Inlägg från: down under |Visa alla inlägg
  • down under

BF maj 2011

V 35 idag!

Har haft en väldigt jobbig natt!
    Igår vid halv tolv på dagen så började jag att få väldigt onda sammandragningar med 2 min mellanrum som inte gav med sig trotts att jag inget gjort för att orsaka att dom skulle ha börjat och sedan mera stillasittande för att försöka få dom o ge med sig men inte! Halv tre tar jag två alvedon men det hjälper inte heller.. Blir mer o mer orolig men försöker vänta ut dom och hoppas att dom ska gå över men halv sex ringer jag till förlossningen och dom vill att jag ska komma in på kontroll.
    Tar en timme innan jag fått hit en barnvakt så kom inte iväg förens vid halv sju och var på sjukhuet först klockan halv åtta.. sjukhuset ligger 10mil bort vilket är jäkligt irriterande.
    Väl där så får jag ligga och ta en ctg kurva i ca 1 tim och har väldigt ont! Dom sa att man inte ska ha onda sd så här tidigt så dom var lite oroliga att förlossningen var på g.
    Efter ctg så gjorde dom ett ul för att se hur hon låg och allt såg bra ut sen så kollade dom livmodertappen med vul.
    Jag hade inte börjat öppna mig än vilket var bra. Läkaren sa att om jag hade bott i stan så hade hon skickat hem mig men eftersom jag bor så långt bort ville dom ha kvar mig.
    Fick gå in på mitt rum igen och dom gav mig brickanyl för att stoppa sammandragningarna vilket tog en evighet..efter några timmar till så gjorde dom fortfarande ont men inte lika mycket som tidigare och kom glesare.
    Fick göra en ctg kurva till och det konstaterades att jag fortfarande hade sd men att dom inte var lika starka.
    Dom ville fortfarande ha kvar mig över natten men jag kände att jag hellre ville hem till min säng.
    Och dom fick mig att lova att komma tillbaks ögonaböj om det började vända och göra mer ont igen.
    Hade jag inte haft sonen hemma hade jag definitivt stannat men nu ville jag bara hem!
    Änligen hemma i sängen så somnade jag rätt fort men vaknade vid halv 4 av att dom onda sd börjat igen och kom med ca 5min mellanrum och tänkte o nej inte igen!
    Dom höll i sig ca 1 o en halv timme innan dom försvann och jag kunde somna om bara för att sonen skulle komma och väcka mig en liten stund senare.. så nu är man  rätt mör! Har varit rätt lungt i magen nu under dagen och hoppas på att det fortätter så nu! Nog för att jag vill att hon ska komma ut men hon får gärna stanna i magen iaf 2 veckor till..
    Skulle bli problem om jag födde för tidigt och vi var tvungna att ligga på neo några veckor då jag inte har någon som kan ta hand om sonen..
    Så nu känns det som att det iaf är dags att packa bb väskan för man vet aldrig när det sätter igång.
    Allt annat är upppackat och inhandlat och redo för bebis.

Oj, blev visst lite långt men jag kände att jag ville dela med mig..
    Hoppas ni andra har det lungt i era magar!

• down under

Hej och tack för ert stöd! Det har varit lungt i magen ett tag nu vilket känns skönt!
    Har dock massor av sammandragningar fortfarande men dom gör iaf inte ont!

Var hos BM imorse är nu i v 35 (34+1)

SF-mått 36!!!  Hoppas det inte blir en jättebebis!

Inga bakterier eller protein i urinen men ska lämna ett till urinprov imorgon som dom ska skicka till labb och se ifall
    jag har uvi trots att det inte syns nåt i deras maskin. Skulle kunna vara en orsak till mina onda sd.

Hon kollade inte järn eller socker idag.

Blodtryck 105/60

Bebis hjärtljud 145

Huvudet ner men rörligt.
    Sonen fixerade sig aldrig så det lär väl inte lillskruttan göra heller men vi får väl se..

12kg upp sen plusset.

Ha en bra dag tjejer!

• down under

Jag ska försöka att klara mig med endast lutgas denna gång men vi får väl se hur det går!
    Kvaddlar ska jag absolut inte ha igen, dom gjorde skitont att få och hjälpte ingenting..

• down under

Lider med dig! Det är samma här.. Min pojkvän bor 50mil bort och kommer bara hit varannan/var 3e helg typ och det driver mig till vansinne.. nu e det bara 6 veckor kvar till bf och min första förlossning gick fort så om den startar när han inte e här när det börjar så e risken väldigt stor att han kommer missa allt! Tar 6 timmar för  honom att ta sig till sjukhuset..
    Han har eget byggföretag så han måste vara på plats typ hela tiden... väldigt störande och oroande! Har en son sen tidigare som jag måste fixa barnvakt till plus att jag måste ta mig 10 mil till sjukhuset själv.. går ju inte direkt att köra när man har så ont så man ligger och funderar mycket på hur allt ska gå!

