• Maruid

BF maj 2011

tove83 skrev 2011-01-20 21:45:54 följande:
    Jag bor i villa så jag tar nog city korgen ändå!! Tycker den verkar både praktisk och stabil, då vi har hund också så vill jag ju att den ska klara av lite kraftigare terräng!! Tror den blir kanon för våran del, lutar mot antingen offroad/ red eller svart eller röd med svarta detaljer, vi har ju inte kollat kön heller, är en röd för tjejig om det skulle bli en pöjk tycker ni????
    Ja, city korgen är nog lätt mest praktisk om man bor i villa och slipper bära i trappor.
    Rött tycker jag funkar till både pojkar och flickor, den är ju inte skrikig i färgen eller så.
  • Maruid

För min del föredrar jag omlottbodys i början och just gärna hela suits som någon sa. Byxor med strumpor lyckades sonen dock bara få av sig hela tiden så det blev inte mycket med det, han fick ha vanliga strumpor istället.

Vad gäller storlekar blandade jag ganska friskt, hade 50 eller 56 redan från början och började sedan då 50 blev för litet använda 56/62 istället. Det beror ju mycket på plagget också. Vår pojk var så att säga perfekt i kurvan då han föddes både vikt och längdmässigt och hade storlek 50 några veckor och 56 i alla fall en och en halv månad. 

Som "åka hem kläder" kommer vi nog ha en långärmad body, byxor, en tunn mössa och en kofta eller alternativt en filt beroende lite på hur varmt/kallt det är. Det kan man ju anpassa mycket efter värderleken.

• Maruid
    tove83 skrev 2011-01-22 20:04:15 följande:
    tycker ni att 3 000:- är ett bra pris för denna beg vagn?? den är jätte fin å röd;))

Emmaljunga DUO EDGE
    Välvårdad duo vagn säljes. Vagnen är av 2008 års modell dock inte uttagen förrän maj -09.

*Liggdel med ventilation i botten och vaggfunktion.
    *Sufflett med sol- och insektsnät samt ventilationslucka.
    *Sittdel med 5-punktssele och fullt liggläge.
    *Regnskydd
    *Reflexöverdrag till suffletten
    *Fotsack
    *Emmaljunga skötväska
    Jag har provat en sådan vagn ett par veckor och gillade den över lag väl. Sonen fick bra med plats och det kändes som en stabil vagn, dock har jag bara erfarenhet av liggdelen. Själv föredrar jag dock city cross, en stor fördel med den är hjulen som inte pumpas och det är nog sant som Fröken85 skriver att den är lättare rent viktmäsigt. Men det beror också på hur ens egna behov ser ut. 

Oavsett tycker jag dock att det är ett bra pris på en Edge Duo om den för övrigt ser fin ut, speciellt med alla tillbehör inräknade. Känns den rätt för er så är den förmodligen det.
  • Maruid

Vi provade lite olika varianter. Jag använde mest en gammal begagnad Baby Björn sele som jag hade jättemycket. Eftersom sonen var sjuk hade han jättesvårt att komma i ro och sov mest bara om man bar honom eller i vagnen. Så jag bar honom mycket i den selen.

Vi lånade också en BECO sele och jag gillar den jätteycket. Dock känns det som barnet måste hinna bli ganska stadigt först för annars trillar de liksom ner och ligger längst ner vilket inte är bekvämt för den som bär och förmodligen inte för barnet heller. Men jag gillar den och när barnet är lite stadigare kommer jag nog använda den mycket.

Vi hade också en trikåsjal helt utan ringar som man själv kan vika och knyta på flera olika sätt. För mig passade det dock inte alls. Upplevde att barnet inte kom i bra position förrutm om jag knöt sjalen ganska hårt och då fick jag jätteont i ryggen istället. Älskar dock tanken på sjalen och tycker att det är så ombonat och mysigt på något sätt.

• Maruid
    natalieh skrev 2011-01-25 13:44:45 följande:
    sitter och kikar efter en babybjörn bärsele.. vill ha en svart/röd eller helt röd.. tycker de är fint!
    men än så länge så letar jag begangnat, har ju lite tid kvar innan den ska användas..
    Åsså letar vi babyskydd!! De är sjukt mycket grejer att kolla upp och handla nu tycker jag.. blir lite avis på er som har barn sedan innan, känns som det underlättar en del..
    Är det föresten någon som vet om man ska typ anmäla sig eller så för att få Liberos startväska på BB (i malmö/lund) eller man bara får den?  
    Vad gäller Liberos startväska så tror jag att man bara får den i Lund. Den stod på rummet på patienthotellet när vi kom dit. Jag var i och för sig anmäld på Liberos hemsida sedan innan ändå. Här finns i alla fall en länk med massa olika paketer och erbjudanden till blivande eller nya föräldrar:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56698850.html
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2011-01-26 17:46:13 följande:
    Vad bra med alla tips! Och lite skönt att det finns andra i samma situation ändå.

