minya skrev 2010-09-26 11:41:45 följande:
vi skippar alla dessa tester, bebisen blir det bebisen är - dvs älskad precis som som den föds
DS är inget liv i plågor och hemskheter som många tror, bara lite annorlunda. Känner många med DS och de är precis som du och jag, så förstår ärligt inte de som gör abort för en sån sak, bara för att de inte skulle "passa i samhället" eller vara "perfekta" i andras syn. Folk som är rädd för vad andra skulle tycka och glömmer bort att de är en människa med bara en liten olikhet.
Vi kommer göra testet för att dels vi vill se bebis på ul, och eftersom att det kan vara bra att förbereda sig på om barnet ds. Jag kan ingenting om det och skulle antagligen inte ta bort det pga en sådan sak, jag tror verkligen inte det, men jag vill kunna läsa på om det innan barnet kommer så jag är förberädd på hur mitt liv kommer förendras. Jag tror nämligen inte att det är riktigt lika enkelt med ett "handikappat" barn men jag vet inte eftersom jag aldrig haft något och aldrig varit i kontakt med det och därför tror jag det är bra att veta risken innan. Och det kan hända saker under förlossningen och efter barnet är fött med men jag tror kunnskap är viktigt i en sån situation...
Men under dessa tester (har jag för mig är inte säker) så kollar de väl även barnets kropp. Om allt är som det ska, har för mig att man även kan se om barnet har någon ryggmärgsskada (vilket innebär att barnet kan vara både psykiskt och fysiskt handikappade och jag kan fråga mig själv om jag skulle vilja födas utan att kunna gå, kanske inte kunna röra underkroppen alls, hur värdigt liv man skulle få då... Och om man kan se en sådan sak innan barnet är fött tycker jag man ska fundera på hur livet för det här barnet skulle bli...
Nu säger jag inte att man kan kolla allt det men jag har för mig att en bekant fick reda på att hennes barn hade fel på ryggmärgen och de gjorde massa undersökningar osv... Tror dock detta barn lärde sig krypa fast läkarna sagt att hon aldrig skulle kunna gå... Nu har jag dock ingen kontakt med henne längre så vet inte hur det gick...
Men jag tror själv aldrig jag skulle kunna ta bort mitt barn men det kan jag inte svara på helt säkert om jag inte hamnar i den situationen.
och så vill jag tillägga att jag tror att ett barn med tex ds får ett jättebra och värdigt liv trots sin sjukdom.