• maj09

BF maj 2011

Hiavatha skrev 2011-02-04 09:15:17 följande:
    Hej och välkommen till tråden!

Jag blev lite nyfiken på vart i Finland du bor? Jag flyttade själv till FInland för 6 år sedan, bor i Hyvinkää, åtminstone för tillfället Glad

Jag fick förra veckan beviljat moderskapsförpackningen, den bör komma om ett par veckor - ännu en bra uppfinning av de finska lagstiftarna! 
    Jag har en svensk pappa och en finsk mamma. Jag har bott hela mitt liv i Sverige men vi var mycket i Finland när jag var liten, så jag talar helt ok finska. Finland är ett klokt land! 

Jag tänkte jobba fram tills en månad innan förlossningen ungefär!
  • maj09
    Hiavatha skrev 2011-02-04 13:02:04 följande:
    Ja, jag blev riktigt förvånad när jag fick veta vad de erbjuder blivande mammor här. Det är tydligen det enda landet som erbjuder detta, vad jag vet. Det infördes redan 1937. Om någon är intresserad: FPA-Moderskapsförpackning

Välkommen över bara! 
    Min mamma har berättat att hon blev så förvånad över att hon inte fick en moderskapsförpackning när hon fick min bror och mig här i Sverige. Nu förstår jag varför. Vilken bra basgarderob åt bebisen!
  • maj09

Jag har ju också varit dålig och beklagat mig här. Jag som ALDRIG är sjuk annars. Idag var jag hos läkaren som bekräftade lunginlammation, så du har jag fått antibiotika att ta i 10 dagar. Det var så skönt att han hittade något som var fel på mig för jag har verkligen känt mig helt sänkt!!! Inte för att det var roligt att få den diagnosen, men nu får jag vara hemma i en vecka och vila + förbereda mig för bebis!!!

• maj09
    Maruid skrev 2011-02-06 20:43:12 följande:

Har dock kommit på en del saker jag inte hade med mig sist som kan vara användbara, så som en nagelsax till bebisen för ibland föds dem med ganska långa naglar.

Vad lustigt! Jag har också skrivit upp samma sak. Alla säger ju att man bara kan riva av naglarna när de är så små men jag tyckte inte att det funkade alls! Jag har faktiskt alltid klippt min dotters naglar med en pytteliten nagelklippare eftersom jag tycker att det är lättast att undvika små kanter då. Den ska jag ha med mig!

Drömmer tokkonstiga sexdrömmar, snarkar och pratar i sömnen... Charmigt!  
  • maj09

BUBBELTIPSET:
    Till er som känner bebisen lite: Har ni provat att dricka bubbelvatten? Mycket bubblat och iskallt ska det vara. När bebis är vaken och ni känner att den rör sig lite, prova då att ta ett stort glas kallt mineralvatten. Då blir min lite småvild. Speciellt om jag samtidigt drar upp tröjan, ligger på sidan och trycker (lite lätt) mot underlaget. Då kan man få en liten show som hela familjen kan se och känna. Ni kanske har någon annan ställning då bebisen rör sig mer? Det kanske inte går på första försöket såklart, men för mig funkar det i 8 fall av 10.

Lillan var så söt härom dagen då vi gjorde det. Hon sa: "Lilla bebis i magen sparka Maja handen. Bebis busa Maja (Bebis busar med Maja)"

Jag kände min första lite mer än den här så jag tycker också att det är roligt när den kommer igång!!

Bubbelvatten tar ju inte bort kraftig halsbränna, men den lindrar lite mildare halsbränna hos mig i alla fall. Ännu ett litet tips.. =) Nu klarar jag mig med det men snart får nog även jag börja med Losec Mups - rena himmelriket mot slutet av min förra graviditet. Ni har talat om halsbränna och hår. Vår dotter föddes med en blond lockig jättekalufs efter min kraftiga halsbränna i alla fall...    

• maj09
    Kottemor skrev 2011-02-09 14:57:32 följande:

Var ju hos BM i morse, hon tyckte att det var god idé att kolla upp mina sammandragningar, eftersom dom ökat så mycket den senaste veckan. Har ju två prematurförlossningar bakom mig, och det vill vi ju inte råka ut för igen, helst
    Det fanns ingen läkartid där på flera veckor så jag fick åka in akut på inrådan av BM.

Urinodling togs, men snabbtest togs och det syntes inga bakterier.  
    Dom körde CTG-kurva och undersökte mig, men tappen är opåverkad ännu och det är väldigt skönt! 