Idag blev jag kallad tjock av en gubbe som inte tyckte att han fick plats bakom min stol. Jag frågade om bebisen i min mage var ivägen för honom. Sen kanske jag råkade fråga om han var dum i huvudet också, kommer inte riktigt ihåg Flört Herregud vilka bittra människor den finns i den här världen
    Haha, good for you! Älskar när folk säger ifrån när andra är dryga!
  • Maruid
    Miloxan skrev 2011-01-27 14:58:59 följande:
    Börjar bli lite gravid-rastlös.........börjar känna av lite "börja-boa-syndrom" samtidigt som jag inte alls har lust för att det känns så avlägset...BF 2 maj. Vill sticak en kofta (för regniga dagar) men har för ont i händerna :( Vill sy ett lapptäcke men kommer inte på nåt mönster...funderar på att få till nåt med Barbaskön men kreativiteten infinner sig inte riktigt.... Har inger bebisrum at inreda, bor för trångt så det blir bebissäng i sovrummet så länge och det vill jag  ju inte ta fram förrän man är hemma med bebis. Usch vad negativ jag är nu då :) Egentligen vill jag noga bara få lite inspiration från er andra blivande mammor :) Detta är mitt 5e barn och det känns lite slentrianmässigt just nu :) men vill ju gärna få till nåt pyssligt då varje barn är så UNIKT! Så är det någon pysslig figur där ute som har lite ideér så dela gärna med dig :)
    Usch ja, jag känner igen rastlösheten. Här beror det på att jag vill boa och göra i ordning lite men samtidigt drar jag mig för det eftersom vi förlorade vår son och därför var tvungna att packa ner alla saker igen. Det var i och för sig när han var lite drygt ett halvår men det är helt enkelt inget jag vill prova igen. Är lite nojig och försöker liksom "hålla mig neutral" till hela graviditeten och väntan. Samtidigt känns det ju dumt för jag är ju glad och barnet växer och verkar må bra. Man kan ju knappast styra sin framtid så det som sker det sker. Så det känns helt enkelt som jag slits mellan två helt olika känslor och behov.

Försöker dock suga i mig inspiration och glädje från er andra och tröstar mig med att det mesta kommer hinnas. Det är ju någonstans mellan tre och fyra månader kvar än.

Du kommer säkert på något fint att göra till liten, vänta bara ska du se. Pysslig är jag dock inte alls tyvärr så jag kan inte komma med en enda idé.
  • Maruid
    JaneEyre skrev 2011-01-29 09:45:20 följande:
    Några tips på vart man kan hitta bra och fina spjälsängar?
    Har kollat in vagnar och har tyvärr (för min makes plånbok) fastnat för en Bugaboo Cameleon vagn. Dom är ju grymt dyra men har hittat en splitterny direktt från fabriken för runt 7900 kr, den ska vi slå till med så snart som möjligt.
    Nu ska jag läsa vidare och "uppdatera" mig i tråden. Spännande, spännande :D
    Hej och välkommen tillbaka  ; )

Spjälsäng hade vi tänkt att köpa på Ikea. Men häromdagen såg jag  en en Troll Lux med sänkbar sida och blev lite förtjust i den. Har dock inte sett den live så att säga. Deras sortiment finns här: http://www.troll.lv/eng/ men de säljs bland annat på babyproffsen. I rena pengar skulle det vara ungfär 500 kronor i skillnad mellan den säng vi sett på Ikea och en från Troll så vi får fundera ett tag.

Sedan gillar jag också Brio Cot Two men det är mer än det dubbla i pris jämför med Ikea så där har nog min eknomiska gräns gått helt enkelt. Kraven på bra och fin uppfyller den dock utan diskussion i min värld, haha.

Tror även att man kan hitta ganska bra och fina sängar på blocket. Har hört talas om det i tråden tidigare så det kan ju vara ett bra och mer ekonomiskt alternativ att hålla koll på.
  • Maruid
    FruganH skrev 2011-01-30 21:42:23 följande:
    Ligger i sängen och försöker intala mig själv att det är okej att vara hemma imorgon om jag inte mår bra. Lyckats åka på en redig förkylning med feber, hosta och superont i halsen och öronen.. Men jag är så himla dålig på att vara hemma från jobbet. Blir så stressad och får dåligt samvete.

Försöker tänka på den lille i magen med, men ska ju alltid vara så "duktig".

Någon mer som märkt att immunförsvaret blivit sämre under graviditeten? Var i princip aldrig sjuk innan, men nu var jag förkyld nästan hela december. Och så åker jag på det nu igen! Herregud, ska man gå och vara sjuk varannan vecka hela våren nu eller?
    Ja, att gravida kvinnor har sämre imunförsvar är ju helt normalt tyvärr. Men oavsett ens ansvar gentemot arbetet och arbetskamraterna så får man ju sätta sin egen och barnets hälsa i första rummet. Jag hade aldrig gått och jobbat med feber och inte med massor av hosta heller. Framförallt för min egen skull men dels också för att inte smitta andra. Jag tycker själv inte att man är hjälte för att man sitter sjuk på jobbet, snarare tvärtom.

Om det är så att det är svårt att få alla arbetsuppgifter gjorda om någon är sjuk, ja, då är det ett chefs- och ledningsproblem och knappast något som anställda ska ha som skäl till att de måste jobba oavsett sitt eget tillstånd.

Jag förstår dock väl att det är så drygt att behöva känna att man är sjuk jämt och att man är helt urlakad. Känner mig själv inte precis så pigg som vanligt men försöker hålla igång. Har bara varit förkyld en gång hittills men känner mig alltmänt snorig och tjock i halsen lite till och från.

Hoppas att du mår bättre snart!
Svar på tråden BF maj 2011