• Tiiinaa

BF maj 2011

Lovelyness skrev 2011-02-24 20:28:27 följande:
    Har ni någon koll på bärsjalar förresten, är det nmågon som köpt en eller ska köpa? Jag tycker det verkar praktiskt men jag har inte riktigt gett mig in i sjaldjungeln än...
    Jag har faktiskt tänkt sy en själv! Jag tycker att långsjalar känns finast/mysigast. Bara tyg. Man måste dock veta hur man ska knyta den rätt men jag tycker inte att det är så komplicerat. På denna youtubevideon visar hon jätteenkelt hur man ska knyta:

Det ser så himla mysigt ut att bära sin bebis så som hon i videon gör. Hellre sjal än sele säger jag i alla fall!

Och sen känns det onödigt att lägga flera hundra kronor på något man lätt kan sy själv för bara en bråkdel av pengarna. Det är ju bara ett enda långt tygstycke i tunnt stretchigt trikåtyg man behöver. Fålla lite i kanterna bara så är man klar sen. Jag googlade lite och hittade en bra beskrivning på en sån här "långsjal" här: www.sjalbarn.se/
  • Tiiinaa
    werkestam skrev 2011-02-27 14:37:11 följande:
    Har era bebisar hicka i magen? Min har det stup i kvarten. Och länge. Minst 40min åt gången :) Han har hickat sen vecka 23 ungefär men efter att vi varit på sjukhuset så hickar han minst tre gånger per dag. Rätt roligt när kollade ctg kurvan i Umeå, då hör man ju hjärtslagen, men man hörde även hickan :) BM log då gott åt det hela :)
    Jag har lite samma undran, fast jag undrar därför att min INTE verkar ha hicka. I alla fall inte vad jag känner. Jag känner ju bebisen så tydligt i övrigt så jag tycker att jag borde känna det om han nu hickar. Vet nästan precis hur han ligger, vart rumpan är och så...men ingen hicka alls. Jag blir lite nojjig för det då jag läst att bebisen får hicka när diafragman och lungorna utvecklas. Alltså borde ju hicka vara ett bra tecken. Men min hickar ju inte :( Usch vad man ska nojja över allt hela tiden.

Men nog är han en pigg liten kille där inne i min mage i alla fall. Nyss hade han den värsta "bongosessionen" jag känt därinne. Han dansade nog rumba eller nåt. Magen bara flög från ena sidan till den andra. Hehe. Då blir man så full i skratt!

Har ni andra skrivit något förlossningsbrev? Jag har skrivit ett men är lite fundersam över om det kanske blev lite långt. Vad ska man få med och vad ska man lämna utanför? Jag är jättenöjd med det egentligen, men kanske har jag skrivit lite mycket? Eller vad tycker ni? Det är 1 ½ sida långt.

• Tiiinaa

Hej alla! Skriver sällan men är inne och läser ofta! Jag hänger en del i apriltråden också så jag ligger lite i kläm och kan inte bestämma vart jag vill vara (har bf 29 april) men från början hade jag 1 maj så jag startade ju här.

Angående UVI så har jag tack och lov inte haft det under graviditeten, men hade mycket problem med det innan jag blev gravid. Jag har därför hittat lite egna hemmakurer och knep som hjälper i förebyggande syfte åtminstone. Har man väl fått en utblommad infektion så behöver man antibiotika..Men mina tips är i alla fall: drick tranbärsjuice (jag tycker nog den i affären är tillräckligt sur då den brukar hjälpa mig) eller citronjuice som Lina Sofi tipsade om, och såklart mycket vatten: det sura i tranbären dödar de "dumma" bakterierna och vattnet hjälper till att skölja ut det.

Sen är väl det typ dummaste man kan göra om man har lätt att få UVI att raka bort allt hår där nere. Då tar man ju bort det lilla skydd man har för bakterier utifrån. Tänk t ex om man skulle raka bort ögonfransarna vad mycket skräp man skulle få i ögonen hela tiden då :P. Sist jag helrakade mig därnere fick jag UVI på en gång, efter den gången slutade jag med det och det blev faktiskt bättre. Och nu som gravid kan jag knappt "trimma" något för jag varken ser eller når bra så det är au-natural som gäller nu..hehe. Kanske därför jag klarar mig så bra från UVIerna nu för tiden :P Och sen är det ju superviktigt att kissa efter sex...men det vet nog alla redan.

