• Hiavatha

BF maj 2011

Hmm, funderar på det där med försäkringar. Ingår inte graviditets-"händelser" i den vanliga försäkringen? Det är ju en annan sak att skaffa bebis-försäkring...? Nu bor ju jag iofs inte i Sverige utan i Finland, så det kanske är annorlunda här?

Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Hiavatha
    Jodi skrev 2011-02-12 15:57:03 följande:
    Usch vad det är psykiskt påfrestande att vara gravid ibland! Tycker bebben har rört sig mindre livligt idag, och genast blir jag jätteorolig. På vardagarna springer man ju runt på jobbet, då hinner man inte nojja om det där. Sen vet jag ju att det är mest liv på kvällar och nätter. Men ändå....går in i vecka 30 på måndag. Visst minskar fosterrörelserna lite vid den här tiden?

Hur ofta känner ni rörelser på ett ungefär?
    Om jag minns rätt så var det en nybliven mamma som sa att man helst ska känna bebisen "sparka" 10 gången varje dag from v 30. Så det är väl bara att börja räkna. Ät en bit choklad och drick ett glas iskallt vatten så bör det nog funka Själv är jag i v 27 nu och härom dagen på MVC när jag mätte magen så sa BM att han fortfarande har ganska mycket plats att röra sig på.
  • Hiavatha
    JosefineK skrev 2011-02-14 15:54:15 följande:
    Vecka 30 idag!! Crazy vad tiden gàtt fort hoppas de sista 10 veckorna ocksà gòr det Glad
    Jag àr hemma fràn jobbet idag, har sà galet ont i ryggen och nàr sambon kom hem fòr en stund sedan hade han med sig den stòrsta blombuketten jag nàgonsin sett (med bland annat gerberor, rosor pch solrosor). Jag blev sà himla glad och fòrvànad dà det àr fòrsta gàngen pà 6 àr som han kòpt blommor till mig.. Hjärta
    Härligt med blommor! Särskilt då man blir överraskad!  {#emotions_dlg.flower}
  • Hiavatha
    natalieh skrev 2011-02-16 21:41:54 följande:
    tack alla för era gulliga tankar! tack och lov verkade allt bra.. jag låg uppkopplad en timme för både bebis och mitt hjärta.. hade både sammandragningar och sparkar och allt möjligt som dom kunde se på kurvorna.. och det såg normalt ut. läkaren gjorde en snabbis koll i gynstolen också och då hade blödningen slutat.. så deras enda svar var att det var ett blodkärl som brustit! Thank god!

Så nu är vi hemma igen..
    Än en gång, tack för alla gulliga inlägg! {#emotions_dlg.flower}
    Gott att höra! Solig
  • Hiavatha

Hej och välkomna all nya i tråden!

Jag väntar mitt första barn, fast har två bonusbarn på 12 och 15 år redan
    Vår son ska enligt beräkningarna titta ut 11 maj, så jag är i v 28+1 idag.
    Bor i Finland sedan 6 år, men är född o uppvuxen på västkusten i Sverige.

• Hiavatha
    Fröken Löken skrev 2011-02-19 19:42:36 följande:
    Har ni tänkt på att det figurerar många pojknamn på E!? :)
    Edvin
    Elmer
    Ebbe
    Elliot
    Mfl
    Så kul!!! :)
    Här är en till på E: Elias! Hjärta
  • Hiavatha
    JosefineK skrev 2011-02-22 09:26:25 följande:

Hade ocksà tànkt bada bebisen i kòket fòrsta tiden, alltsà stàlla badbaljan pà diskbànken och sedan bada tòmma den i vasken.
    Vi har dock badkar men kànns jobbigt som nàgon annan skrev att ligga pà knàna pà golvet.
    Hade tànkt kòpa den billiga baljan pà Ikea men sà blev jag tipsad om Doo Moo baljan, vad tror ni om den?  Den àr ska tydligen vara vàldigt sàker och pàminna bebisen om hur det var att ligga i livmodern. Den kostar runt 200 kr sà den àr ju inte dyr.

Den baljan har vi också tittat på! Maken har kommit på nu med att den verkar praktisk Skrattande
    Här är en link om någon är intresserad: 
    " target="_blank">

Mina bröst har nu i natt läckt för första gången - små ljusgula fläckar i brösthöjd i sängen. Något verkar ju hända i alla fall. =) Maken har iofs fått lite i sig några gånger, he he, men annars har de inte läckt alls (förrän nu).

• Hiavatha
    FruganH skrev 2011-02-23 13:14:29 följande:
    Ja, vi får väl se. Personalchefen kom förbi mitt kontor idag. Antagligen eftersom jag tagit ledigt två dagar nu utan tillräckligt lång framförhållning. Hon frågade om det var något fel och jag förklarade att jag var tvungen att gå på extrakontroller pga högt blodtryck. Då sa hon: "Ja, det hade jag med när jag väntade mitt första barn, men dom har ju bra koll på allt och så. Det var ju inga problem."

Ingen fråga om jag behövde avlastning eller liknande. Får stressa halvt ihjäl mig idag eftersom jag var ledig igår och skall vara ledig på fredag igen. Flimret kommer och går.. Vill inte veta hur högt blodtrycket är just nu.

Säger läkaren att jag måste vila och ta det lugnt och sen inte sjukskriver mig så lär jag börja böla.... Rynkar på näsan För det GÅR inte. Jag kan inte påverka stressen på mitt jobb på något sätt och cheferna verkar inte intresserade av att hjälpa till det minsta....
    Jag kom bara att tänka på att det nog är större chans att du blir sjukskriven hos privat läkare än hos allmänläkare. De privata verkar av någon anledning göra det lättare om man ber om det (och såklart har någon anledning)
    Du kanske redan går hos privat, men annars kan det vara ett tips.
  • Hiavatha

Är idag i vecka 29+1, är det någon mer som tycker att magen liksom känns jättetung? Som att man måste hjälpa till att "hålla upp" den med händerna ibland? Den gör inte direkt ont, hmm liiite kanske isf men ingen kramp. Lite småhård i övre delen av magen, men nedre delen är ganska mjuk, så det borde väl inte vara sammandragningar då eller??? Blir den inte hård över hela magen då? Tänker mer som att det är bebisens rygg som känns i övre delen, men vet ju inte... Känner även lite rörelser i nedre delen. Funderar på att gå hem från jobbet efter lunch, har eget företag med maken, så för den delen kan han ju köra hem mig när jag vill

• Hiavatha
    Tiiinaa skrev 2011-02-24 13:24:06 följande:
    Ja visst måste det vara så med sammandragningarna! För ibland tycker jag att jag bara blir hård på ena sidan, eller att den bara lägger sig uppepå magen. Så då är det kanske inte bara inbillning. Sammandragningarna kan alltså vara lite sneda och vinda :P
    Jag läste igår att om man kommer ihåg att dricka typ konstant, så är det mindre risk för onda sammandragningar. Får försöka komma ihåg det, alltid ha en flaska vatten i närheten. Sen stod det även att om man får onda SD så kan de gå över fortare om man dricker lite söt dryck, typ juice, då går vätskan in i kroppens system snabbare.
    Sen är det ju såklart helt normalt att livmodern tränar sig, men säkert ändå bra att aldrig vara "uttorkad".
Svar på tråden BF maj 2011