- 

öh, ingen aning, men det var vad BM sa att jag skulle göra. Jag har lågt blodtryck i vanliga fall oxå, så jag var inte alltför bekymrad.morotsland skrev 2011-03-15 09:10:38 följande:Hjälper vatten mot lågt blodtryck? Jag har haft 90/55 hela graviditeten och jag dricker kopiösa mängder vatten, undrar hur lågt det skulle vara annars då... - 

Jag har tränat 5 dagar/ vecka fram till förra veckan, då blev det bara 3, ha, ha! innan jag blev gravid hade jag oxå typ 55/90 och då tränade jag riktigt hårt 5-6 dagar/ vecka..... Så det vette tusan om träning höjer mitt tryckJodi skrev 2011-03-15 11:14:34 följande:Dricka vatten är väl bra om man är intorkad, men annars blir det nog bara en kortsiktig höjning av blodtrycket innan njurarna gör sig av med överskottet. I vanliga fall brukar man ju rekomendera motion för att höja blodtrycket (inte bara sänka!), men det är ju svårt att träna när man är i 8:e månaden.... Men kanske en promenad i så snabbt tempo man klarar av per dag?
                     - 

här har du en till. Numera sitter all smärta däruppe. Blåmärken på insidan, tryckkänsla och obehag. Min BM sa att det inte är farligt, bara obehagligt...Åsasåsa skrev 2011-03-16 09:49:24 följande:Hej alla!
Någon mer som har ont i bröstkorg/revben? Man riktigt känner hur det trycker på där inne. Måste fått nån nerv i kläm för det gör nåt jävulskt ont, funderar nästan på att åka till akuten för jag kan inte stå upprätt ens och det känns som om jag 300 knivar i sidan. Fast å andra sidan, vad kan de göra?
 - 

Japp, här knakar man som en gammal ek i blåsväderHiavatha skrev 2011-03-22 08:58:52 följande:Jag har också haft lite lite flimmer för ögonen, men inte varje dag, mest när jag är hungrig tror jag. Men visst behövs det fler symptom om man ska tro att det är HF? Ska iofs till BM kl 13 idag, så då vet jag mer om urinen och blodtrycket osv.
Någon mer som det knakar i höfterna på förresten? När jag ska vända mig i sängen och inte har raka ben typ, så knakar det i högra höften. Ska fråga BM om det med. =)
. Bägge höfterna och axlar för ett jäkla liv... Tror det har med foglossning/relaxinet att göra...
                     - 

Får ni göra ett UL till? Är det standard eller bara i vissa kommuner? Jag är i v.33 och har inte hört ett ljud om fler UL innan BF....natalieh skrev 2011-03-27 22:00:06 följande:Åhh.. jag ser ut som en ballong! hela jag svullnar och samlar vätska just nu.. fick köpa nya skor idag i tyg för jag kan inte ha ett enda av mina typ 30 par skor! Men man säger ju inte nej till nya skor oavsett
 det blev ett par på Ica Maxi, haha! 
Imorgon ska vi på RUL 2 kl 16.30.. Jag är så nyfiken på vad som kommer att ses och sägas! Och både jag och litens pappa vill ju veta könet! Så hoppas vi kan se det imorgon! För att tiden ska gå fortare så blir det sängen nu för min del!
Ha en bra vecka allesammans :)
Vi hade oxå en fixarhelg. I lördags rengjorde vi köksfläkten grundligt och bytte filter. Jag får PANIK av matos och tycker det sätter sig i kläder och möbler (konstigt, ja, men så är man ju gravid oxå....
). Sen blev det storstädning, tvättning, slipa köksbänken och olja in, skura badrummet och sen däcka framför Mästarnas Mästare. Helt ok!
                     - 

var hos BM igår, allt såg bra ut i v. 33. Har gått upp knappt 6 kilo sen inskrivning, SF mått på 32.

- 

jag skulle gärna föda med bara profylaxandning, men jag vet ju inte om det går
. Står man inte ut får man väl ta lustgas och EDA tänker jag, men jag är nyfiken på hur det känns att föda au naturelle. - 

Coolt, då får vi uppdatera här sen när vi fått våra barn, så får vi se hur det gick för ossmammaE2011 skrev 2011-03-30 14:11:35 följande:Det enda jag ska använda mig av är TENS, avslappningsandning och vetekudde. Sen får man ju ta till något annat om man får panik och inte kan hantera smärtan.
                     - 

samma här, jag är väldigt lugn. Tänker på det som att det är det mest naturliga man kan göra. Och på sjukhus har man ju alla resurser att ta till om ngt går snettmammaE2011 skrev 2011-03-30 14:22:10 följande:Ja det ska bli kul att läsa sen! Jag känner mig trygg inför förlossningen men jag har ju ingen aning om hur jag kommer reagera i den situationen!
                     - 

