Inlägg från: TeosMamma |Visa alla inlägg
  • TeosMamma

BF maj 2011

Åh, vad mycket och intressant ni skrivit under helgen så här långt Glad

jag drömmer också konstigt och oftast hemskt men eftersom man sover så oroligt nu som gravid så kommer man ju ihåg fler drömmar och därmed har vi kanske svaret? Jag för min del vaknar jättemycket och ligger vaken länge så då kommer jag ju ihåg vad jag drömt, Annars om man somnar om snabbt minns man inte lika mycket, drömmar ligger i korttidsminnet och måste tänkas igenom för att hamna i långtidsminnet, som bekant Oskyldig 

Nu har jag äntligen bestämt barnvagn, har inte tänkt på annat senaste månaderna och velat hit och dit... Nu blir det den jag fastnade först för en Emmaljunga Nitro City, men inte en begnagnad som jag förr var övertygad om att köpa utan en 2010 på rea.
    vad tror ni om det? Är det dumt köpa en 2010 nu, sämre andrahandsvärde? Det är en white leatherette, ni vet säkert, den med fuskskinn, den är sååå snygg!!! För det priset skulle jag kunna köpa den billigaste Nitron 2011 också men vill ju så gärna ha denna, är jag lite småknäpp då??? Vi ska dessutom åka 18 mil för att köpa den i butik... hahaha... man är nog knäpp i alla fall.... Tungan ute

Annars är det lugnt här, vi är bägge förkylda och ligger mest.
     Ha en skön söndag allihopa! Hjärta 

• TeosMamma

Ja sparkar kan man oja sig om dagligen... Min har helt plötsligt fått för sig att bara sparka nere på blygdben och blåsa, superlångt ned som typ i början, tycker det är lite udda.... han har hållt på så i några dagar nu men förr var det sparkar än här än där, börjar noja om att han är på väg ut! *LOL* Tyst

i torsdags morgon hände något obehagligt; jag låg i sängen och pratade med min man helt stilla när värsta yrselattacken kom som om jag vore i en karusell fast jag låg helt stilla, jag skrek för det var så obehagligt. Det gick över men kom tillbaka om jag vred huvudet eller flyttade mig där jag låg på vänster sida. Sedan tog jag mig runt och på höger sida blev det ingen yrsel, ej heller när jag steg upp... Hmmm.... 
    Nästa morgon var det samma sak och bara på vänster sida, då ringde jag barnmorska men de skulle ringa upp måndag morgon(!!!!) så då blev det sjukvårdsrådgivning. De skrämde mig med tidig havandeskapsförgiftning eller kristallsjuka men gav mig sen nummer till förlossning. Där var de bättre, frågade om jag legat på rygg och så eftersom livmodern kan trycka mot stora kroppspulsådern och ge sådana effekter. Jag ligger aldrig på rygg men tydligen kan det kanske trycka emot ändå så jag valde tro dem. 

Imorse var det samma såklart, bara på morgonen och bara på vänster sida, någon mer som fått såhär?
    jag ska nog maila min BM i alla fall idag... är grymt obehagligt när hela världen snurrar trots att man ligger i sängen.  

HjärtaHa en underbar alla hjärtans dag allihop!Hjärta
    Hjärta Idag är det exakt 4 år sedan jag träffade min man för första gången så det är lite speciellt Hjärta 

• TeosMamma
    morotsland skrev 2011-02-14 11:40:59 följande:
    Jag blir väldigt illamående/sjösjuk av att ligga på rygg eller på vänster sida. På höger sida sover jag dock hur fint som helst. Det är rätt irriterande eftersom jag i vanliga fall sover på rygg. Minns att det var likadant de förra graviditeterna så här på slutet och har läst att det är rätt vanligt.
    Skönt att höra! Jag ahr bara hört om att ligga på rygg, inte på sida så det var bra att jag fick veta det och kan slappna av Skrattande Tack! Hjärta
  • TeosMamma
    Angi07 skrev 2011-02-16 09:06:58 följande:
    min järnvärde var 114 och läkaren sa ingenting om tabletter. Hon tyckte att det var ok, men jag har pratat med Bm, och hon tyckte att jag skulle behöva extra järn. Jag får förstoppning av järntabletter så jag funderar på blutsaft.
    Som jag förstått det beror det lite på vilka järndepåer man har i kroppen också, inte bara själva värdet. 
    Mitt var 114 sist om jag minns rätt, men eftersom jag inte hade några depåer alls så skulle jag ta järn varje dag. Förstoppning är min livsstil som gravid så jag käkar linfrö, katrinplommon och annat Tungan ute 
    Fick tips om Laktulos av BM och ska testa det nu men annars får man väl bara stå ut, snart bara 80 dagar kvar för mig Skrattande 
  • TeosMamma
    Tiiinaa skrev 2011-02-19 22:26:35 följande:
    Namn på E är fint! Det blir lixom en mjukare känsla på namnet när det börjar på en sån len vokal...

