BF maj 2011
Min BM sa såhär;
De tar en test framöver och ser om barnet är Rh+ (minns inte den detaljen så bra) Sedan vid födseln tar de en test på blodet från navelsträngen och är det rh+ så får jag en spruta så att jag inte bildar antikroppar emot det blodet. Tydligen var problemet mest om barnets blod går över i mitt blod vid födseln, typ vid vändningsförsök eller vid själva förlossningen. Om jag hinner bilda antikroppar så kan jag få problem vid en ev. nästa graviditet om bebisens blod är rh+ eftersom min kropp då kommer att stöta ut det (stor risk för missfall)
Nåja, jag tar det med ro, hon sa att de har bra koll på detta nu och att det är väldigt sällan någon hinner bilda antikroppar, det var värre förr i tiden då de ej visste om problemet.
Men varför kan jag inte ta en spruta på en gång? Lät som om du skulle ha fått det om du inte redan hade tagit den? Kanske är det ingen bra spruta, så de ej gör det i onödan? Jag gillar ej sprutor och vaccin så står gärna över men chansen att bebisen har rh+ är ju 80% så troligast får jag den förr eller senare.

Åtminstone funkade det för henne, för att lugna nerverna lite...
Ja, nu börjar det bli svårt att sova för mig med. Han brukar "vakna upp" ordenligt precis när jag går o lägger mig, men med jämna mellanrum under natten. Och när man ska vända sig i sängen då... huja! Nu börjar det bli tungt!