• Tiiinaa
    SannaSanna skrev 2011-03-12 08:31:05 följande:
    Hej tjejer! va hos bm igår. en fråga... mitt sf mått låg inte längre på kurvan... första fången låg den mitt på mittenlinjen. nu va den närmare den undre... bm sa att det Nog inte va någon fara... har detta hänt någon av er? när ska man kolla. med tul?
    Jag har ända sedan vecka 25 då vi började mäta magen följt min egen kurva på pricken varje gång...inte en millimeter har det diffat åt något håll. Men sist jag var hos BM mätte jag för ovanlighetens skull lite under kurvan, vilket ju måste betyda att jag inte växer i riktigt samma takt som innan, men det sa BM inget om alls, hon sa bara att det såg jättebra ut. Så länge magen växer och inte stannar av helt tror jag inte det är någon fara. Nu när man kommit så här långt i graviditeten så tror jag att det ligger mycket i bebisens gener hur kraftig/liten den blir som påverkar hur magen växer. Att magen inte växer lika fort kanske bara betyder att man har en lite smalare bebis i magen.. Jag tycker inte du ska oroa dig riktigt än.
  • Tiiinaa
    Therre: Vad jobbigt med allt strul angående din vagn på tradera. Men vilken tur att hon tog kontakt med dig igen. Förhoppningsvis får du tillbaka dina pengar utan strul nu också! Jag har en kompis som köpte ett gäng resväskor genom tradera. Hon betala fint och blev lovad att väskorna skickats iväg med bussgods. Men fram kom aldrig några väskor och strax därefter så försvann säljaren från tradera också. Finns rediga idioter på tradera verkar det som, så man får vara försiktig!!

Den nya vagnen var i alla fall jättefin. Var det en teutonia du beställt via tradera också eller? Vi har också köpt en Teutonia. Men en annan modell, en mistral S. Vi hämtade den igår och är supernöjda!!! Men jag ångrar lite att vi tog helsvart då det var så snyggt med det röda i eran vagn. Men vi valde med rött tyg i babyskyddet i alla fall så där blir det ju en liten färgklick! Och en stor bonus är att babyskyddet går att klicka på vagnchassit. Bara att ta bort liggdelen då. Supersmidigt!

• Tiiinaa
    Therre skrev 2011-03-12 14:28:42 följande:
    skötväskan som ni har till eran fick ni den med eller köpte ni den vid sidan av? isf var? för den såg väldigt stor och bra ut..
    Ja skötväskan kom med på köpet till vagnen, men den fanns också att köpa separat. Det är ju teutonias egen skötväska så jag antar att den finns på alla ställen där man kan köpa teutonia vagnar. Den verkar superbra faktiskt. Det är en massa fack inuti och även en lös liten typ nessesär, en termos och ett skötunderlägg kom med. Men kolla du på babyproffsen eller liknande så ska det nog finnas. Annars finns det ju snygga och bra skötväskor att köpa på typ intersport etc.
  • Tiiinaa

Hej alla!

Varit hos BM och allt såg bra ut. Bebis ligger fortfarande neråt (har gjort det sedan flera veckor tillbaka), men han är inte fixerad. Hjärtljuden låg på 147 slag/minut. Plutten var vaken och sparkade på den här apparaten flera gånger..så söt! Jag har legat väldigt lågt i blodtryck under hela graviditeten. Typ runt 90/55. Men denna gång låg trycket på 110/70, vilket ju är helt normalt. Dock visade stickan lite lite antydan till äggvita i urinen, vilket gjorde BM lite oroad. Mitt magmått låg på 34 cm så jag följer kurvan slaviskt :).

Börjar bli lite trött på detta med att vara gravid nu måste jag erkänna. Känner mig redo att bli mamma!! Även om det har varit och såklart är helt underbart att bära sitt barn så känner jag mig bara färdig med denna del av moderskapet just nu. Vill se och pussa på min SON!! Min lilla Elmer!

