Inlägg från: TeosMamma |Visa alla inlägg
  • TeosMamma

BF maj 2011

Tack alla som skrivit svar till mina många frågor, mycket läsvärt Skrattande

down under; Fy vad jobbigt du verkar ha det, är så impad av att du klarar det, starkt gjort!!! {#emotions_dlg.flower}

Usch vad jobbigt ni alla verkar ha nu, det är verkligen sluttampen och det känns i hela kroppen! jag har fått grymt tryck över bröstet och har väldigt svårt att andas när jag lutar mig bakåt. 

Annars är jag överlycklig eftersom jag för första gången sen jag blev gravid har varit hyfsat pigg i 4-5 dagar!!!
    Långtidsbehandlingen mot UVI ger verkligen effekt, känns så surt bara att jag inte fick den tidigare, men, men, nu ska jag försöka njuta av sista tiden som gravid. Glad

Jga börjar också få slut på kläder men eftersom jag mest är hemma går jag i min mans kläder... Inte snyggt men skönt och billigt  ;0) blev dock glad när jag såg att långklänningar är inne igen, det älskar jag och kan ju vara perfekt att gå i i maj/juni.

Min bebis hickar inte ens varje dag tror jag, men ibland kanske man missar det?

Ha det gott allihop!

• TeosMamma
    jakeline skrev 2011-03-16 12:26:30 följande:
    min bebis har börjat hicka nu på sista tiden så att det känns. Har inte känt av det tidigare... 

Vad skönt att UVI-behandlingen funkar! Härligt att känna sig pigg! Det har jag också gjort senaste veckan. Kan kanske bero på den fina vårsolen! :P Får alltid mer energi när solen skiner!
    Tack! Kul att du också är piggare! Ja kanske vårsolen spelar in, jag lever också upp otroligt av denna härliga sol, snart kommer värmen också Skrattande
  • TeosMamma
    JosefineK skrev 2011-03-17 22:29:20 följande:
    Hej alla, visst var det vàl nàgon av er som hade fàtt havandeskapsfòrgiftning?
    Var pà vanligt kontroll idag och jag kommer fà spendera hela morgondagen pà sjukhuset imorgon fòr provtagning och òvervakning dà det misstànkts att jag fàtt just detta. Svullnat upp òver en natt, hànder, fòtter, vader och ansikte tjocka som korvar, fàtt hògre blodtryck (har alltid haft normalt) och lite feber/svettningar. Kànns inte sà kul sàklart men àr glad att de vill hàlla mig under kontroll. Min gyn sa àt mig att packa vàskan om det blir sà att jag inte kommer hem igen innan fòdseln sà det har jag gjort nu ikvàll, kommer inte att ta med den imorgon bitti dock utan min sambo fàr isàfall àka hem och hàmta om jag fàr ligga kvar. Usch, kommer inte sova nàgot inatt om jag kànner mig sjàlv ràtt...
    Kul fòdelsedag detta blev! Flört
    Usch vad jobbigt! Hoppas allt går bra på sjukhuset och att du får vila och slappna av lite.  {#emotions_dlg.flower}

Vi var på första föräldrautbildningen igår, klart kul grupp, ser fram emot nästa gång Skrattande Nu känns det att det är allvar, snart kommer bebis... V.33 för mig Skrattande

ha en skön dag!
  • TeosMamma
    FruganH skrev 2011-03-19 21:16:11 följande:
    Ligger i sängen. Usch, känner mig som en gammal tant när jag lägger mig såhär tidigt varje kväll, men jag är verkligen helt slut!
    Hade ju problem med min vänsterfot i drygt 2 månader, har precis blivit bättre. Tror ni inte att jag får jätteont i högerfoten nu istället :(
    Blir såååå trött..

Beror säkert på allt vatten jag samlat på mig, fötterna är ju mer eller mindre som ballonger numera. Jag försöker ju promenera och har ju en hund som måste ut och gå, så jag har ju inget val. Men just nu gör det så ont att jag bara vill skrika och gråta.

Är riktigt trött på att vara gravid måste jag säga. Är trött på att alltid ha ont någonstans, inte kunna sova, inte kunna göra saker, att svettas, att kläderna inte passar, hormonsvängningar, att må illa, ha halsbränna i princip konstant och att känna mig fet och svullen som en gris :( usch. Inte många positiva tankar här hos mig just nu....

Får sammanbrott allt oftare då jag bara gråter för att jag är så trött på allt.
    Skäller på och bråkar med maken. Stackarn har ju inte gjort nåt fel, men hormoner, smärta, trötthet och allt gör att det inte krävs mycket för att jag ska koka över nuförtiden.