Är det fler som har ett extremt obehag i bröstkorgen? Jag kan knappt hitta någon skön ställning alls, varken sittandes, ståendes eller liggandes. Måste lixom sucka hela tiden för det är så trångt och obehagligt i revbenen och bröstkorgen. Inge kul!
    Jag har haft mer eller mindre problem med bröstkorgen sedan tredje månaden men sista veckorna har jag haft konstant ont på högra sidan.... Tungt att andas och även överspända muskler kring ryggraden... Skit när man ska köra rullstol och inte har annat val än att använda armarna, trodde jag var den enda. Min sjukgymnast ska komma hit med en TENS-apparat om det inte ger med sig närmaste dagarna, någon som testat en sådan? 

• TeosMamma
    morotsland skrev 2011-02-21 11:56:16 följande:
    Ni med bröstkorgsont: har ni funderat på om det är magkatarr eller  liknande problem? De perioder jag har haft magkatarr har det känts just som en tryckande känsla/smärta över bröstet och det är ju väldigt vanligt med sådana problem under graviditeten.  Om det är problemet kan det ju avhjälpas med ändringar i kosten.
    Magkatarren har jag under kontroll nu så det är inte den som gör det, sedan är det en annan sorts ont och tryck, svårt att förklara sånt där. Foten i munnen
    Sofi 79 skrev 2011-02-21 12:15:57 följande:
    Jag hade en Tensapparat inför min förra förlossning. Man liksom bedövar det onda med en annan konstig känsla av elstötarna.
    Var inte alls obehagligt, mest konstigt. Men jag hade min smärta strax ovanför blygdbenet och där är ju huden så tunn. Säkert skönare att ha elektroderna på ryggen!
    Oki, får se vad jag tycker då, men väl värt att prova! Skrattande
  • TeosMamma
    FruganH skrev 2011-02-26 20:11:53 följande:
    Ojoj, vad tiden går. Nu är man inne i vecka 31 (30+0) Glad skönt att det går framåt..

Hur är det med er andra? Någon som börjat få svullna fötter och händer? Funderar på om det är ytterligare ett symptom på HF... Har märkt senaste dagarna att fötterna, anklarna och händerna svullnat en hel del.
    Har gått upp mycket i vikt nu ganska snabbt med, antar att det är vätska Obestämd

Känns lite tidigt att redan börja samla på sig vätska. Som jag förstått det så brukar det komma närmare förlossningen, men vad vet jag. Någon som har koll?

Hoppas ni haft en bra lördag annars. Har haft lite kalas här, men försökt sitta ner och ta det lugnt. Nu blir det soffan resten av kvällen. Hoppar nog i säng tidigt, är sjukt trött..
    Som jag minns så är tyvärr vätskeansamling, svullnader och snabb viktuppgång symptom på HF men det är också sånt som kan hända denna tiden i graviditeten. 
    Jag har svullnat upp mycket nu, men började bli svullen jättetidigt och har inte haft giftasringar på 5 månader, ska nog börja med stödstrumpor...

lycka till i em hos BM, skönt satt du äntligen kan få vara hemma och vila!

• TeosMamma
    Jean skrev 2011-03-08 09:17:09 följande:
    Tack for era svar! Da haller jag tummarna pa att bli symptomfri pa nagra dagar!

Ewima: Skont att veta om de spridit sig sig till njurbackensinfl sa borde antibiotikan fixa de med. Tack!