• down under

Jag kunde inte kissa efter att dom gav mig epidural.. försökte efter forlossningen men kunde inte få ut nåt.
    Hade katetern i tills nästa dag och det gjorde inte ont vad jag kan komma ihåg.
    Rätt skönt att inte behöva gå upp och kissa hela tiden då det gör ont och svider i såren när man kissar första tiden.
    Använd det där  duschmunstycket som finns vid toaletten och spola vatten där nere samtidigt som ni kissar så svider det inte lika mycket!

• down under
    FruganH skrev 2011-04-09 17:51:16 följande:
    Nu är allt över. Efter en smärtsam och kaotisk natt där havandeskapsförgiftningen förvärrades blev det kejsarsnitt i förmiddags.
    11.04 tittade en liten flicka ut, 46 cm och 2260 gram.
    Är helt slut, men mår under omständigheterna bra.
    Grattis till lilltjejen!!!
    Va bra att det äntligen är över och att du nu bara kan njuta av din underbara bebis!
    Vilken vecka var du i?
    Lycka till och lägg gärna ut en liten bild på tjejen när/om du har tid och lust!
    Vi är alla nyfikna på hur hon ser ut! Usch va jag längtar efter min lilla tjej nu!
    "Bara" 30 dar kvar till bf...
  • down under

Min son hade jätteproblem med magen när han var mindre. Var alltid sten hård och hade väldiga problem att bajsa.
    Fick rådet att börja ge laktulos men han fick ont imagen av det och väldigt gasig och det hjälpte inte så mycket så vi fick tillslut movicol junior utskrivet till honom som jag fick ge honom varje morgon och då blev han äntligen bättre!
    Fick ge honom det länge, över ett år. Nu är han 2½ och är lite bättre i magen och behöver bara ge honom det lite nu och då.

• down under
    Madeleinelouise skrev 2011-04-11 14:48:41 följande

down under
    tack för tipset, ska se om jag också kan få utskrivet movicol junior, är det vårdcentralen man vänder sig till då, ska ringa och höra me
    Ja eller bvc. Det var läkaren på min bvc som skrev ut det till mig första gången sen var det barnmottagningen..
  • down under

Vilken litensötis fröken hanna!!! Grattis igen!

Idag var jag hos bm igen, är i vecka 36+1

SF mått 38!!! Långt över kurvan.. hoppas det inte blir en jättebebis!

+13kg ´sen plusset

hb 139

blodtryck 110/60

Bebis hjärtlud 153

Huvudet ner och ruckbart...

26 dar kvar till BF hoppas hon kommer tidigare för jag e trött på att vara gravid nu!

• down under
    down under
    hur fick du din son att dricka movicol junior?
    vår dotter tycker den smakar äckligt.
    provat blanda i saft och jucie, men det går inte att få i henne det.
    pulvret ska blandas i 62,5 ml vätska helst vatten med saft eller juice.
    Jag blandade i det i vällingen så det var inga problem alls där.. väldigt  smidigt!
    Kan nog vara svårare när dom blir äldre o man inte kan lura dom på samma sätt..
  • down under
    down under
    vi blandade medicinen i fruktpure och gav henne det med spruta i munnen, får hoppas det hjälper men ingen effekt av det än, men hon får i alla fall inte ont i magen av det.
    Va bra att du fick i henne det! Hoppas det funkar nu bara..jag håller tummarna!
  • down under
    down under
    tack. det verkar dock inte fungera, hon har inte varit på toa än, och börja ge henne det i torsdags.
    så får kanske prova med saft och medicin spruta ändå, fast hon inte gillar det.
    känns jobbigt, får nog ge lavemang, resulax snart igen.
    hon har lite ont i magen säger hon.
    Nathalie dricker väldigt dåligt.
    vet inte om hon skulle behöva 2 påsar med movicol, men så gillar hon inte det....
    Då beror det nog på att hon dricker för lite.. man måste ju dricka för att undvika förstoppning.
    Hoppas ni kommer på något bra knep att få i henne både movicol och vätska.
    Funkade bra med sonen efterom han fick det i vällingen och han har inga problem med att dricka vätska,
    han dricker massor med vatten om dagarna!
  • down under

Så har man varit hos bm igen.

V 38 nu (37+1) så "bara" 19 dagar kvar till bf

Sf måttet högt som vanligt, 39

Inget i urinet och blodtrycket var bra 115/75 tror jag hon sa..
    Tog inget hb men det var bra förra veckan.

Lilltjejen har gått från ruckbar tillbaks till rörlig, väldigt irriterande!
    Bm sa att hon tydligen har mycket plats att röra sig i mitt bäcken pga att detta e mitt andra barn.