Blev kanske rätt långt inlägg, men jag vet inte riktigt vem jag ska prata med om inte er. Pratar ju såklart lite med maken, han försöker ju trösta mig när jag är ledsen, men han förstår ju inte direkt. Han kommer oftast med kommentaren "nu är det ju inte lång tid kvar" men jag försöker att säga att 7 veckor (minst, lär ju säkert gå över med) är en evighet när man mår skit varje dag.. Fattar inte hur jag ska orka. Hur hemskt det än låter så önskar jag ibland att det hela skulle dra igång nu, så att det är över sen. Men jag vill ju såklart inte att något ska hända med vår bebis, så jag vet ju att det bästa är om den ligger kvar därinne. Men som sagt, vet inte hur jag ska kunna kämpa mig igenom 7-9 veckor till...
    Läste ditt inlägg för min man och då forstod han att jag kanske är ganska normal i alla fall Skrattande
     Känner precis som du, lägger mig kl.20 varje kväll och ligger i koma till10-11 på förmiddagarna. 
    Skönt att höra att det inte bara är jag som tänkt tanken att barnet ska komma tidigare så detta går över någon gång, men samtidigt så är det bara att bita ihop. 
    Det som hjälpt mig mest, konstigt nog, är att jag istället blivit nervös inför förlossning och allt med babyn i början då det är min första så därför känns det plötsligt för snart om ca 5 veckor... SkrattandeFlörtFörvånadVad knäpp man kan va Foten i munnen

Men snart är vi där när det är sommar, solen skiner och vi är ute och går med våra bebisar i vagnen och detta är ett minne blott! Cool Vi klarar det! Kram 
  • TeosMamma

La vie en rose; Jag tror också vi kommer få flera aprilbebisar. Själv hoppas jag lite på att det blir en aprilbebis, väntar in datum för kejsarsnitt... Tror dock det blir 2a maj eftersom det är exakt 7 dagar innan och en vardag. 

Känns som det börjar närma sig ännu mer när jag läser allt ni skriver, så spännande!!! Flört 

igår var vi till sommarstugan med lite saker och fick värsta vårkänslorna då det tinat upp där så nästa helg ska vi dit med mer saker och börja fixa lite, underbart!
    Sedan drog vi till eskilstuna för att köpa en begagnad jättefin spjälsäng (Brio Moon lux)och på babyproffsen för att köpa lite mer. Skrattande
    Blev faktiskt ett nytt babyskydd, ett Brio primo, känns skönt med nytt, då vet man verkligen att det inte är krockat. Det var nedsatt 500:- så 1495:- inkl. bas tyckte jag var helt ok! Vi skulle ha köpt ett begagnat av en kompis i Sthlm men vi hinner inte dit innan BF så...
    Sedan valde maken ut den spejsigaste badbaljan såklart (guldfärgad!!! Skrattande)men jag tycker bara det är roligt när han engagerar sig så då kan det få kosta lite mer Skrattande 

Till sist blev det en skötväska äntligen, jag har suktat efter den vita Emmaljunga Celebration som hör till vår Barnvagn; Emmaljunga celebration nitro city men 850:-... Nej, det är inte värt det så det blev en kanonsmart svart i märket RYCO. Den heter "Ryco deluxe, Everyday messenger bag" och känns helrätt!!! Lite stor är den men jag drar alltid med mig så mycket så jag behöver det. 399:- på babyproffsen, finns säkert billigare på nätet men kolla in den, supersmarta lösningar.
    Det bästa tycker jag var att skötbädden sitter på baksidan av väskan och så drar man ner två dragkedjor och vecklar ut den, bra plats för vällingflaska att hållas kyld eller varm, lätt att öppna med två dragkedjefattning, etc etc.  (hittade en länk till en webbutik med den på bild; http://www.barniallt.se/nya/butiken.cgi?cmd=Produkt+(Avd+tillbehor+Nothing,Manuell)+(P+101117161952) )

Hoppas ni inte blev less på min lista men själv gillar jag att läsa vad ni skriver att ni köpt, man får så bra tips så nu vill jag skicka lite vidare Glad 

Ha ne härlig söndag alla snart blivande mammor! Solig 

• TeosMamma

Down Under; Skönt att det är lite lugnare nu, hoppas tjejen stannar inne några veckor till ;0)

Intressant att läsa om hur ni alla tänker vad gäller smärtlindring, skulle jag föda vaginalt så skulle jag vilja ha allt jag kan få som inte är skadligt för mig eller barnet, varför ha ont i onödan?  