Kanner mig lite lugnare nu! =)

Har inte haft sa ont att jag behovt varktabletter men mycket molande i nedre delen av magen som satt igang i forrgar. Har dock vaknat med super vark for jag vart sa kissnodig ett par ganger. De ar ju latt att lamna ett urinprov om man misstanker de sjalv. Ar glad att jag akte in och nu blir behandlad! Tydligen sa ar de jatte vanligt att fa infektioner pa blasan nar man ar gravid.
    Jag har haft UVI typ hela graviditeten och ätit PC 8 ggr... Nu äter jag en per dag och så ska jag göra resten av graviditeten.
    Jag var orolig för njurbäckeninfl. för jag har mycket ont i ryggen och är dunköm men det verkar inte vara något. Dessutom har flera av de pc som jag ätit även tagit bort det om jag skulle ha haft det så du kan nog slappna av, verkar som de flesta PC tar bort även njurinfl om den inte är väldigt aggresiv (men då har man sjukt ont också av vad jag förstått).

Konstigt dock att de inte skickade på odling tidigare, ibland känner man ju inget alls, jag märker mest på lukten, (usch och fy vad det kan lukta, som ruttna ägg typ) sedan att man får springa oftare på toa och tröttheten. 

Jag såg faktiskt en unge i minuten igår men bara för att min BM undrade varför jag inte såg, då ville jag minsann visa att jag kunde, men usch vad det blev hormonrusning och rädsla... Tur att jag har läkarbesöket nu imorgon där vi ska prata om det blir kejsarsnitt eller vaginal födsel för här väcktes fler frågor!!! 

Sköt om er tjejer! Skrattande 
  • TeosMamma
    skalbagge skrev 2011-03-11 18:11:43 följande:
    Idag fick jag samtal från min barnmorska som berättade att mitt urinprov visat att jag har urinvägsinfektionRynkar på näsan nu ska jag äta antebiotika Furadantin för att bli botad.

Någon annan som haft urinvägsinfektion och ätit Furadantin under graviditet?
    Jag har haft UVI hela graviditeten typ, har ätit PC 8 gånger innan jag fick min långtidsbehandling, nu äter jag en varje dag fram tills BF. Jag dricker massor av vatten, citronvatten, rakade mig inte därnere, etc etc, men ibland hjälper det inte ändå.
    Mina symptom var att det luktade görilla, som ruttna ägg, springa mycket på toa samt vara grymt trött. Ibland visas det inte på stickan så man får stå på sig så de skickar in en odling. 
    När du väl fått PC går symptomen ganska snabbt över så det är skönt, lite trött blir man av PC också men inte som av UVI. 

Någon som sett någon sida där man kan se vad man borde packa i BB-väska?

Hoppas ni alla får en skön dag i det vackra solskenet! Solig
  • TeosMamma

Trevlig ny vecka Skrattande

Jag funderar lite på olika saker nu när det börjr närma sig och passar på att fråga här... 
    Blöder man lika mycket fast man gjort snitt? Jag kommer troligast att få snitt så lite intresserad över vad skillnaden är om det blir någon.

Inte kunna bada pga ninfektionsrisken låter rimligt men ack så trist, älskar bada ute på sommaren, nåja, kanske det bara är typ första två månaderna? 

Tvättar ni alla bebisens nya saker, kläder, lakan etc.? Tänkte att det nog är stärkelse och annat i så det vore väl smartast?  

Är näsfrida det bästa för bebisens näsa eller går det lika bra  med liknande produkt? 

Hur mycket rör sig era bebisar i magen nu? Min har någon mer rörlig dag ,men sedan är det sååå lite, går och funderar på om det blir en väldigt lugn kille eller vad?  Läste att det ska bli mindre rörelse nu kring v.32 men tycker han varit så här hela tiden. 

Någon som anmält sig till gratisboxen baby to be som de gör reklam för här? Känns inget kul att lägga ut sitt personnummer på nätet...

Tips på bra babyövervakare till rimligt pris?

Ursäkta de många frågorna men vet att jag brukar få så bra svar här ;0)

Ha en underbar dag! Snart är det dags! Skrattande

Svar på tråden BF maj 2011