• FruganH

BF maj 2011

Sommarnatt2010 skrev 2010-09-23 18:57:01 följande:
    jag ser inte heller några problem med att berätta. Vill ju ändå ha stöd om det händer något. Men som sagt mannen min är inte riktigt på min bana, så får väl vänta någon vecka till innan fler får veta...

FrökenHanna - vad är det med mammor egentligen...Varför ska de sabba. Som sagt har inte alls lust att berätta :S Trots att hon borde vara en av de första som får veta...

Skalbagge - Underbart med VUL, vill oxå se liten där inne..
    Jadu, jag vet inte vad det är med mammor.. Men det känns ju jättetrist att veta att min mamma antagligen bara kommer att komma med bannor och förmaningar.. Usch, jag har inte heller någon lust att berätta och funderar på att inte göra det öga mot öga utan att göra på nåt annat sätt, men jag vet inte. Det lär kanske inte direkt göra det bättre, men det känns bara som att hon skulle behöva smälta det i lugn och ro.. Så kanske det blir bättre. Men vad vet jag..
  • FruganH
    fliona skrev 2010-09-24 08:01:26 följande:
    idag har jag varit och lämnat blodprov,  för att mäta mitt hcg så nu väntar man bara på domen!! känns som att vänta på sin egen död
    Tänker på dig och håller tummarna för att du skall få ett positivt besked! Hjärta
  • FruganH
    The day you deliver, outside will be overcast. Your baby will arrive in the late morning. After a labor lasting approximately 19 hours, your child, a girl, will be born. Your baby will weigh about 13 pounds, 11 ounces, and will be 20 inches long. This child will have medium violet eyes and a little patch of brown hair.

Ehm, jag skall alltså få ett barn som väger ungefär 6 kilo Obestämd Haha, låter ju inget vidare!! Glad
    Men enligt kinesiska kalendern så blir det tydligen en tjej, så kanske, vem vet Skrattande
  • FruganH

En liten fråga... BM tog upp frågan om KUB-test (+ fv-prov / mk-prov) när vi var där på hälsosamtal.
    Vi har funderat lite fram och tillbaka och jag vet inte riktigt hur vi ska göra.. Någon som tänkt något på om ni skall göra ett KUB-test eller inte?
    Och som barnmorskan sa, det räcker ju inte att bestämma om man ska göra testet eller inte utan även VAD man skall göra när man får resultatet (om det inte är så bra då)..

• FruganH
    TheLove skrev 2010-09-26 09:05:46 följande:
    Vi kommer göra kub testet (tror vi blir erbjudna det) eftersom vi vill se bebis en gång extra och om det visar sig vara nått fel på barnet så vill vi veta det innan han/hon kommer ut... så man är förberedd... Tror det kan vara svårt att ta till sig ett barn det är fel på om man inte vet det innan den kommer ut... Men vi tror inte vi vill ta bort honom (tror det är en grabb) även om det visar sig vara nått fel, men det får man ju känna efter när man får resultatet i så fall... Vilken vecka gör man kub i?
    Googlade och man gör det i v 10-13+6, så det är ju ganska tidigt. Har dock hört en del negativt om KUB. Många verkar upprörda bl.a. eftersom det inte ger svar på om fostret har Downs eller inte, utan bara är en analys där man får siffror för vilken "risk" det finns.. sen kan man ju göra fv-prov eller mk-prov om resultatet skulle bli dåligt, men då är det ju risken för mf med... ja, vi får kanske fundera lite till...
  • FruganH
    minya skrev 2010-09-26 11:41:45 följande:
    vi skippar alla dessa tester, bebisen blir det bebisen är - dvs älskad precis som som den föds  
    DS är inget liv i plågor och hemskheter som många tror, bara lite annorlunda. Känner många med DS och de är precis som du och jag, så förstår ärligt inte de som gör abort för en sån sak, bara för att de inte skulle "passa i samhället" eller vara "perfekta" i andras syn. Folk som är rädd för vad andra skulle tycka och glömmer bort att de är en människa med bara en liten olikhet. 

