Fröken Löken skrev 2011-01-15 09:52:53 följande:
det där låter ju lite tokigt tycker jag! Överklaga och be din chef intyga att du har hård arbetsbelastning! Vet många som fått hp när de jobbat med små barn, just för bärandet osv.
Jag kommer iaf inte att få hp eftersom jag jobbar i förskoleklass. Men jag har semester att ta ut så jag jobbar vecka 15 ut sen har jag semester i tre veckor (så de röda dagarna blir gratis som nån annan skrev) och sen börjar jag ta av min mammapenning 9 maj. 
Har ni funderat över hur ni ska lägga upp er ledighet? Ska pappan/partnern vara hemma något? Min sambo är egen företagare så han kan ju knappast ta några längre ledigheter så vi har bestämt att han ska ge mig alla dagar han kan så jag kan vara hemma till terminstarten i augusti -12 + hinna skola in på förskola innan jag börjar jobba!
Ja var inne på fks hemsida och beräknade penningen, och ja... det blir inte fett! Sen kommer ju barnbidrag och nån slags ersättning från kommunen för förlorad arbetsinkomst till men ändå! 
Och jag läste någonstans att om man ska behålla sin SGI efter ett års ledighet måste man ta ut minst 5 dagar/vecka.
Som jag har planerat nu för att dagarna ska räcka kommer jag att ta ut  25 eller 26 dagar i månaden. 
Nån som har några bra tips eller erfarenheter av detta?
Ja, det är mycket att klura på vad gäller det där!! Jag har bara tänkt så långt som att vi ska försöka klara oss på att jag tar 4 dagar per vecka. Skulle gärna oxå vara hemma t om augusti -12. Sen vill sambon vara föräldraledig ca 3 månader. Kanske kan vi kombinera det på något sätt (ta halva dagar var eller några dagar per vecka var) så att vi kan resa någonstans tillsammans. Måste man alltid skola in på dagis i början av terminen? Det måste man också passa in.