Idag har jag varit hos en narkosläkare som skulle ta ställning till om jag kunde få kejsarsnitt med Spinalbedövning. Tyvärr gick det inte då de inte vågar sticka i min ryggmärg eftersom jag har en ryggmärgsskada, så jag kommer att bli sövd. Det var inte vad jag ville men läkaren föklarade att för mig är det nog både bäst och skönast att bli sövd. 
    Jag för min del tycker det är lite taskigt att bära barnet i 9 månader och sen får min man första tjing på att träffa vårt barn *haha* men läkaren sa att när jag vaknar upp ska bebisen ligga vid mitt bröst och det lät väl ganska OK i alla fall. Sen var man lite rädd för att inte bedövningen ska ta eller det där folk pratar om att det är obehagligt att känna när de tar ut honom så jag får väl vara nöjd i alla fall Skrattande är inte särskilt smärttålig så detta blir nog bäst trots allt.

Nu blir det spring till brevlådan varje dag för att få veta opdag Flört Gissar på 2 maj, precis 7 dagar innan alltså.

Någon mer som har problem med yrsel? Jag hade det för någon månad sen men nu är den tillbaka igen, BM tror att bebis ligger mot aorta. Så obehagligt bara när jag vänder mig i sängen och hela sängen gungar så jag tror jag ska trilla ur, sen när jag stiger upp är allt borta... Dessa intressanta graviditetessymptom Skrattande

Stor kram Hjärta

• TeosMamma
    Jean skrev 2011-04-01 00:28:01 följande:
    Googlade runt lite om andning igar och hittade den har dyktekniken som later ratt bra. Sakert ett bra satt att tanka sa andningen blir lattare. Hade diskusionen med min man nar han kom hem om andningskurser och han tyckte vi skulle lyssna pa BM som sa att dom lar oss nar vi kommer in. Vilket jag tycker ar pa tok for sent. Jag kanske redan ar 5 cm oppen och har skit ont, ska jag da lara mig andning. Later knappt. Blir mer googling idag. I morgon ska jag till favvo shoppen och kopa aromatheraphy olja till fodseln, for de ar nagot dom anvander pa sjukhuset och sa maste jag branna nagra skivor men jag har ingen aning om vad.

28 dagar kvar idag tills den 29.... =)
    Det finns profylaxkurser på nätet och även DVD att beställa. Vi fick se en DVD och träna lite profylax på föräldrautbildningen och där använder de sig av en DVD som heter Annas profylax. Litet tips bara Skrattande
    Ang. katetrar vid ryggbedövning så gör det inte ont men kan kanske kännas lite obehagligt precis när de sätter in den om man är spänd, annars är det ganska praktiskt som down under också skrev om. 

Ojoj, snart är det dags, längtar som en tok!!! 

{#emotions_dlg.flower}
  • TeosMamma
    Lovelyness skrev 2011-04-02 21:57:01 följande:
    Här är min färdiga barnvagnsmobil. Det tog sin lilla tid att hitta motivationen att göra klart den men nu hänger den äntligen i vagnen!

Jättesöt! Kopierade bilden och ska skicka till mamma och Mormor som tips då jag inte själv ids ta mig an det nu ;0) 
    Är nöjd med att ha stickat färdigt min filt, alltid något ;0)  

Jag ska föda i eskilstuna, någon mer? 
  • TeosMamma
    talare skrev 2011-04-03 21:10:36 följande:
    yes, jag ska ha i etuna. är lite mer aktiv i den tråden än här.. när ska du ha? jag ska ha den 24maj.
    Bf 9/5 men ska få Kejsarsnitt så lär nog bli runt 2 maj gissar jag, du får skynda på lite om vi ska ses där Skrattande
    Vet du något om Eskilstuna sjukhus? Jag vet bara att man inte får ha besök och att man troligast får enkelrum. Sedan har jag läst mycket positivt om förlossningsavdelningen men mer blandat om BB...
  • TeosMamma

nenababe; Härligt att det snart är dags, lycka till Flört

Jag har fått tid för Kejsarsnitt nu; 2 maj på FM... Exakt 7 dagar innan, blir perfekt. Börjar dock känna mig nervös och spänd, mest inför operationen eftersom jag tyvärr måste sövas, ingen vågar sticka i min ryggmärg Skrikandes
    Min man blev också lite nervös då han fick veta att han ska ta hand om lillkillen första timmen eller så, vet dock det kommer gå kanon men förstår honom.  

Visst var det fler här som skulle få KS? Ska ni sövas eller ryggmärgsbedövas? 

Nej, nu in i dushen och sen ut i det vackra vädret!! 

Kram alla Solig

Svar på tråden BF maj 2011