Det är så himla trångt och obekvämt i kroppen nu. Är i vecka 34+5 idag och hoppas innerligt att magen kanske kommer sjunka snart. Har den gjort det på någon redan?? Tycker ni att det i så fall blev bekvämare när den gjorde det?

Igårkväll hade jag en massa molande mensvärklilknande smärta i nedre delen av magen. Och när jag sedan gick på toa kom det något som liknade slempropp på pappret. Jag blev faktiskt lite glad. Kanske kanske är det något som börjar hända. Livmoderhalsen kanske börjar mjuka upp sig och förbereder sig redan nu. Idag har det dock varit lugnare, lite mensvärk sitter fortfarande i. Men visst är det så att slemproppen kan gå flera veckor i förväg? Jag är ju beräknad 29 april (1 maj enligt mensen), men jag hoppas på en liten påskbebis!!!

• Tiiinaa

Idag är det 33 dagar kvar för mig!! Det är så spännande när man ser siffrorna sådär, det är lixom bara dryga månaden kvar snart! Även om jag tror jag kommer få gå över tiden så tror jag nog att vi kommer få i alla fall nån/några aprilbebisar i tråden. Vad tror ni?

Inatt har jag varit uppe och kissat 6 gånger!!!! Det är nog rekord. Igår kände jag bebisen böka otroligt i bäckenet och nu bara plötsligt känns det konstigt att gå. Jag känner mig full, eller tung runt höfterna/bäckenet lixom...kanske betyder det att han fixerats, eller håller på och fixeras?! Han har ju legat med huvudet neråt i "startposition" i flera veckor. Det vore i alla fall skönt om han gjorde det så magen kan sjunka lite för nu har jag så ont i revbenen så det inte är sant. Behöver min plats.

• Tiiinaa
    FruganH skrev 2011-03-28 12:38:27 följande:
    Någon som har lite koll på det här med förvärkar?
    Är ju första barnet för mig, så jag vet ju egentligen ingenting.
    Jag är nu i v 34+2 och har senaste veckorna fått som mensvärk nån gång då och då. Det har oftast gått över rätt fort och sen varit lugnt.
    Imorse när jag vaknade kände jag återigen den här mensvärken. Var även lös i magen (vilket jag iförsig vart senaste veckorna). Mensvärken gick över till slut men har fortsatt komma tillbaka då och då under dagen.
    Funderar såklart på om det kan vara förvärkar, men jag trodde livmodern skulle bli jättehård (som vid en sammandragning) om man har förvärkar? Eller hur funkar det?
    När jag har sammandragningar (som inte gör ont) så känner jag ju verkligen att hela magen är stenhård, men nu med mensvärken är den inte alls lika hård.
    Någon som har erfarenhet från förvärkar och vet hur det kan kännas?
    Ja precis så här har jag det också. Är i vecka 35+2 idag. Jag har haft "vanliga" sammandragningar sedan vecka 23 nån gång. Då blir ju magen stenhård, man känner det ju men det gör inte ont. Men nu de senaste två veckorna har jag också haft som molande mer ihållande "mensvärk", och då som du säger är det inte i samband med en sammandragning som gör magen stenhård. Plus att det också kommit ut lite av vad jag tror är slemproppen. Sen har jag mer flytningar än vanligt nu också. Jag vet inte vad detta beror på men om jag får komma med min högst oproffessionella åsikt så tror jag att det kanske är något som håller på att hända med livmodertappen, typ att den förbereder sig eller så. Den kanske förkortas en aning eller mjukas upp. Vad jag förstår så kan detta hända, och slemproppen komma, flera veckor innan förlossningen startar på riktigt. Så jag tror inte det är något att oroa sig över. Jag ser det bara som tecken på att saker rullar på framåt, att kroppen förbereder sig. Så länge bebisen rör på sig och att allt annat känns "normalt" eller vad jag ska säga så tar jag dessa symtom med ro. 
Svar på tråden BF maj 2011