Så resultatet blev att....
    Min livmoder är väldigt lättretad, dels för den varit det vid mina tidigare graviditeter, och att det är tredje barnet. Order om att vila så mycket det går, och åka in igen om det förvärras framöver. Känns som en repris av förra graviditeter, typ
    Men det känns väldigt tryggt att ha kollat upp det, tacksam över att tappen var opåverkad!

Mitt första barn ville komma till värden 2 månader för tidigt. Jag hade hemskt mycket sammandragningaar men jobbade ändå på om vanligt.  Första gången vet man ju inte hur det ska kännas och vara så jag trodde att det var normalt att magen skulle bli sådär stenhård titt som tätt. I samband med en lite större blödning (större än en matsked) åkte jag in akut och blev sedan sängliggande tills BF. När jag åkte in sa de att bebisen kunde komma när som helst eftersom livmoderhalsen var kraftigt förkortad. MEN tydligen hade inte blödningen med det att göra, men jag är glad att den kom som en varningssignal!!

När jag var hos min BM senast berättade jag om att jag även nu kan ha många sammandragningar under en kväll när jag har jobbat mycket - och att allt blir bättre om helgerna när jag har möjlighet att vila mer. Hon skickde mig vidare till en läkare som sjukskrev mig på halvtid till att börja med. Det känns så bra att jag fick komma till en läkare som verkligen lyssnade till min oro. Nu hoppas jag, precis som dig Kottemor att min bebis ska vilja stanna i magen!! Jag hoppas att du också har möjlighet att ta det lugnt.
  • maj09

Underbart att skämma bort sig själv!!!
    Jag ska klippa och slinga mig om én vecka. Har ett litet "problem".  Är bjuden på bröllop om två veckor. Provade några klänningar som jag trodde var tillräckligt stora om magen, men inte. Har bra en svartvit sommarklänning som jag får över magen, men jag vill nog inte klä mig i svart på ett bröllop även om det är mitt i vintern.. det får nog ändå bli att ge sig ut och handla. Men allt kommer ju att sitta som ett hus sedan när magen är borta... 

• maj09
    Hiavatha skrev 2011-02-19 20:23:16 följande:
    Här är en till på E: Elias! Hjärta
    Elias är det absolut finaste pojknamnet man kan tänka sig!!! Det skulle jag döpa min son till (om det inte vore upptaget av någon släkting), men nu får jag nog aldrig någon son....

Jag skulle vilja ha ett E-namn till bebisen i magen som förmodligen är en tjej men mannen gillar inte E-namn. Jag tycker som ni säger att det är så otroligt mjukt och fint med namn som börjar på E.
  • maj09
    Nojnen skrev 2011-02-20 21:45:57 följande:
    Tänkte ge mig in i namndjungeln. Vi har inte alls något namn på E, varken tjej -eller killnamn. Vad gillar ni, Minna eller Meja, Leo eller Isak?
    Gillar alla dina namnförslag, men jag föredrar Maja framför Meja och tycker mindre bra om Leo än om Isak. Isak tycker jag är superfint! Isak är tillsammans med Elias det finaste pojknamnet jag vet.

Vi har ju en flicka som heter Maja och väntar enligt RUL en flicka till. Fick redan namnförslaget Stina en gång i tråden, men vad tycker ni om namnet Alva? Maja och Alva...
  • maj09
    Kottemor skrev 2011-02-22 10:07:28 följande:
    Vi kommer ha skötbord på badkaret, det är den enda lösningen som passar in hos oss.
    Första tiden kan man bada barnet i handfatet, sen får det bli badbalja här. Fast denna gången ska jag köpa en "badhjälp" och se om det kan vara till någon hjälp/stöd.
    Jag investerade för en månad sedan i ett skötbord att ha på badkaret i vårt nya hus. Vår dotter är 1,5 år nu, men vi kommer ju att ha användning för skötbord länge till med den nya bebisen. Vilken skillnad det är att ha vatten precis intill skötstället! I vår lägenhet bodde vi lite trångt och hade ett skötbord i sovrummet. Det funkade ju det också, men det här är verkligen 1000 gånger bättre! Blöjbyten går verkligen supersnabbt och smidigt nu! Det kan ju vara skönt att kunna skölja av händerna innan man tar salva, ren blöja och rena kläder i händerna efter bajsbyte, osv. 
Svar på tråden BF maj 2011