• jakeline

BF maj 2011

Nojnen skrev 2011-04-26 04:04:09 följande:
    Vaknade för snart en timme sen hungrig!! Försökte ignorera känslan och somna om, men nej! Har nyss ätit en banan och druckit varm mjölk, får se om det hjälper! Mannen kom ner och undrade om det var nåt på G med Bebben, men det kunde jag lugna honom med att det inte var. Nä, upp i sängen igen och försöka sova vidare... Finns det fler än jag som "nattramlar" (är uppe och äter mitt i natten)???
    Njae, jag brukar vakna och vara hungrig, men inte så att jag måste äta... Färemot är drömmarna förfärliga just nu och jag sover dålig pga detta...  
    natalieh skrev 2011-04-26 07:43:49 följande:
    Vaknade 05.15 av att vattnet gick! Säng, golv, byxor och badkar.. Allt blev plask blött! Slemmisen kom med ut och nu ligger jag med värkar på prenatal i Malmö! What a tuesday!
    Spännande! jag är SÅ avundsjuk... 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    EvaChristina skrev 2011-04-26 15:32:16 följande:
    Är inte uppe och nattramlar, däremot tvärtom, hehe. Jag vaknar ofta nr2-nödig mitt i natten nu senaste tiden. Konstigt. Aldrig hänt förut. Måste väl vara att tarmarna trycks ihop på nåt sätt så inte så mycket får plats...
    å andra sidan så brukar kroppen "tömma" sig när det börjar bli dags. Lös i magen och kräkningar är inte helt ovanligt innan det sätter igång... 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    TeosMamma skrev 2011-04-26 16:03:51 följande:
    Natalie & la vie en rose; känns så kul att det händer nu för er, har varit spännande att uppdatera påskhelgen i tråden och se allt som hänt. Gissar ni föder eller redan har fött nu... Härligt!!! Baby

Idag var jag på mitt sista BMbesök...

V.39 (38+0)
    SFmått 37... Helt sjukt stor är jag men ligger inom kurvan så det är väl OK. Han hade grävt ned sig lite mer men ligger fortfarande på tok för högt upp...
    Tryck 120/65 (så huvudvärk och svullnad är inget att oroa sig för, skönt)
    Hjärtljud 145

På söndag kväll åker vi in på förlossningen och på måndag morgon ska bebisen få komma ut via KS, helt underbart, längtar som en tok, bara några dagar kvar nu... När man läser i tråden blir man ännu mer peppad Skrattande

Lycka till allihopa!!! 

Hjärta
    vad härligt! slutet är nära för dig!  
    EvaChristina skrev 2011-04-26 16:00:47 följande:
    Ok, ja det lät ju trevligt i så fall, om det är ett tecken på att något är på gång... Det hoppas vi på
    man kan ju alltid hoppas!  
  • jakeline
    natalieh skrev 2011-04-27 07:27:27 följande:
    Huja! Igår kom det en välskapt pojke kl 18.13 3205 g 49 långa! V 36+3. 13 timmar tog hela kalaset efter att vattnet gick kl 05.15 på morgonen! nu ligger han här tätt intill och myser.. Lyckan är total och helt obeskrivlig! Tack för alla lycko önskningar!
    grattis! 
  • jakeline
    Ewima skrev 2011-04-27 09:27:17 följande:
    STORT GRATTIS TILL KILLEN NATALIEH! Hjärta

Sitter på jobbet och trodde jag skulle få börja klocka onda värkar idag (37+3)  men icke, det var bara gaser i magen FörvånadSkrattande Jäklarns också! (dumma järntabletter ;))

Längtar som attans nu när majbebisarna kommer, meeen jag siktar in mig på att gå över tiden.
     Saker jag inbokat fram till BF för att fördriva tiden:

* Jobbar heltid fram till bf (16maj), sen kör jag deltid när jag passerat 16/5
    * Tvätta spjälsängsgrejjorna. [Ett tips jag fick av en kompis är att sova med bebis täcke och kudde en vecka så de luktar mamma och pappa]
    * Gå till hårfrisören(!) och lyyyyxa till det (klippa, slinga utväxt och färga ögonfransar)
    * Gå på fotvård (tantvarning visst, men stackars barnmorskorna på förlossningen om man kommer med snuskiga vinterfötter upp i nylleKräkst)

På min inköpslista är allt snart klart, det sista som ska kompletteras är:
    * Babybjörn air eller liknande som passar i sommar
    * Belly Bandit så man kommer i sommargarderoben (till år 2019 kanske ;))
    * Amningslinnen/toppar och amningsklänning

Vad har ni andra inbokat/planerat för att få dagarna att gå lite snabbare??
    vi har bebisfilten i sängen och har haft så ett tag. Gjorde det med sonens också. det är ett bra tips. jag jobbar den här veckan och nästa vecka sen går jag på semester och det är fritt fram för bebis att komma. Kommer ha sonen hemma de två veckorna jag har semester sen får han gå sina 15h/vecka på dagis. Ska försöka hänga en hel del på öppnis tänkte jag och ta det så lugnt det bara går. Ska börja tvätta bebiskläder och fixa med vaggan nu i helgen. BB-väskan ska packas också... Ska väl skriva lite på förlossningbrevet/planen... 

