• Maruid

BF maj 2011

Ellenkicki skrev 2011-02-23 17:26:54 följande:
    Hej!  28 fullgångna veckor nu (i v.29), SF mått 29 och hjärtslag 137. Allt verkade bra med pyret där inne. Dock så hade jag inte gått upp något i vikt nu sista 3 veckorna men jag tror det hänger ihop med stress och ingen sömn. Hur sover ni andra? Jag har jättejobbigt att sova något över huvud taget och det skapar jättemycket ångest...  Förlåt om jag klagar men tänkte bara höra om det är någon som vet om det är vanligt att ha jättesvårt att sova nu i 3:e trimestern? Och mest av allt villja höra om något av er med barn sedan tidigare vet om det går över efter förlossningen? Gissar att det blir en annan trötthet då men den här jobbiga insomnian går den över? Hoppas hoppas....
    Jag sover också galet dåligt. Vänder, vänder och vänder mig hela natten lång och brukar somna till mer ordentligt först då jag lägger mig några timmar under morgonen på soffan. Förra graviditeten sov jag jättebra inledningsvis men sista trimestern blev det värre och värre för att vara totalt hopplöst i slutet. Sov dock i mig själv bra efter förlossningen men då kommer ju allting med en bebis som vaknar och gråter, som behöver ren blöja, mat osv.

Därför försöker jag helt enkelt sova så mycket jag kan nu ändå. Typ ta en tupplur om jag hinner på dagen eller när som helst jag kan. Mest för att försöka bli utvilad för man kan undra när man kommer få sova rejält nästa gång.
  • Maruid

I min förra graviditet låg bebisen med huvudet neråt i 28 och var fixerad från vecka 34. Han föddes dock inte heller förrän i 41+6.  Men det är vad jag förstått vanligare att barnet fixerar sig tidigare om det är första graviditeten än andra.

Just skulle jag inte bli förvånad om bebisen för stunden ligger på snedden för jag tycker jag känner mycket upptill på höger sida vilket jag misstänker är ben och fötter men vem vet.

• Maruid
    Tiiinaa skrev 2011-02-27 19:56:46 följande:
    Jag har lite samma undran, fast jag undrar därför att min INTE verkar ha hicka. I alla fall inte vad jag känner. Jag känner ju bebisen så tydligt i övrigt så jag tycker att jag borde känna det om han nu hickar. Vet nästan precis hur han ligger, vart rumpan är och så...men ingen hicka alls. Jag blir lite nojjig för det då jag läst att bebisen får hicka när diafragman och lungorna utvecklas. Alltså borde ju hicka vara ett bra tecken. Men min hickar ju inte :( Usch vad man ska nojja över allt hela tiden.

Men nog är han en pigg liten kille där inne i min mage i alla fall. Nyss hade han den värsta "bongosessionen" jag känt därinne. Han dansade nog rumba eller nåt. Magen bara flög från ena sidan till den andra. Hehe. Då blir man så full i skratt!

Har ni andra skrivit något förlossningsbrev? Jag har skrivit ett men är lite fundersam över om det kanske blev lite långt. Vad ska man få med och vad ska man lämna utanför? Jag är jättenöjd med det egentligen, men kanske har jag skrivit lite mycket? Eller vad tycker ni? Det är 1 ½ sida långt.

Känner du dig nöjd med brevet och känner att det fungerar för dig och får fram vad du känner och tänker så låt det vara som det är. Själv har jag inte skrivit än men tänkte göra det längre fram. Sist skrev jag ungefär en sida.

Hickan tror jag kan vara oerhört olika från barn till barn. Min förra bulle hickade mest hela tiden men denna har jag bara märkt av någon enstaka gång hittills.
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2011-02-27 13:30:23 följande:
    Är det någon av er som ska hyra babyskydd från if? Vi funderar på det, det verkar rätt smidigt

Vi tänkte också hyra men från stol 2 så att säga eftersom vi redan har tillgång till babyskydd så vi klarar oss inlednignsvis. Tycker dock att det verkar jättesmart, man vet att man får bra kvalitet för pengarna och det känns lättare helt enkelt.

• Maruid
    Kottemor skrev 2011-02-28 12:41:59 följande:

Jag skulle ju opererats imorgon, men nyss ringde dom och meddelade att operationen är inställd pga. läkaren sjuk.
    Så snopet.. till saken hör att det var den sista handkirurgiska operationsdagen i Lund och nu måste jag alltså överföras till Malmö handkirurg. Sätts upp i deras op-kö och det kunde dröja innan jag får ny op-tid!

Mitt läkarintyg gick ut igår och hon skulle försöka lösa det på någotvis med att få någon att förlänga det, så nu vet jag inte något!! Allt känns så jäkla snopet och jag undrar vad som händer nu liksom :-/

Usch, jobbigt när det är så nära att man till och med hunnit bli nervös! Då vill man ju gärna bara få det överstökat. Men å andra sidan brukar jag försöka tänka att där är en mening med allt, kanske fanns det någon välgärning även i detta. Hoppas i alla fall att du får ordnat med handen innan liten kommer och att det läker samman snabbt och väl när det är gjort!
  • Maruid
    jakeline skrev 2011-03-01 13:56:43 följande:
    så länge svullnaden går ner över natten ska det inte vara någon större fara, men jag skulle nog höra med Bm som du säger. För att vara på den säkra sidan. jag läste någonstans att man bör gå upp typ 1 kg i veckan nu eller så... TÄnk på att salt mat kan göra att du samlar på dig lite extra vätska. Hoppas att det inte är någon fara dock!  
    Ett kilo i veckan? Låter inte det mycket? Jag har hört att man under genomsnitts graviditeten lägger på sig totalt 12 kilo. Utifrån det läste jag att man från vecka 28 till 40 bör gå upp mer än 1 kilo och mindre än 3 per månad i tredje trimestern. Alltså i ett spann mellan 3 och som maximalt 9 kilo de sista tre månaderna.

