Inlägg från: Sommarnatt2010 |Visa alla inlägg
  • Sommarnatt2010

BF maj 2011

Therre skrev 2010-11-03 09:04:02 följande:
    de går tillbaka i generationer på min sambos sida (många tvillingar i hans släkt) och så mycket som jag vet så har de vart på pappans sida där och inte på mammans sida men jag hade också för mig att de var via kvinnan med tanke på de där med ägglossning osv, så jag har sagt och intalat mig själv att de de bara är en pga de, eftersom vi inte har tvillingar i släkten på min sida i huvudtaget dessutom..

men man kan ju alrig veta innan man kollat upp de så jag får stå ut och vänta 3 veckor till ca.... men den som väntar på nå gott väntar väl nästan aldig för länge hehe..

nu ska jag duka av efter frukosten sen ska man fixa iordning mig och dotter inför dagis och jobb..
    Jaha, hehe då kanske man inte kan vara helt lugn då...Mannen min säger att han tror det är två oxå nämligen. Men det har jag bara avfärdat :S Jag får reda på det om två veckor då ska jag göra ett UL

Själv ska jag ta en promenad med vovven o sen blir det en shoppingrunda med en vän...fördelen med läraryrket, höstlov =)
  • Sommarnatt2010

Det var ju skönt att höra..sen kan det ju bli tvillingar även om det inte finns i släkten...

• Sommarnatt2010
    Kottemor skrev 2010-11-09 15:20:26 följande:
    Ledsen

Var och gjorde KUB i morse och det gick inte som vi hade hoppats på.
    Fick risken 1:30 för att få ett barn med DS.... Det var både mätnignen av nacksplaten och blodprovet i som var dåliga och gav resultatet.
    Så nu ska jag genomgå moderkaksprov nästa tisdag och allt detta skrämmer mig!

Risken att få missfall efter ett moderkaksprov är 1:100, och risken att få ett DS barn är 1:30, vi valde därför att genomgå moderkaksprov. Sen visar det sig att min moderkaka sitter i framvägg och därför kan det vara svårt att genomföra provet, och då måste det istället bli FVP, en då får vi vänta ytterligare någon vecka...

Det som gör mig lite förundrad är att fostret var precis 45mm om hon mätte en gång ,och dom andra gångerna var det under 45mm. Jag var enligt beräkningarna "bara" i vecka 11+1 och inte i 11+6 som vi trodde enligt SM.
    Och vad jag har förstått av vad jag kunnat läsa mig till, är att man inte ska göra KUB innan v. 11+3 eller en storlek på fostret på 45 mm.

Jag förstår ingetting och känner mig verkligen som om jag bara vill gräva ner mig i sanden och gömma mig...
    Mår jättedåligt och känner verkligen inte för att sitta här på jobb för att "hålla skenet upp"
    Funderar på att berätta för min chef, och sjukskriva mig någon dag.... vill bara gråta
    Lider med dig KRAMAR om...
    Jag ville gjort KUB förra veckan för att då var jag ledig o vi behövde bara anpassa oss efter sambons tider..Men de ville inte göra det för att det då skulle vara för tidigt...Jag var i (mån-fre) 11+1 - 11+5 förra veckan...De gjorde det hellre nästa torsdag då kommer jag att vara i 13+4 o absolut sista dag att göra det är 13+6. Så kanske är det bara så att det är för tidigt. Håller tummarna för att det går vägen o att ni får positiva besked på Moderkaksprov...
  • Sommarnatt2010

jag tycker det är märkligt att det är så olika på hur de gör...

Här erbjuds alla KUB
    Har en kompis på annan ort de erbjuds inte KUB men ett tidigt ultraljud i v 11
    Vissa får lyssna på hjärtljuden innan RUL vi får inte höra förens i v 24

Hur kan det vara så väldigt olika borde inte alla landsting ha ungefär samma regler... 

• Sommarnatt2010

Jag var först på ett hälsosamtal o sen inskrivning detta skedde innan v 10...Nu ska jag inte träffa BM förrens i feb...RUL blir nog runt jul...Vet inte om jag tycker hon är bra eller inte..Men hon slutar i mars så då får jag ändå en ny...den andra hoppas jag är super för henne kommer man nog träffa mer..Man går väl tätare på slutet...

