan det.

Ja jag kan ju tala om at tdet inte är ett dugg kul när barnet får en skrikattack och vägrar sluta och alla bara glor
    och vissa kommer med elaka kommentrer! Det blir ju liksom inte bättre av det.. man blir jättestressad och barnet känner av det och det blir bara värre.. man vill bara skrika åt dom att hålla tyst och gråta lite!
    Men ibland så finns det snälla människor oxå som försöker stötta en .. du får hoppas att ni sitter brevid sånna!
  • down under

Colin är jättefint! Min sons farfar heter det så vi kunde inte ta det o denna gång e det ju en tjej.. mycket svårare att komma på bra namn denna gång!

• down under

Alltid bra att ta en första hjälpenkurs med inriktning småbarn, det kan jag rekommendera!
    Men min son har satt i halsen flera gånger och man får lika mycket panik ändå! Man får typ hjärnsläpp ett tag sen slläpper det och man gör allt man kan för att få ut föremålet i fråga.. men usch vad det e otäckt!
    Dom lär även ut hur man ska göra på bvc, iaf där vi bodde.

• down under

Jag hade jobbat innan förlossningen med min son men i Australien och då räknades inte det eftersom det inte var inom eu så istället för att få en bra fp som jag "förtjänade" så blev det minimibeloppet på 180kr/dan för mig!
    Inte så kul kan jag ju tala om när man var ensamstående med så lite pengar... men det gick och det kommer att gå för er med! Speciellt när ni har 2 inkomster..
    Denna gång har jag jobbat i Sverige plus att sambon jobbar så det känns som man kommer att ha massor av pengar nu om man jämför!

Svar på tråden BF maj 2011