Själv tycker jag att allt som har med viktuppgång att göra är lite drygt, inte minst när man inte kan och orkar röra sig om man vill och känner sig allmänt orörlig. Dock kan de som svullnar av vätska vara glada i den mån att det är vikt som ofta är lättare att få bort efter graviditeten.
    mammaE2011 skrev 2011-03-01 12:47:22 följande:
    Jag funderade över och undrar - när räknas man som höggravid egentligen?
    Höggravid säger vissa att man är från och med tredje trimestern men jag har ingen aning om det finns någon säker måttstock för det där. Dock säger man att livmodern når sin högsta punkt runt vecka 36 för att sedan sjunka ner något de sista veckorna.
  • Maruid
    Mamma Maj08 skrev 2011-03-01 22:32:30 följande:
    Ingen som haft det som jag?!
    Jodå, hade galet ont häromnatten efter att ha gått en lite för snabb promenad under kvällen. Tack gud så gick det över efter ett par timmar men en stund började jag undra om bebisen planerade att komma redan.

Ikväll igen var jag ute bara ett kortare ärende och tänker inte på takten  vilket efter en stund gav mig sd. Dock inte superstarka och de avtog så snart jag kom hem och fick myst ner mig i soffan. Känns dock inte roligt att känna sig så begränsad när man vill vara ute och röra på sig och kroppen bara säger tvärtstopp.

Men fick du dina känningar efter att ha ansträngt dig på något speciellt sätt eller kom dem bara?
  • Maruid
    Neith skrev 2011-03-02 17:17:55 följande:

Åhh, måste ju få dela med mig!
    Bryr mig inte om att redigera bort mitt namn osv på bilden, utan ni får ta den som den är :)
    Var på tillväxt-UL (könsUL egentligen, men tillväxt-UL bokades för detta) på en privatklinik i Malmö igår. Fick reda på att vi väntar en liten pojke! :).. Blivande maken blev paff då han hela tiden trott det var en flicka. Allt såg jättebra ut och det var en lättnad att få se lillkotten igen.

På lördag gifter jag och killen oss, ni kan ju gissa om man är nervös! Åh, denna totala lycka med både barn och giftermål! Hjärta 

Allt flyter på så fint i denna tråden och även om jag inte skriver särskilt ofta så kollar jag dagligen i tråden :)

Må så gott söta töser och ta hand om er och era små liv i magen!

Oj, grattis till er lille pojke och till stundande bröllopet! Vet gott att det är både spänt och nervöst men jag hoppas att ni får en jättefin dag!
  • Maruid

Här är också en del kvar att inhandla men inga mängder. Har sett till att beställa en hel del via nätet för jag har inte haft någon vidare lust eller tid att gå i affärer. Rekomenderar jollyroom.se där jag sjäv beställde från förra veckan. Kartongen står dock på postkontoret fortfarande men ska väl pallra mig dit i morgon.

• Maruid
    Charlott29 skrev 2011-03-03 07:36:41 följande:
    Känner att mitt humör börjar påverkas av att jag sover så dåligt på nätterna Jag har inga fysiska krämpor mer än foglossning men det funkar ok att ligga om jag har en kudde mellan benen. Däremot så sitter det nog i psyket på mig, att jag inte kan sova. Vaknar vid 2-3 tiden och funderar och ältar, ältar och funderar... somnar sällan om förrän 1,5 - 3 timmar vilket brukar vara precis innan väckarklockan ringer. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att slappna av och inte fundera så mycket... puh...
    Hur sover ni andra?

Jag har inte heller köpt något till bebis knapp. En vagn är beställd tillsamans med babyskydd. Samt att jag köpte ett set med kläder i storlek 56 i helgen. Thats it... Insåg sedan att jag kanske borde ha köpt storlek 50. Sonen är ju 5 år och jag inser att jag glömt en del Tyckte storlek 56 såg såååå litet ut... men har insett när jag pratat med kompisar och andra att det nog är storlek 50 som gäller de första veckorna...
    Här sovs det också dåligt men varje gång jag klagar säger min man bara "det var samma sak sist". Så jag antar att det bara är att bita ihop och komma igen. Han är behjälplig med att palla upp kuddar, massera och hämta vatten men tyvärr är tredje trimesterns sovande ett maraton i vakenhet i vår lägenhet.

Men att du köpt 56 kan väl vara ganska bra, eller? Man får kanske vika upp ärmarna lite i början om dem är långa men på så sätt varar ju kläderna ett tag och det kommer antagligen ändå gå rysligt fort. Snart är nummer två också fem år Skrattande
Svar på tråden BF maj 2011