• Tiiinaa

BF maj 2011

Alltså angående smärtlindring. Jag har ändrat mig endera hit och endera dit genom hela denna graviditeten. Jag är nog ganska rädd för smärtan och tänker ibland att jag ska minsann ta den där jäkla eda:n. Men samtidigt är jag nog mer rädd för att tappa kontrollen över min kropp. Smärtan är ju där av en anledning. Den vägleder den födande kvinnan tror jag. Jag tror att det finns en vits med att man lyssnar och försöker svara på smärtan genom att ge med sig för den och följa med kroppen. Inte fly undan från den genom smärtlindring. Tar man epiduralen eller dylikt finns det ju en risk (eller chans om man ser det så) att man inte känner något alls, man kanske tappar krystkänslan och känslan för i vilket stadie man befinner sig i, och då helt plötsligt har man ju lixom ingen "kontakt" med sitt födande. Jag vill nog hellre ha ont och försöka komma i kontakt med urkvinnan i mig än att ta bort smärtan och då också riskera att tappa kontakt med det mest naturliga en kvinna kan göra...Är jag för flummig nu? Hehe.

Nu vill jag bara poängtera att jag absolut är HELT FÖR kvinnans egen rätt att bestämma över sin smärtlindring och hur hon motiverar den. Detta är ju bara min egen motivering till varför jag vill välja smärtan före smärtlindtringen.  Vi är ju alla olika och allas förlossningar är ju individuella, vi får ju alla samma härliga mirakel ur den- ett barn.

Så jag tycker verkligen att föda barn oavsett hur man gör det är det största en kvinna kan göra, vare sig det är naturligt, med smärtlindring eller via kejsarsnitt. Det viktiga är kanske att man funderat och reflekterat över sina egna val och hur man tänker sig att man skulle vilja föda sitt barn...sen kan ju det mesta hända under en förlossning så man ska nog inte planera för mycket ändå.

• Tiiinaa
    Maruid skrev 2011-04-02 22:10:31 följande:
    På tal om syskon så fick vi en pojke i novmber 2009 men han gick bort i somras. Men vi ser honom fortfarande som oerhört närvarande och pratar ändå om honom som blivande storebror Glad
    Oj, beklaga verkligen. Vad hemskt!! Vad hände med din lilla "ängel" om man får fråga?.
    Lovelyness skrev 2011-04-02 21:57:01 följande:
    Här är min färdiga barnvagnsmobil. Det tog sin lilla tid att hitta motivationen att göra klart den men nu hänger den äntligen i vagnen!

Superfin mobil! Vad duktig du är!
  • Tiiinaa

Hej alla. I eftermiddag ska jag till BM. Vecka 36+3 idag. Ska bli spännande att se hur magen växt sen sist. Och så är jag spänd på att se om han har fixerat sig ännu. Det känns som det, men vad vet jag :P

Ang. kudde och täcke så är jag också lite förvirrad för man hör så mycket olika, men vi har bestämt att köra på en lite tunnare filt med påslakan på i sängen, och en lite plattare men mjuk kudde. I vagnen kör vi på täcke och påslakan till att börja med eftersom det faktiskt kan vara lite kallt i maj fortfarande. Till vagnen har jag "gjort" en egen kudde genom att bara vika ett sönderklippt innertäcke två gånger och så har jag sytt ett passande örngott till. Den blev mjuk och go, och inte för hög.

Vadkramper känner jag av då och då, det är superobehagligt att vakna av men det försvinner så fort jag ställer mig upp.

Jag har gått upp typ 6 kg under min graviditet. Började på 60 kg med mina 162 cm, så jag var inte pinnsmal innan. På mig märker jag att jag har gått ner i vikt i övrigt, mina armar och mitt ansikte är smalare än innan, så jag har bara fått mage lixom. Jag brukar säga det att denna graviditet har varit rena rama bantningskuren för mig. Hehe.