• jakeline
    Tiiinaa skrev 2011-04-27 12:06:10 följande:
    Nu är vår lille Julian här!! I vecka 39+4 valde han att komma.

Han kom tidigt  imorse kl 04.32. 52 cm lång och vägde 3335 gram. Helt perfekt Hjärta.

Allt har gått jättebra men fort! Från första värken till att han var ute tog det ca 12 h. Krystvärkarna var enorma och häftiga, men gjorde såklart ONT. Klarade mig helt utan smärtlindring precis som jag önskat. Använde endast TENS och dusch. Lustgasen vägrade jag eftersom jag spydde och mådde illa vid ett tillfälle. När jag nådde den där övergångsfasen mellan öppningsskedet och utdrivningsskedet bad jag om epidural..men så sa barnmorskan lite snällt att "ja självklart kan du få den men jag tror inte att det kommer hjälpa nu för du ska alldeles strax börja krysta". I det läget bara accepterade jag det och hängde med och lät kroppen göra jobbet!

Vi fick "godkänt" på amningen igår kl 21 och eftersom jag inte ville sova kvar på BB valde vi att åka hem då fast klockan var kväll. Så nu har vi sovit vår första natt hemma, har inte blivit så mycket sömn men vi är glada och kan inte slita ögonen från våran lille son.

grattis till sonen! underbart! Lät som en lagom förlossning! 
  • jakeline
    mammaE2011 skrev 2011-04-28 09:23:03 följande:
    Jag har en frågan angånede Föräldrapenningen/Försäkringskassan.
    Om jag fattat det rätt så om jag anmäler min första FL (kommer ha lägstanivån på 180kr/dagen) samma dag som barnet är fött kommer jag då få pengarna minst 30 dagar senare? Och får man dem som en summa/månad? Borde ha tänkt på det tidigare då jag kunnat registrera FL för 2 veckor sedan då.
        Men på "Mina sidor" på Försäkringskassans hemsida, jag fyller väl i vilka dagar jag vill ha ledigt. Men jag får inte pengarna de dagar jag är registrerad ledig utan jag är bara ledig dem dagarna och får pengarna en månad efter? Så när mina dagar är slut, innebär det att jag kommer få mina sista pengar månaden efter? Hoppas någon förstår vad jag menar, blev lite rörigt nu :s 
    De har ju utbetalning samma månad med ett spann från 20-19 varje månad. Så du måste begära ut dina dagar innan den 20e varje månad. Jag brukar fyller i de dagarna jag vill ha pengar för senast den 19e varje månad, eller flera månader i taget så att jag slipper tänka på det. Nu var det ju ett tag sedan jag tog just FP... :P 
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-04-28 10:53:19 följande:
    Nu blev jag lite försäkringskassanförvirrad, ska man begära pengar varje månad? Jag begärde FP från mitt BF, alltså 21 maj, så jag antar att jag får pengar i slutet av juni då?
    du kan ju fylla i för alla dina månader på en gång om du vill, men det förutsätter att du kommer ta ut lika många dagar och samma dagar varje månad. Men de räknar från 20e tom 19e månaden efter, istället för arbetsplatser som har från första till sista varje månad. 

Om du fyllt i från 21 maj, bör du få pengar i slutet av juni, ja.  
  • jakeline
    Åsasåsa skrev 2011-04-28 11:07:56 följande:
    Ja fy f** nu är det inte roligt att vänta och längta längre... v.37+3 idag. Tycker det är sjukt jobbigt att inte veta exakt när den kommer, kan lika gärna dröja mer än en månad.. då blir jag galen!

Fyller 30 år idag dessutom :) men det blir lugnt på firande fronten.

Ha en bra dag alla soon 2 B - mammor och de som redan har haft lyckan att bli det förstås! {#emotions_dlg.flower}
    grattis! {#emotions_dlg.flower}
    TeamX skrev 2011-04-28 12:11:31 följande:
    En annan sak med föräldrapenningen som jag fick klart för mig igår...
    om man vill ta ut fp INNAN barnet är fött måste man ta ut MINST fem dagar i veckan, sen när barnet är fött (och före ett års ålder) så väljer man själv hur många dagar man vill ta ut.

Jag har tagit semester den här veckan, men nästa vecka behöver jag ta ut fp även om lillen inte har kommit ännu och då måste jag ta ut fem dagar för nästa vecka. Det var nåt jag inte fattat förrän igår när jag pratade med försäkringskassan.
    jag trodde det var tvärtom? Jag tog ut tre dagar i veckan första veckorna förra gången och det gick bra? Efter det att barnet fyllt ett (vad jag har förstått tidigare iaf) måste man ta minst 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI till nästa barn. 
  • jakeline

Ja, att ta ut och planera föräldrapenning är en djungel och det är itne helt lätt att fatta vad som gäller och inte gäller... Dessutom verkar det som om de ändrar regler och riktlinjer lite som de vill också... :P Jag ska ta och sätta mig och kolla ikväll och fylla i från 23 maj då jag tänkt att börja ta ut fp. 

Men det där om hur många dagar man måste ta ut innan barnet är fött låter, i alla fall i mina öron, lite underligt.  tycker inte att det borde spela någon roll... 

Jaja, det ger sig på ett eller annat sätt! :P

Ha det gott i värmen!  

Svar på tråden BF maj 2011