Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

BF maj 2011

Lovelyness skrev 2011-01-26 08:53:54 följande:
    Är det någon som känt eller känner samma? Antar att det är foglossning?

Eller så är det falsk ischias. Gå till en sjukgymnast eller naprapat som kan gravida. De kan tipsa om stödbälte och olika övningar som gör det bättre.

• morotsland

Tycker att Ikeas billigaste spjälis har funkat alldeles utmärkt, ser inga skäl att lägga ner mer pengar

• morotsland

Mina äldre har sovit i spjälsäng tills de blev ca 3 år och de hoppade lätt över kanten när de vill ut så vi har aldrig känt behov av att ha någon som man kan ta bort en sida på. Det går ju att ta bort 2-3 spjälor på en vanlig ikea-säng också om man tycker det är enklare.

• morotsland
    Kottemor skrev 2011-02-08 15:21:31 följande:
    Fröken Hanna:
    Jag tycker verkligen att du ska boka in en läkartid och berätta för läkaren precis hur du känner!
    Psykisk ohälsa pga. jobbet är precis lika allvarlig som något annat.

Jag måste höra vad ni tror:
    Förra helgen kändes det som jag skulle få urinvägsinfektion, men när jag vaknade på söndagen kändes allt ok.
    Men nu i veckan har jag haft så overkligt mycket sammandragningar, riktigt kraftiga ibland med 5 minuters mellanrum... kan sitta bara rakt upp och ner i soffan och vila och sammandragningarna fortsatter att mala på.
    Det gör inte ont när jag kissar men visst jag kissar nog oftare och mindre än innan.. kan jag dragit på mig UVI utan att ha mer symptom än så? Eller är det så att jag börjar få seriösa problem med mina sammandragningar tro?
    Att gå en kortare sträcka gör att jag får jätte mycket sammandragningar, eller att gå upp för en trappa...

Jag ska till BM imorgon kl.10 och måste ta upp detta såklart, kan man lämna urinprov där för att se om man har UVI? Och om man har det, måste man träffa läkare för att få antibiotika eller kan hon skriva ut det tro?
    Ta med dig ett urinprov som du tar direkt när du vaknar istället för att lämna/göra ett på plats. Man kan missa uvi om man inte mäter på morgonurin. Jag hade uvi utan några riktiga känningar under tidigare grav så därför kollar jag extra noga nu.
  • morotsland
    Jodi skrev 2011-02-12 15:57:03 följande:
    Usch vad det är psykiskt påfrestande att vara gravid ibland! Tycker bebben har rört sig mindre livligt idag, och genast blir jag jätteorolig. På vardagarna springer man ju runt på jobbet, då hinner man inte nojja om det där. Sen vet jag ju att det är mest liv på kvällar och nätter. Men ändå....går in i vecka 30 på måndag. Visst minskar fosterrörelserna lite vid den här tiden?

Hur ofta känner ni rörelser på ett ungefär?
    Det är så olika från graviditet till graviditet. Min första var helt vild i magen. Den här är väldigt stilla. Det oroar mig inte, man måste utgå ifrån att alla är bra annars blir man ju knäpp Jag hoppas att stillheten förebådar ett lugnt och fogligt barn...
  • morotsland
    TeosMamma skrev 2011-02-14 11:28:26 följande:
    Ja sparkar kan man oja sig om dagligen... Min har helt plötsligt fått för sig att bara sparka nere på blygdben och blåsa, superlångt ned som typ i början, tycker det är lite udda.... han har hållt på så i några dagar nu men förr var det sparkar än här än där, börjar noja om att han är på väg ut! *LOL* Tyst

i torsdags morgon hände något obehagligt; jag låg i sängen och pratade med min man helt stilla när värsta yrselattacken kom som om jag vore i en karusell fast jag låg helt stilla, jag skrek för det var så obehagligt. Det gick över men kom tillbaka om jag vred huvudet eller flyttade mig där jag låg på vänster sida. Sedan tog jag mig runt och på höger sida blev det ingen yrsel, ej heller när jag steg upp... Hmmm.... 
    Nästa morgon var det samma sak och bara på vänster sida, då ringde jag barnmorska men de skulle ringa upp måndag morgon(!!!!) så då blev det sjukvårdsrådgivning. De skrämde mig med tidig havandeskapsförgiftning eller kristallsjuka men gav mig sen nummer till förlossning. Där var de bättre, frågade om jag legat på rygg och så eftersom livmodern kan trycka mot stora kroppspulsådern och ge sådana effekter. Jag ligger aldrig på rygg men tydligen kan det kanske trycka emot ändå så jag valde tro dem. 

Imorse var det samma såklart, bara på morgonen och bara på vänster sida, någon mer som fått såhär?
    jag ska nog maila min BM i alla fall idag... är grymt obehagligt när hela världen snurrar trots att man ligger i sängen.  

HjärtaHa en underbar alla hjärtans dag allihop!Hjärta
    Hjärta Idag är det exakt 4 år sedan jag träffade min man för första gången så det är lite speciellt Hjärta 
    Jag blir väldigt illamående/sjösjuk av att ligga på rygg eller på vänster sida. På höger sida sover jag dock hur fint som helst. Det är rätt irriterande eftersom jag i vanliga fall sover på rygg. Minns att det var likadant de förra graviditeterna så här på slutet och har läst att det är rätt vanligt.
  • morotsland
    Minglanu skrev 2011-02-17 23:24:03 följande:
    Är det någon som har något superknep mot gravidmagen= förstoppning? Blir galen på att magen verkar ha lagt av helt. Torkad frukt/ katrinplommon funkar inte, då kräks jag. Dricker en massa vatten o tar många promenader. Någon mer som har problem med magen? Någon med tips?
    Urk, samma problem här. Dricker katrinplommonjuice varje morgon och det hjälper. Psylliumfrön är bra också, bättre än linfrön. Man lägger dem i blöt nån timme så att det bildas en stor slemklump, det är rysligt äcklig konsistens bara, man får blunda och svälja eller blanda med gröt eller fil. Mer fibrer och grönsaker kan jag inte äta, jag är vego så det är redan det enda jag äter... Jag tycker att träning hjälper också, mår bättre de dagar jag tränar och försöker träna lite varje kväll.
  • morotsland

Har också funderat på Ebbe men jag tänker att alla skulle associera direkt till Ebbe Carlsson och det känns inte så kul.

Svar på tråden BF maj 2011