• Hiavatha

BF maj 2011

Sofi 79 skrev 2011-01-31 12:29:28 följande:
    Vi har haft vår spjälsäng utan sida hela tiden faktiskt. Har ganska hög dubbelsäng och monterade ihop den (läs: satte spännband) med spjälsängen med borttagen sida. På så vis fick dottern ett eget litet hörn ihop med vår säng och det var lätt att dra henne intill sig, alternativ putta tillbaka henne i samband med amning på natten.
    När hon blev större sänkte vi helt enkelt bottnen i spjälsängen, men fortfarande med sidan borttagen så att vår säng blev en naturlig sida av henne. Så sover hon fortfarande och kan lätt kravla upp i vår säng när hon vaknar på natten eller morgonen.
    Det har funkat super för oss, men har naturligtvis också bidragit till att hon inte riktigt lärt sig att sova i "egen" säng.
    Så har vi också tänkt göra. Det verkar smidigt, speciellt eftersom vår säng bara är 140cm, där får det knappt plats ens en pytteliten människa till. Och har man spjälsängen ihop med vår så riskerar man ju inte att man ligger på bebisen Och lätt att ligga med en hand hos honom så han känner sig trygg osv.
  • Hiavatha
    TeosMamma skrev 2011-02-01 12:36:07 följande:
    läser upp mig på allt jag missat och svarar på ett inlägg mitt i Skrattande

Tack Hiawatha, testade och det funkade direkt ;0) Tänk vad nojjig man kan bli trots att man inte har den personligheten... Tycker min bebis är alldeles för lugn, men ska väl egentligen vara glad då det är väldigt jobbigt när han väl sätter igång mitt i natten så man ej kan sova... Foten i munnen

idag ska jag lämna in mitt femte urinprov, är ganska säker på att det är en femte urinvägsinfektion på g, är så trött.... Tycker ni inte att de borde göra ett VUL på mig nu efter så många UVI´s? Läste om en som fick det redan efter första UVI för att kolla så hon ej börjat öppna sig... ska nog kräva det, eller???
    Kul att det funkade! Ja, man kan ju bli helnojig av vad som helst tycker jag när man är gravid Tungan ute Ja, nu börjar det bli svårt att sova för mig med. Han brukar "vakna upp" ordenligt precis när jag går o lägger mig, men med jämna mellanrum under natten. Och när man ska vända sig i sängen då... huja! Nu börjar det bli tungt!

Hur går det för dig? Visst var det du som sitter i rullstol? Är det någonting som går över, för visst gå-tränar du om jag inte minns fel? 
  • Hiavatha
    Sofi 79 skrev 2011-02-03 09:34:53 följande:
    God morgon alla!
    Såg att nu går att starta vängrupper här på FL. Kan inte vi skapa en sån? Då kan vi ju ha olika trådar för olika diskussioner. Om inte annat blir det lättare att samla BF-listan och magbildstråden på ett och samma ställe. Lämpligtvis kanske Skalbagge kan skapa gruppen, för då går det nog att föra in den här tråden där så att vi slipper "tappa bort" den.
    Det är någon som startat en grupp redan för BF MAJ 2011. Om det är någon från även denna tråden som vill vara med i den. Glad

http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-maj-2011-11
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Hiavatha
    MEmamma82 skrev 2011-02-04 08:49:42 följande:

Hej alla maj2011-mammor!

Jag har länge följt med diskussionen, men nu först registrerat mig och kan således kommentera.

BF 12.5.2011, andra barnet, storebror blir 2 år i mars.

"Normal" graviditet med illamående och trötthet i början men kan jobba på och nu känns det bättre.
    BVC-besöken har varit bra och även ultra visar att allt ser bra ut, skönt!

Det jag dock måste kommentera är då ni funderar på hur länge ni skall jobba före förlossningen. Jag bor i Finland och här har vi tydligen helt andra regler. Vi får mamma/föräldrapeng från staten (ungefär 70 % av lönen) och det börjar betalas ut 5 veckor före BF, detta kan man inte ändra på utan det betyder att alla går senast 5 veckor före. Jätteskönt tycker jag, då kan man inte jobba längre utan "måste" vara hemma. Med mitt första barn hann jag dock bara vara hemma 3 veckor då han föddes 2 v för tidigt, men oj så skönt det var att gå hemma och fixa och dona i lugn och ro.

Sedan så läste jag i en gravid-tidning att man kan ha en lättare förlossning ifall man varvar ner i god tid före och kroppen hinner slappna av. Då blir värkarna och hela förloppet lättare än om man jobbar in i det sista och går runt i jobb-stress-mode. Jag tror det ligger mycket i det för min förlossning gick hur bra som helst och jag kunde slappna av och kände mig redo trots att han kom före utsatt tid.

