- 

- 

Nu har jag precis kommit hem från RUL. Allt såg bra ut förrutom en vit prick på hjärtat (kallas egogent hjärtfocus). Det ser man tydligen i 2-3 % av alla graviditeter och det försvinner av sig självt. MEN - det kan vara en indikation på kromosomfel!!! Det var ju inte så roligt att höra.... Är nu väldigt glad att jag gjorde KUB, risken har nu ökat, men den är ändå bara 1:6000.
Tror inte att det är nåt fel, men nu kommer jag ju gå och oroa mig resten av graviditeten.... Önskar att dom inte hade sagt nåt, i andra landsting säger dom tydligen inte nåt om de ser samma sak (stlm t ex).
Ingen annan som fått samma besked?
Usch, det här som skulle bli en glädjens dag!!
  - 

Ja, det kommer att växa bort och det påverkar inte hjärtats funktion alls, men det har visat sig att det kan vara en indikation på DS. Känns inte som att fvp är aktuellt (då risken för missfall är så mycket högre än risken för DS). Så jag tänker försöka förtränga det och vara glad istället!jakeline skrev 2010-12-02 11:26:25 följande:bor i sthlm så jag lär inte få reda på om det skulle synas något då... Tänker på dig, försök att se det positiva i att det antagligen växer bort av sig själv! Och att ni hade så liten risk för kromosonfel! Kram!
Förresten fick jag nytt BF - 28/4. Hänger gärna kvar i denna tråd ändå, går säkert över tiden. Och det är som jag hade på känn, en lite pöjk därinne! Vi fick en 3D-bild och han är så lik sin pappa!
                     - 

Jag har nu i alla fall bestämt mig för att försöka förtränga det, risken är så otroligt liten ju! 1:6000 är ingenting jag tänker gå och ha ångest över i resten av graviditeten i alla fall. Allt annat var jättefint och helt normalt på bebisen, så nu tänker jag vara glad och njuta, precis som du skalbagge!!skalbagge skrev 2010-12-02 16:52:03 följande:Men fy va jobbigt!! Hoppas att ingenting är fel! Förstår att det känns jätttetungt.
Grattis förresten, nu får ni oxå börja fundera på pojknamn! Det känns riktigt svårt, har bara ett namn jag gillar än så länge.
                     - 

Jag känner sparkar, det syns t om utanpå! Så häftigt. Är i vecka 20.Friida11 skrev 2010-12-09 19:13:00 följande:RUL på måndag alltså den 13 :) Ska bli super mysigt att se bebisen där inne, LÄNGTAR SÅ! V.17+0 imorgon för mig men känner inte bebben röra sig ännu :( Vill så gärna göra det! Min bästa vän är i v 19+0 och känner sin bebbe dagligen.. MYS! Men ni som ska ha första barnet, har ni kännt eran bebis än ? - 

Haha, vi väntar också en liten Nils!JosefineK skrev 2010-12-09 22:41:37 följande:Var pà ul idag och allt sàg bra ut sa hon. Det var som vi fàtt veta i 13:e veckan en liten POJKE fòr oss med, en liten Nils
Som sagt, det blir en himla massa grabbar nàsta vàr!
(favvonamnet just nu i alla fall). Annars tycker jag att Arvid är fint. Martin och David är andra favoriter, men det finns i familjen så det går inte.
MiDi: Kanske Joel? passar bra med Max. Eller Jonas? Jonatan? (oj, jag verkar gilla namn på J!) Adam är ett annat alternativ. Gabriel oxå fint. - 

Jag har gått upp 4 kg sedan inskrivningen, hade förmodligen gått upp ett par kilo sedan jag blev gravid också. Är inte orolig över det, får se vad BM säger nästa gång jag går dit. Men det kanske spelar roll hur mycket man vägde från början? Om man är smal innan kanske man går upp fler kilo än om man är större?JosefineK skrev 2010-12-10 14:00:57 följande:Tjejer! Hur mycket har ni gàtt uppi vikt?
Jag àr i 20:e veckan (19+6) och har gàtt upp totalt 5 kilo. Gyn tyckte det var alldeles fòr mycket.Min bebis ligger också ganska långt ner, rörelserna jag känner brukar vara ca 5-10 cm under naveln. Det märker man på UL, man får ju dra ner byxlinningen ganska långt...Så det är nog som det ska.Mamma Maj08 skrev 2010-12-10 18:52:42 följande:Angående bebis buffar... Jag känner så långt ner, är det normalt?! Är i 17+0 idag.... - 

Grattis Fröken(fru)Hanna!!

- 

Grattis till alla fina ultraljud!!
   Verkar bara vara jag som fått något avvikande besked...?
Har ni förresten räknat något på föräldrapenningen? Det blir inte mycket pengar över varje månad! Om jag tar ut 5 dagar i veckan får jag ut 9 580 kr/månad. När kostnaden för hus/mat och räknningar är avdragna står man ju på minus! Får göra upp nåt med sambon så han betalar mer, så måste det väl bli? Nån som pratat om detta med sambo/man? Hur har ni sagt? - 

Jo, det är ju inte så att han kommer låta mig svältaSommarnatt2010 skrev 2010-12-14 17:51:12 följande:det är väl ändå ganska naturligt att han betalar mer. Det är ju ERT barn du är hemma och förlorar inkomst då måste han ju ta en större bit el??
Vi har delad ekonomi har inte pratat just föräldrarpengar med honom, men nu när vi bygger hus har han pratat om att han ska betala mer på "hyran". Han tjänar ganska mycket mer än mig och det är ju inte roligt om bara han kan hitta på saker på fritididen...Vi pratade lite om att betala % på vad man tjänar. Då blir det liksom rättvist på nått sätt...
 Det är bara en stor livsomställning som väntar, från sambos med delad ekonomi i lägenhet i stan till sambos med barn, i hus utanför stan. Helt plötsligt måste man börja tänka på en massa saker man aldrig har gjort förrut...Vi har helt enkelt inte pratat så mycket om det än. Men vi har ordnat med ett gemensamt konto i alla fall, alltid en början.
Madelenelouise: på min bebis finns en kalkansamling i hjärtat, ser ut som en vit prick. Det är en så kallad soft marker för downs syndrom (2-3 % av alla bebisar har detta utan att det behöver vara DS). Dock har jag väldigt låg risk för DS- 1:6000 så jag är inte allt för orolig. Folk säger till mig att så många får något avvikande på rul som sen inte var nånting. Men här inne verkar alla haft fina ultraljud, vilket är toppen!