• Tiiinaa
    Ewima skrev 2011-04-04 13:10:18 följande:
    Ang. kudde till nyfödda så fick jag ett bra tips:

Att bädda den lilla bebiskudden under påslakanet (om man har drag-på-lakan) så minskar kvävningsrisken. Och liten kudde är bra som tidigare nämnt för att förhindra platt huvudTack för tipset!
    Smart tips, så ska jag göra i vaggan! Tack.
  • Tiiinaa
    jakeline skrev 2011-04-04 12:40:56 följande:
    vad härligt med att "gå ner" under en graviditet. Jag har också gått upp relativt lite, är också 162 men väger betydligt mer... :P 

Ska också till BM i eftermiddag, alltid lika kul!  
    Ja det är rätt så skönt. Jag hade tippat innan att jag skulle ligga på 75-80 kg lagom till förlossningen men det tror jag nog inte riktigt längre :P

Vad kul att du också ska dit. Då får vi jämföra resultat sen då ..hehe.
  • Tiiinaa
    skalbagge skrev 2011-04-05 19:43:35 följande:
    En fråga, hur ont gör egentligen värkar? Jag har haft en del sammandragningar de senaste veckorna men dessa har gått över när jag lagt mig ner och vilat och har inte känts någonting.
    Men idag har jag haft som sammandragningar fast de känns samtidigt som mensvärk i mage och nedre delen av ryggen, ingen galen smärta men ändå ont liksom. Det går inte över när jag ligger ner och vilar heller utan kommer och går. Jag är i vecka 37 
    Är också i vecka 37 och har PRECIS samma som du beskriver. Fick för mig att det var något på gång och blev aningens uppstressad. Är inte riktigt redo än uppenbarligen...hehe...men jag vet inte. På mig kommer det när jag sätter mig eller lägger mig. Det känns typ precis som mensvärk, i nedre delen av magen och lite lite i ländryggen.
  • Tiiinaa
    FruganH skrev 2011-04-07 14:10:02 följande:
    Nu ligger jag inne på specialförlossningen och har påbörjat igångsättning. Blodtrycket var 170/110 imorse efter en natts vila, så då fick jag blodtryckssänkande medicin och kort därefter fick jag reda på att de beslutat om igångsättning.
    Så nu hoppas jag bara att det hela ska gå hyfsat smidigt och att det inte tar flera dagar innan bebisen tittar ut.
    Uppdaterar er igen lite senare kanske.
    Åh vad spännande, lycka till!!!
  • Tiiinaa

Ikväll lever min bebis rövare i magen. Han sparkar mig så hela jag gungar. Haha. Spelar lite barnvisor för honom på spotify nu så vi får se om han lugnar sig!

JosefineK: Vad jobbigt att vara så svullen. Det har jag *peppar peppar* inte blivit. Använder du stödstrumpor? Kanske skulle hjälpa. Angående de där stickningarna du pratar om så har jag något liknande..eller ja det känns som typ elstötar som går från naveln ner till urinröret. Måste vara nån nerv som är i kläm eller nåt. Skitobehagligt! Ja bara ca tre veckor kvar här med. Jag är beräknad 29 april enligt ultraljudet så jag börjar bli lite nervös nu faktiskt :)

• Tiiinaa

Jag skulle inte heller velat att sambon skulle åka så långt bort så nära inpå. Jag kan sträcka mig till att han åker till jobbet och går på sina fotbollsmatcher nu när det närmar sig..men inte längre...Hehe

Har precis ätit min sedvanliga "nattamacka" och ska krypa till sängs, men det är för jäkla trångt i magen just nu. Det är svårt att sova. Huvva.

Är i vecka 38 nu och jag tycker minsann inte att magen sjunkit något. Jag hade lixom litat på att jag snart skulle kunna andas lättare och få slippa denna APONDA känsla jag har i revbenen, på riktigt känns det som någon skjutit mig rakt i revbenen. Usch och fy. Bebisen spjärnar som sjutton därinne också så jag kan tänka mig att det inte är någe vidare bekvämt för honom heller. Sist hos BM sa hon att jag som senast får gå över till den 12 maj..då är det nämligen 42+0 för mig. Men jag kan INTE tänka mig att gå så länge till. Jag plockar nog fram stora grinmaskinen i så fall och tigger mig till en igångsättning.  Jag vill ha min påskbebis här hos mig vid påsk och där med basta. Så nu fick jag gnälla lite, kanske kan jag sova bättre nu...hehe. I wish.

Godnatt alla mammor och blivande mammor!!

Svar på tråden BF maj 2011