• Sommarnatt2010
    Sofi 79 skrev 2010-11-19 09:06:30 följande:
    Jag är normalt extremt skeptisk mot vacciner, tycker att kroppen ska få hantera sjukdomar själv och på så vis få stärkt immunförsvar.
    Men!
    När man är gravid är det annorlunda. En influensa kan vara riktigt skadlig för barnet.
    Och vaccinet är inte "något man normalt inte skulle få i sig". Det bygger på samma virusstam som den riktiga influensan, men i mindre dos så att immunförsvaret bildar antikroppar.
    Får man symptom av det beror det bara på att man fått en lindrig variant och att immunförsvaret jobbar för fullt.
    Och att få ont i armen någon dag måste väl ändå vara mindre allvarligt än att få en lunginflammation som kan leda till att barnet skadas?
    Som tur är får alla göra som de vill. Och de flesta som inte vaccinerar sig kommer säkert att klara sig galant. Jag tycker bara att det är synd om man grundar sitt beslut på myter och antaganden...
    jag har fått höra att om man vaccinerade sig förra året så behöver man inte göra det igen...har det ändrats igen??? Jag fick mini influensa under en dag...Fick ont i kroppen o hade feber, frös o ja allt det där men kände bara av det eftermiddagen efter jag vaccinerat mig sen var jag som vanligt igen....Då sa en jag känner som är sjuksköterska vilken tur att du vaccinerade dig, för om du blev så pass dålig av vaccinet tänkt vad som hänt om du fått riktiga influensan.... 
  • Sommarnatt2010
    Kottemor skrev 2010-11-23 17:15:29 följande:
    Idag fick vi äntligen veta...

Moderkaksprovet var bra och vår bebis har inte kromosomavvikelse 21,18 eller 13...

det har varit så fruktansvärt att gå och vänta och jag har varit totalt knäckt!
    Men nu ska även jag njuta och låta mig få känna mig gravid!!

Så nu hänger jag på  er  här igen 
    Så skönt!! Njut till fullo nu....
  • Sommarnatt2010
    Fröken Löken skrev 2010-11-23 20:57:09 följande:
    ja jag förstår inte heller... det betyder nästintill att de små simmarna legat och gonat till sig i två veckor i äggledarna då?

Jag mätte ju med ÄL-stickor och fick utslag på dem...

Mina systrar och mamma har fått små barn, 2500-knappt 3000 g. Själv vägde jag 2750.
    Min ena syster blev också flyttad för att han var så liten, men sen när han väl föddes så fjällade han så då dåg de att han var rejält överburen fast enligt deras beräkningar var det bara ett par dar...

Jag bara känner att BM har fel...

Önskar man kunde gå tillbaka i tiden och kolla hur det verkligen var Flört
    har en kompis som råkade ut för det här...Enigt läkarna fick hon en liten pojek tre veckor tidigt medan han enligt hennes beräkningar kom kanske någon dag tidigt. Hon har dessutom fått hjälp med ägglossning så hon vet ju precis när han blev till. var ju både på ultraljud för att se hur många ägg som skulle lossna o testade med ägglossningstest osv. Men de vägrade lyssna på det. Enlig deras uträkning skulle hon + innan hon ens var gravid typ...

Tycker det är konstigt att de inte lyssnar...
  • Sommarnatt2010
    Tiiinaa skrev 2010-11-24 16:02:08 följande:
    Hej alla! Jag har en fråga!

Pratade nyss med en väninna som fick barn för ett år sedan och berättade att jag på måndag ska på mitt RUL, vi kom såklart in på kön och om jag/vi tror det är en pojke eller flicka. Då frågade hon mig vad hjärtljuden ligger på. Varpå jag svarar att vi inte fått lyssna på några hjärtljud ännu, jag har ju bara varit på inskrivningen som var i vecka 9 och då gick det inte att lyssna för det var för tidigt. Då säger hon att min vårdcentral har rykte om sig att vara dålig och underbemannad osv..jag blir nu skitnojjig över att de har för dålig "koll" på mig och min graviditet. Så nu till min fråga: Är det vanligt att man har så få barnmorskebesök så här i början av graviditeten? Jag är ju i vecka 19 snart och har bara varit på mitt inskrivningssamtal... Man hör ju om andra som får lyssna på hjärtljud och vet exakt vad de har för blodtryck och blodvärde etc..jag har ingen koll alls på sånt och känner mig nu helt vilse :(
    Jag har inte heller varit på något mer ska ringa till henne efter RUL nästa tid blir typ i v 24...tror det är väldigt olika från stad till stad...
  • Sommarnatt2010

Min Kusin bor i Karlstad....

Själv bor jag i Eksjö..ensam här???

Svar på tråden BF maj 2011