Bad henne känna på min tapp för att se om den börjat mogna eller om den fortfarande var hård.
    Tappen var mjuk (Jaaa!) och centrerad och hon fick in ett finger i den så är ca 1½ cm öppen.
    Känns bra att kroppen har börjat göra ig redo.
    Hon sa att om bebis skulle sjunka ner lite och börja trycka lite på tappen så skulle det nog inte dröja så länge tills förlossningen startar.. hon svepte hinnorna lite oxå medans hon ändå var där och grejade och ska göra det igen om två veckor när vi ska dit igen.'
    Så nu tycker jag att lilltjejen kan ta och borra ner sig och lägga lite tryck så det kan vara över någon gång!
    Gud, vad jag längtar att få se och hålla henne!

• down under
    mammaE2011 skrev 2011-04-30 16:55:11 följande:
    Ja och jag hoppas att när det väl sätter igång så är det igång. Från första värk till förlossning på 5-6h hade vatt skönt :D

Jag hade inga känningar eller jobbiga förvärkar med sonen.

2 dagar innan bf   så var han fortfarande rörlig så vart väldigt deprimerad och var säker på att
    Jag skulle gå över 2 veckor..
    På bf kändes allt som vanligt ingenting konstigt alls.
    Hade syrran över på middag och hennes hund hade ut en massa vatten på golvet som jag böjde mig ner för att torka upp.
    Då fick jag jätteont i magen och kände att nåt rann till i brallan..
    in på toa och såg att det var slemproppen som hade gått.. värkarna kom direkt med 2 min mellanrum
    och sonen kom 6 timmar senare... så ge inte upp, det kan hända även fast man inte har några känningar innan det e dags..
    Jag har bf om 9 dagar och det känns väldigt hopplöst här med just nu.. har masor med sd men inga som gör ont så det är bara o vänta o vänta... suck!
    Sonen fick magsjuka igår och spyr fortfarande, inte så kul o ligga på golvet och torka spyor när man är så här osmidig.. jag har sån ångest för att jag också kommer börja spy snart.. hur kul e det om man är spysjuk och så sätter fl igång!? Usch, jag hoppas jag klarar mig men hur stor e chansen för det? Med min tur så ligger jag och spyr i natt.. kul nästan jämt..

• down under

V 40 nu (39+1) och nyss hemkommen från bm.

Lillskruttan var fortfarande rörlig, såååå deprimerande!
    Men det är mitt andra så det finns tydligen en massa plats för henne där inne.
    Bm gjorde en till hinnsvepning får se om det ger nåt resultat denna gången då,, inte ett skvatt hände efter
    förra gången för 2 veckor sen..
    Jag var iaf öppen 3 cm och tappen var mjuk och centrerad, alltid nåt!
    Bm sa att bara hon sjunker ner lite och sätter litte press på tappen så blir det bebis!  Hoppas hon sjunker ner snart då!
    Hon var som sagt rörlig men låg ändå så pass långt ner att bm kunde putta upp hennes huvud med fingret när hon var där nere o grejade.
    Sf mått var för övrigt 40.

• down under

Bf imorgon och ingenting händer...suck, är så trött på det här nu.
    Mår illa hela tiden oxå.. fattar ingenting!
    Igår kväll när jag gick o la mig vid 10 tiden så kundejag inte få någon ro.. mådde så illa och kände mig  väldigt illa till mods.. värsta ångesten.. sen vid kvart i tolv så började jag få smärtsamma sammandragningar med 8-10 min mellanrum. Tänkte ja nu kanske det e på gång och väntade på att sd skulle komma tätare men icke..
    Dom höll dock i sig hela natten och gjorde så pass ont att jag inte kunde somna så är helt död idag men så fort jag gick upp imorse så försvann det onda... grrrrr! Varför kan det inte bara starta?!?!?
    Har halsbrännan från helvetet igen oxå så vill bara gråta!!
    Sonen kom på bf så har jag tur kommer lilltjejen imorgon men jag räknar starkt med att gå över..
    Ena syster födde alla sina 3 poijkar ca 3 veckor för tidigt och den andra systern som har 2 döttrar gick over 1 resp 2 veckor med sina.. hm...

• down under

Sitter nu i bilen på väg till bb. Har värkar ca var 5e minut. Min bm var hem till mig för två timmar Sen o kände efter hur jag låg till. Var då öppen 4-5cm o hon tyckte jag skulle åka in för vi har 10 mil till sjukhuset. Hoppas nu bara att bebis vill komma i natt så vi inte behöver åka hem tomhämta igen.. Uppdaterad så fort jag kan!

• down under

Tack alla! Lilla Keylah föddes inatt 3.40 och var 49cm lång och vägde 3540g!! Lycka!!!
    Så nu ligger jag och snusar bebis! Det är fullt på bb så vi är kvar på fl..
    Det gick jättefort den här gången med så hann inte få någon smärtlindring förutom lustgas.. var väldigt jobbigt men värt det! Ska försöka lägga in en bild oxå,

• down under

Har äntligen lyckats förminska mina bilder så jag kan ladda upp dom här.
    Här är en bild på Keylah när hon är 5 dar gammal... tiden går, hon blir 3 veckor på måndag..

Stolt storebror!

Svar på tråden BF maj 2011