Så tänk på det ifall ni svenskar har möjlighet att varva ner i god tid före. UNNA er den tiden hemma, det skall ni absolut inte ha dåligt samvete för! (finska lagstiftare har tydligen tänkt till här och det tackar jag för Glad)

Må så gott alla!

Hej och välkommen till tråden!

Jag blev lite nyfiken på vart i Finland du bor? Jag flyttade själv till FInland för 6 år sedan, bor i Hyvinkää, åtminstone för tillfället Glad

Jag fick förra veckan beviljat moderskapsförpackningen, den bör komma om ett par veckor - ännu en bra uppfinning av de finska lagstiftarna! 
  • Hiavatha
    Sofi 79 skrev 2011-02-04 12:14:21 följande:
    Moderskapsförpackning? Vinteroverall? Sovpåse? Nä, nu är det jag som tar båten över Östersjön
    Ja, jag blev riktigt förvånad när jag fick veta vad de erbjuder blivande mammor här. Det är tydligen det enda landet som erbjuder detta, vad jag vet. Det infördes redan 1937. Om någon är intresserad: FPA-Moderskapsförpackning

Välkommen över bara! 
  • Hiavatha

jakeline: Ja, visst är det! Känns som att man får det mesta man kan behöva. Man kan välja att få motsvarande värde i pengar, men åtminstone nu för första barnet tyckte jag detta var roligare. Det r tydligen det vanligaste att folk väljer paketet.

maj09: Jaha, så kul med mer finlands-anknytningar! Glad 

Jag har ingen aning om när jag kommer stanna hemma från jobbet. Man får moderskapspenning här ca 30 dagar innan beräknad födelse, och det kommer jag nog ta. Men sen är grejen den att jag och maken har egna företag ihop, och jag kommer behövas lite då och då... men det känns ganska ok, om jag får fortsätta må så bra jag gjort hittills. Min mamma körde makadam i skottkärra nästan fram till födelsen, hi hi, så brås jag mycket på henne även i barnafödelse så lär jag nog klara mig - ta i trä..... Drömmer 

• Hiavatha

Jag är nu i v 26+3, drömde häromnatten att jag började föda i bilen (när vi ute och skulle skaffa ny julgran) Obestämd
    Det jobbigaste var att vi inte hade någonting att klippa navelsträngen med i bilen, så moderkakan fick hänga ihop med bebisen tills vi kom till BB. När jag vaknade var det fortfarande lite av ett problem. Jag pratade med maken att man kanske skulle ha någon typ av förlossningskit i bilen så småningom Skrattande Någon annan som funderat på detta?

• Hiavatha

Jag gjorde glukosbelastning i tisdags, fick veta igår att resultatet var fint. Skönt!
    Imorgon till MVC/doktor för att mäta magen för första gången. Spännande!  

• Hiavatha
    Lovelyness skrev 2011-02-10 16:49:08 följande:
    Jag ska också göra glukorbelastning men jag vet inte om BM glömt bort det. I vilken vecka gjorde du det?
    I tisdags var jag i v 26+6. vet inte när det är "vanligast" att man gör det. Enda anledningen att jag gjorde det var pga min ålder, dvs jag kommer ha fyllt 30 när bebisen kommer. Annars är jag inte i någon riskgrupp alls. 
    Lovelyness skrev 2011-02-10 16:52:03 följande:
    Kan man ha graviditetsdiabetes trots normalt blodsockervärde? Jag har haft runt 5 de gånger dom testat mitt blod men ska ändå göra en glykosbelastning, hur kommer det sig?
    Jag hade inte jättelångt under 5 på nollvärdet (alltså innan jag drack sockerlösningen). Och jag har tydligen inte graviditetsdiabetes. Kanske det är för att du haft nära 5 förut som de vill vara säkra?

Mina resultat på 2-timmars testet: (finns ju 5-timmarstest också)
    1a blodprovet: 4.8 - (bra om det är under 5)
    Efter 1 h: 8.0 - (bra om det är under 10)
    Efter 2 h: 8.1 - (bra om det är under 8.6)
  • Hiavatha
    Lovelyness skrev 2011-02-10 17:13:20 följande:
    5 är ett normalt blodsockervärde,  har för mig att Bm sa att det ska ligga mellan 4 och 8. Dom gör glukosbelastning på alla somär överviktiga innan graviditeten men jag fattar inte varför riktigt när värdet ser normalt ut. Därför tänkte jag att man kanske kan ha jätteannorlunda värden när man fastat men det verkar ju också konstigt.
    Ok. Det kan ju helt enkelt vara så att det är lite olika beroende på var man bor och vem man har som BM, precis som med det mesta annat rörande graviditet. Men å andra sidan skadar det ju inte att göra testet och veta att allt är som det ska under graviditeten.
    Mina värden antar jag har varit normala även när jag inte varit gravid (har inte testat då dock), men jag fick ju göra ändå, och då ligger jag ju bara precis på gränsen (pga åldern)...
Svar på tråden BF maj 2011