Inlägg från: Lovelyness |Visa alla inlägg
  • Lovelyness

BF maj 2011

Jag drömde att jag fick en dotter inatt, som jag tappade bort bland massa filtar. Bäst man har det städat sen när bebisen kommer då Flört

• Lovelyness
    FruganH skrev 2010-11-18 15:53:58 följande:
    Kollade upp hur det är med vaccinering här och som jag förstod det på vårdcentralens hemsida så rekommenderades gravida vaccinera sig OM man inte vaccinerat sig mot svininfluensan förra året.
    Jag vaccinerade mig förra året (fick genom jobbet), så jag tänker nog inte göra det nu.
    Dom verkar ha ändrat rekomendationen i flera landsting, här i Stockholm rekomenderas gravida att vaccinera sig även om de tagit förra årets spruta. Det står samma sak på vårdguidens hemsida.
  • Lovelyness
    Miloxan skrev 2010-11-18 21:31:19 följande:
    Men om man haft en typ av influensa så har jag hört att man är immun för just den flunsan i 10 år,,,
    Problemet är väl att det kommer nya influensor hela tiden som folk inte haft, till exempel den som väntas komma i år. Det är därför dom tror att fler kommer insjukna i influensa
  • Lovelyness
    TheLove skrev 2010-11-19 07:58:45 följande:
    Känns skönt att läsa så många som inte ska vaccinera sig för det gör mitt val lite enlare. Jag känner också att risken för att man ska bli dålig av vaccinet är större än att man ska bli smittad av influensan och bli extremt dålig av den. Det var ju många som fick missfall förra året och misstänkte svininfluensavaccinet för det... Jag får väl helt enkelt hålla mig ifrån stora folksamlingar ;)

Där emot har jag gått och blivit förkyld. det är så synd om mig ;) så mår jag illa idag med... jag har knappt mått illa alls denna graviditet (förra bodde jag typ med huvudet i toaletten) tycker synd om alla dem som mått mycket illa för jag börjat klaga redan efter en timme ;)

Nu ska jag sätta mig och försöka få lite pluggande gjort, har en b-uppsats som ska vara klar idag och jag har en hel del kvar av den.... känns lite sisådär efter att ha varit vaken med sonen från 04:30 men jag får nog överleva dagen :)
    Det känns ju rätt normalt att man tror att vaccinet är dramat i boven om man precis vaccinerat sig när man får missfall, men jag kan inte tänka mig att det skedde fler missfall än vanligt förra året. Missfall sker oavsett.

Kul att skriva B-uppsats! Vad skriver du om? Jag är i slutet på min C-uppsats, ska på sista handledningsmötet idag. Halvnervöst Glad
  • Lovelyness
    TheLove skrev 2010-11-19 08:28:18 följande:
    jo såklart tror hag att många anklagar det men jag tror jag läst någonstans att det skedde mkt fler mf då och fler dödsfödda eller nått sånt... fast vart jag läste det minns jag inte, var det på fl är ju sanningshalten något vag kanske... :)

Jag skriver om krupp (läser på komvux och då behöver det inte vara så stort som jag misstänker att ditt är) Det är min första b-uppsats så jag känner mig lite osäker på om jag gör rätt... Vad skriver du om?
    Vad läser du för utbildning på komvux?
    Jag går sista terminen på lärarutbildningen och skriver om barns syn på livskunskap (Ett ämne som handlar om social och emotionell träning) Just nu har jag mest ångest över hela uppsatsen men det släpper väl förhoppningsvis snart...
  • Lovelyness
    TeamX skrev 2010-11-19 08:35:50 följande:
    Lovelyy och Ladylovelylocks: lycka till med era uppsatser. Själv har jag en D uppsats som ligger och "blaskar" sen i mars då jag fick arbete. Hade en ambitiös tanke om att jag skulle skriva på den lite på sidan om samtidigt som jag arbetade, men det har inte blivit ett skvatt av med det, ha,ha...tiden skyller jag på. Med hus, heltidsjobb och två barn så är tiden helt enkelt den felande länken. Men nån dag kanske jag återupptar arbetet med den... 

Jag vet inte om jag ska vaccinera mig, vacklar fram och tillbaka.
    Sen mår jag inte så bra nu pga problem med sköldkörteln och medicinering pga det, så jag orkar inte riktigt ta beslut, det är så mycket ändå.

Idag ska jag gå och ta nya blodprover för att kolla mitt sköldkörtelvärde och då tänkte jag faktiskt be om att få lyssna på bebisens hjärta. Hoppas de har tid med det!! Vill ju höra att allt är bra därinne, nu när jag känner mig så "ogravid".

Skulle SÅÅÅÅÅÅ gärna velat känna bebisen röra sig eller sparka, men känner nada. Är det någon här som har känt sin bebis i magen än??
    D-uppsats kan jag inte ens tänka på haha. Det skulle i och för sig vara skönt att kunna göra en "riktig" undersökning, C-uppsatser blir ju så små men det lär nog aldrig hända i mitt liv...

Fick du veta att dina sköldkörtel värden var dåliga efter du hade blivit gravid? Det fick jag och fick börja äta levaxin. Tog nya prover för någon vecka sen och nu såg värderna tydligen okej ut så jag ska fortsätta med dosen jag fick. Har du några symtom?

Jag fick lyssna på hjärtat förra veckan när jag var hos barnmorskan, det tog en stund att hitta (Antagligen på grund av mitt fett haha) men det var verkligen skönt att höra, hoppas du också får lyssna på din bebis!
  • Lovelyness

När jag var hos en privatläkare så sa han att av alla gravida som kom till deras klinik så hade 15-20% problem med sköldkörteln, helt sjuka siffror!