Gällande vadkramper så instämmer jag med tidigare inlägg: magnesium och stödstrumpor. Så fort jag skippar något av dem vaknar jag med ett skrik mitt i natten av kramp
. Stretcha vaderna oxå, flexa foten mycket när du sitter och jobbar t.ex, lite då och då... - 

stödtrumpor funkar oxåCharlott29 skrev 2011-04-06 09:37:24 följande:Absolut man är oftast som mest uppsvälld på kvällar. Om du sväller mkt på fötterna och benen kan det lindra lite att lägga sig ner med benen högt när man kommer hem. - 

Jag behöver råd/tips från er som sover lika dåligt som jag.
Min sömn ser ut som följer:
22.00 däckar medvetslös med en kudde mellan benen som "stöd". Kan bara ligga på sidan, blir svimfärdig och får ont i ryggen om jag ligger på rygg....
00.00 upp på toa, somnar om
02.00 upp på toa
02:00 - 07.00 sover lätt och vaknar med kramp/ont på utsidan av höfterna, svettig, ont i låren och ljumskarna.
Jag är dödstrött varenda jäkla dag på jobbet och börjar få panik av att aldrig sova. Vad gör man?! Tips på kudduppallningstekniker, slippa kissa-metoder och liknande mottages tacksamt! - 

ok, ska prova detLovelyness skrev 2011-04-06 10:19:58 följande:Har du testat att lägga typ ett täcke under dig så underlaget blir mjukare? Jag läste det tipset någonstans. Kissandet går nog inte att göra något åt, jag går också upp flera gånger per natt. Det måste vara jättejobbigt att gå till jobbet när sömnen inte fungerar, ska du jobba länge till?
. Jobbar månaden ut så det är ju en stund kvar...
                     - 

jag veeeeet, det suger verkligen.... Och det går inte att bara ignorera och somna om för det blir ju bara värre för varje minut, särskilt om bebisen vaknar och börjar sparka neråt samtidigt. *suck* Jag kan inte ens minnas när jag sov sammanlagt 4 timmar i sträck senast.Lovelyness skrev 2011-04-06 10:24:21 följande:För mig blir kissandet en reaktion på att jag inte sover så skönt. När jag behöver vända mig vaknar jag alltid eftersom det är så obekvämt och då känner jag att jag är kiddnödig och måste gå upp. Värdelöst - 

Är idag på BF -3 och har sedan igår kväll känt en förändring. Bebisen spjärnar något så fruktansvärt i alla möjliga riktningar, rör sig mycket mer nu än innan.
Har haft menssmärtor i kortare perioder som går över. Känns som att det ska öppna sig neråt om jag går på toa, väldigt obehagligt och gör ONT.... Ska det vara såhär?! Känns som det är krig i magen, men inga regelbundna värkar.
Skulle vara skönt om det satte igång snart så man får träffa sitt barn någon gång. Grattis alla ni som fått nyligen :) - 

får se hur det blir för mig då. Fick värkar natten efter mitt inlägg och har nu haft det i snart 1 ½ dygn. De blir kraftigare men kommer var tionde minut ungefär.Sofi 79 skrev 2011-05-16 08:42:33 följande:Ska och ska... Den ena förlossningen är inte den andra lik. Min bebis spjärnar också åt alla olika håll och barnmorskan är inte helt nöjd med det eftersom det tyder på att den också kan vända sig rätt fritt.
Menssmärtor nedåt var de första tecknen på att förlossningen var igång när jag fick min tjej. Det tog cirka två dygn från att det började tills hon var ute.
Min bebis ska ha varit fixerad senaste månaden, kan den ha "lossnat" och det är därför den rör sig så mycket?
Längtar tills det är över! - 

Hejsan!
Fick vår älskade Alma den 20 maj efter 4 dagars värkarbete. Förlossningen blev en mardröm, men ut kom hon, 4110 gr och 52 cm lång. Hade lite svårt att andas när hon kom ut, men repade sig snabbt och snusar nu på golvet hemma. Hade begynnande mjölkstockning men som tur var fixade det till sig med lite goda råd från BB-personalen.
jag har varit ute med barnvagnen redan och känner mig ok. Mycket hormoner bara, lipar för ingenting, svettas som en gris och är såsig i huvudet mest hela tiden.
Hoppas ni andra mår bra och att bebisarna växer och frodas!