Fast som jag förstod min BM så handlar det inte bara om att de testar för DS utan även för andra kromosonavvikelser som är allvarligare (som leder till att barnet antingen dör i magen eller strax efter födseln). Får man veta att barnet har någon sådan kromosomavvikelse så kanske det kan vara läge att fundera på abort för att slippa bära barnet flera månader/full tid och gå igenom att behöva föda fram ett dött barn..
    Eller ja, jag vet som sagt inte hur vi ska göra ännu, men det handlar ju som sagt inte bara om DS.
  • FruganH
    jakeline skrev 2010-09-26 14:04:38 följande:
    fixat BF-lista www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

ts kanske kan lägga till den i ts sedan?
    Här är BF-listan.. Den har lagts i en egen tråd för att man ska slippa leta så mycket.

TS: Du kanske kan lägga till länken till BF-tråden i Trådstarten? Så hittar man den lätt Tungan ute
  • FruganH

Idag (eller iallafall just nu) känner jag mig faktiskt ganska pigg! Herregud, hade nästan glömt av hur det kändes att vara pigg. Har ju i princip varit konstant trött nu senaste 2 veckorna.. Någon mer som är väldigt trött?
    Illamåendet kommer och går som vanligt men humörsvängningarna ska vi inte tala om! Och magen är fortfarande svullen som tusan (vilket jag INTE gillar).
    Hoppas på att symptomen (särskilt tröttheten och den svullna magen) skall börja avta snart eftersom jag ändå är i v 10 (9+3) Tungan ute
    Skönt att det bara är några timmar kvar till helg så att man kan andas ut lite efter en stressig vecka på jobbet.

Förresten! Någon mer som inte är sugen på godis/sötsaker mer? Innan var jag en riktig gottegris och var nog i princip sockerberoende och kände sug efter godis nästan varje dag! Men nu blir jag aldrig sugen på det, vilket ju såklart är jättebra! Men jag trodde att man skulle bli ännu mer sugen på sånt under graviditeten, så jag blev rätt förvånad måste jag säga.
    Tyvärr så har jag istället mer sug efter fet mat (typ hamburgare och pizza och sånt), men det brukar lägga sig när man väl är mätt (även om man inte äter just fet mat).

• FruganH
    MissSindra skrev 2010-10-01 11:06:56 följande:
    Samma här... men mitt sug efter fet mat lägger sig absolut inte haha vill bara ha hela tiden. Helst Mcd. Vi har 3½ mil till närmaste så det blir inte så ofta..
    Skönt ändå att det inte finns så lättillgängligt.. Bor ju i Göteborg, så här finns hur många Mcd som helst! Tar väl 2 minuter med bilen till närmsta och 5 minuter till den lite längre bort! Haha, och sen pizzera 2 minuters promenad till torget Glad Så det är svårt att stå emot ibland! Men jag försöker Tungan ute
  • FruganH
    jakeline skrev 2010-10-01 12:05:45 följande:
    Jag har nog sug efter ALLT. vad som helst jag kan stoppa i munnen. Så länge jag får äta... :P Men mest fet-mat... gärna smätlost coh flottigt värre. :P Men jag äter det inte heller så ofta utan knaprar på mina riskakor och frukter och hemlagat för detm esta till lunch och middag
    Ja, jag försöker också undvika det onyttiga, men det funkar ju inte alltid måste jag erkänna. Men annars har jag också köpt riskakor för det är ju faktiskt gott. Sen har jag en underbar sambo som brukar stå för matlagningen (eftersom han gillar att laga mat och jag tycker det är det tråkigaste som finns!) och ofta så har han middagen klar när jag kommer hem och är superhungrig Glad då är det ju lättare att undvika snabbmat.
    Sen så finns inget matställe direkt nära mitt jobb, så hemlagad lunch blir det i princip alltid!
Svar på tråden BF maj 2011