• Lovelyness
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-11-19 10:44:40 följande:
    det går säkert bra att vaccinera sig.
    men jag fick mycket ont i armen, kunde inte sova, och kunde inte alls lyfta armen på en vecka.
    det var inte så många som fick influensan, som de trodde,  så jag tyckte nog att det var lite falskt alarm, och de skriver så mycket i tidningar för att skrämma oss.
    sen har det ju stått negativt om vaccinet också.

är man höggravid så är det ju inte bra att få svininfluensan.
    vecka 30 ? där är väl inte jag förrän i början av mars....och då brukar väl influensa säsongen gå över.

jag bor på landet och inte i stan. och vi är inte ute så mycket.
    jag tror inte risken är så hög med influensa här.
    Att smittspridningen inte blev så stor förra året lär väl ha ett rejält samband med att flera miljoner svenskar vaccinerade sig.
    I januari och februari när influensor brukar härja som värst har vi alla kommit rätt långt i graviditeten.
  • Lovelyness
    tove83 skrev 2010-11-19 17:51:25 följande:
    hittade denna artikel från november 2009
    Är det säkert att vaccinera sig mot influensa när man är gravid?
    Skrivet för Sverige
    BabyCenters redaktion svarar: Vaccinet mot säsongsinfluensa är framställt från avdödat virusmaterial och det finns inga indikationer att det skulle vara skadligt för det ofödda barnet. Men man rekommenderar ändå att gravida kvinnor bara vaccinerar sig mot säsongsinfluensa under första trimestern om de lider av medicinska tillstånd som gör att risken för allvarligare komplikationer av influensa är större.

Man rekommenderar inte rutinmässig vaccination för unga, friska personer och detta inkluderar gravida kvinnor. Men om du är i en riskgrupp - t ex om du har astma eller njursjukdom, bör du överväga vaccination och rådgöra med din barnmorska eller läkare.

Tyvärr är du mer mottaglig för virusinfektioner som förkylning och influensa när du är gravid. Detta är därför att immunförsvaret är något sänkt för att din kropp inte ska stöta bort bebisen. Ge ditt immunförsvar en hjälpande hand (särskilt på vintern) genom att ära mycket färsk frukt och grönsaker. Antioxidanter som C-vitamin kan hjälpa kroppen bekämpa infektioner. Multivitaminer och -mineraler för gravida kvinnor kan också vara bra. Se till att du vilar tillräckligt mycket och håll stress borta så gott det går.

Om du får influensasymptom som feber, feberrysningar, muskelvärk och aptitförlust, är det bra om du kan kontakta din barnmorska. Det är viktigt att undvika alltför hög feber under graviditeten så ha paracetamol till hands och läs anvisningarna om dosering noga. Drick mycket, vila och ge dig själv tid att friska till innan du går tillbaks till jobbet igen. Använd inte receptfria mediciner mot förkylningsbesvär utan att ha frågat om råd på apoteket, eftersom en del av dem inte lämpar sig för gravida

Nu har jag ingen aning om hur trovärdig babycenter är som informationskälla men jag kan ändå känna att jag litar på källor som vårdguiden http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination-mot-influensa/ det här är skrivet om årets influensor:

"Gravid

Du som är gravid har ett sämre motstånd mot sjukdomar och kan därför bli svårt sjuk av influensa. Vid en allvarlig infektion finns även risk för att fostret ska ta skada.Vaccinationserbjudandet för gravida gäller från 18 oktober fram tills den mest intensiva influensaperioden börjar avta.

Vaccinet mot influensa är inte skadligt vare sig för fostret eller för dig som är gravid.

Om du vaccinerade dig mot svininfluensa förra året, och inte har någon komplicerande kronisk sjukdom, har du ett gott skydd mot denna influensatyp även i år. Men även andra influensatyper kan ge svåra infektioner för dig som är gravid. Eftersom vi fortfarande inte vet vilka influensatyper som kommer att drabba oss i år rekommenderas alla gravida att vaccinera sig med årets vaccin.

Du kan vaccinera dig mot säsongsinfluensa under hela graviditeten. Vaccinet ger troligtvis även fostret ett visst skydd mot influensa i och med att dina antikroppar förs över via moderkakan. På så sätt får barnet ett visst skydd mot influensa under de första månaderna efter förlossning."

• Lovelyness
    Minglanu skrev 2010-11-19 20:11:32 följande:
    Hej

Visste du om innan graviditet att du hade problem med sköldkörteln eller upptäcktes det först när du väl var gravid? Vad har läkaren sagt till dig om eventuella risker mm?
    Jag är gravid i v 14 och fick ett samtal av min barnmorska idag om att mina värden på sköldkörtsblodprovet inte var bra. Nu ska jag dit till veckan för kompletterande tester. Jag är jättenervös för vad det kan innebära att jag gått hela första trimestern utan ev medicinering. Googlat fram ökad risk för missfall och skador på fostret. Känns jättejobbigt att invänta nya provsvar innan jag får träffa läkaren igen.
    Usch! Någon som är/varit i samma sits?
    Hej
    Jag visste inte innan att jag hade problem med sköldkörteln utan fick reda på det i vecka nio tror jag. Undrar vad det är för kompletterande tester dom ska göra? På min satte dom in levaxin direkt och nu har tydligen mina värden ordnat till sig. 

Förstår precis hur du känner, jag kände likadant. Mitt tips är att sluta googla, det gör en bara oroligare och man hittar så mycket skit som inte stämmer. Det enda man kan göra är att vara glad att det upptäcktes och sen köra på därifrån. Vet du vad du hade för världen?
Svar på tråden BF maj 2011