-
nej det gjorde jag inte... Kände samma sak då. Sonen är inte heller vaccinerad...Lovelyness skrev 2010-11-18 11:05:20 följande:vaccinerade du dig förra året? -
Känns skönt att läsa så många som inte ska vaccinera sig för det gör mitt val lite enlare. Jag känner också att risken för att man ska bli dålig av vaccinet är större än att man ska bli smittad av influensan och bli extremt dålig av den. Det var ju många som fick missfall förra året och misstänkte svininfluensavaccinet för det... Jag får väl helt enkelt hålla mig ifrån stora folksamlingar ;)
Där emot har jag gått och blivit förkyld. det är så synd om mig ;) så mår jag illa idag med... jag har knappt mått illa alls denna graviditet (förra bodde jag typ med huvudet i toaletten) tycker synd om alla dem som mått mycket illa för jag börjat klaga redan efter en timme ;)
Nu ska jag sätta mig och försöka få lite pluggande gjort, har en b-uppsats som ska vara klar idag och jag har en hel del kvar av den.... känns lite sisådär efter att ha varit vaken med sonen från 04:30 men jag får nog överleva dagen :) -
jo såklart tror hag att många anklagar det men jag tror jag läst någonstans att det skedde mkt fler mf då och fler dödsfödda eller nått sånt... fast vart jag läste det minns jag inte, var det på fl är ju sanningshalten något vag kanske... :)Lovelyness skrev 2010-11-19 08:18:45 följande:Det känns ju rätt normalt att man tror att vaccinet är dramat i boven om man precis vaccinerat sig när man får missfall, men jag kan inte tänka mig att det skedde fler missfall än vanligt förra året. Missfall sker oavsett.
Kul att skriva B-uppsats! Vad skriver du om? Jag är i slutet på min C-uppsats, ska på sista handledningsmötet idag. Halvnervöst
Jag skriver om krupp (läser på komvux och då behöver det inte vara så stort som jag misstänker att ditt är) Det är min första b-uppsats så jag känner mig lite osäker på om jag gör rätt... Vad skriver du om? -
Jag hade bf med min son 3e maj har jag för mig enligt senaste mens och äl och enda sextillfället.
Gjorde många vul pga blödningar och i början stämde mitt bf datum men på nupp ändra de till 15e maj (12 dagar) och det hade betydit att jag inte ens hade haft äl när jag plussade...
Min son föddes den 20e april, men vattnet gick redan två veckor tidigare... Han vägde 2520g och var 46 cm kort och behövde ingen hjälp alls. -
Jakline
Angående att bebisar i magen växer olika är ju självklart! Med sonen blev jag bakflyttad 12 dagar har jag för mig och det hade betytt att jag inte haft äl när jag plussade... och då hade jag bara sex vid ett tillfälle den månaden så det fanns liksom inget alternativ. Där emot räknar de enligt "fostrets ålder" eftersom den kan behöva vara kvar lite längre då... Så har jag iaf tolkat det.
Elliot föddes ju sen i V.36 vilket alltså enligt mina uträkningar var V.38 så kom han ju inte för tidigt. Han var frisk och kry men var liten, 2520g och 46cm...
Angående pengar så kommer det bli kämpigt för oss... Jag har blivit av med mitt extrajobb och pluggar 75% så det blir svårt att spara ihop pengar och så får jag inte ihop till någon bra fp så det blir 180kr/dagen för min del och maken pluggar och får in lite drygt 8000:- (fp räknar man väl att det blir ca 4000
Vilket är 12000 plus barnbidrag på 2x1050:- vilket vlir ca 14000... Det är inte mycket pengar... -
Det visste jag faktiskt inte men jag kommer inte plugga mer ändå... läser på komvux. Ska bla läsa matte C. Vill vara hemma med bebisen och så har jag ju som sagt en grabb som blir tre i samma veva som bebis kommer och tror inte jag skulle orka plugga med båda barnen hemma...Minglanu skrev 2010-12-15 09:50:54 följande:Lovelyy, du vet att du kan fortsätta plugga (Högskolenivå) efter att barnet är fött och uppbära bidragsdelen från CSN utöver FP. Drygar ut litegrann i alla fall och första året har man ju ganka mycket pluggtid då bebisen sover en hel del
Nått jag grubblar lite kring är dock att man kommer ha ett nationellt prov i matten sista eller näst sista veckan av skolan. Skolan slutar 3e juni. Jag kommer alltså vara tvungen att läsa allt lite snabbare så jag hinner klart innan lillen kikar ut, den ska komma 23e maj (men kommer nog tidigare) om jag är på sjukhus när det är nationellt prov, vad händer då? Blir lite nojjig över det... Ska försöka få tag på läraren och fråga honom... men visst måste det gå att lösa?
Så tänkte jag på... Kan man ta ut csn till 3e juni och fp efter det eller måste jag ta fp från att bebis är född?
Åh vad jag längtar till den 28e, då har jag rul :) -
Vi kommer inte köpa ny vagn även om vi gärna skulle vilja. Vi har en Targo City (Rockstar baby) som är röd med roterbara hjul fram och en begagnad grårutig lite halvsliten vagn som vi betalade 300:- för. Jag föredrar den begagnade för jag har blivit så förtjust i stora hjul fram så man kan gå i skogen och sådär...
Babysitter har min syster som jag misstänker att vi får låna även denna gång. Underbart med vibrator i för en ledsen bebis blir lugn direkt (iaf vår son)
Bilstol är vi kluvna angående... Vi lånade babyskydd förra gången av min syster med men sonen grät varje gång vi åkte bil. När vi köpte en riktig bilstol då han var 6-9 månader någonting, minns inte riktigt så började han älska att åka bil... Känns inte som att jag vill ha samma babyskydd denna gång... Vår son kommer vara precis fyllda 3 år när lillen kommer och därmed ca 3,5- 3år och 9 månader när nästa bebbe behöver bilstol. Det skulle ju va smidigt att hyra. behöver man bara hyra 3 månader blir det ju superbilligt... Får kolla upp det där...
Angående röd vagn oavsett kön så har jag hällre rött på pojke än flicka. Vill ju klä en dotter i rosa och har man röd vagn blir det ju... inte världens bästa färgkombo... -
haha ja jag får väl det :)jakeline skrev 2010-12-18 18:50:55 följande:hehe du får väl ha annan färg på ytterkläderna... :P
Fast å andra sidan hänger en tummenspeldosa i vagnen nu (rosa) så rosa kläder får funka det med i så fall ;) -
ja men det går ju lägga in en rosa åkpåse så blir det tjejigt :) Ja jag gillar rosa ;) Även min son har massor rosa!
Jag är så sugen på en turkos vagn... Tänk till en liten pojke eller en tjej med rosa åkpåse till :) Fast nej, vi ska inte köpa ny vagn...
Ni som har barn sen innan, hur gör ni med vagn? Köper ni syskonvagn eller ståbräda eller nått annat? Jag funderar på ståbräda men känns som den kommer vara ivägen för fötterna när man går... -
Vår son har massor i rött och rosa, även mycket turkost och lila... Alltså väldigt mycket färgglatt och starka färger... Det mesta kör vi jeans eller grå/svarta/bruna mjukisbyxor till men Lindex har många snygga mjukbyxor i turkost, rött och orangea färger som vi köpt. Tröjor finns också mycket på lindex (vi köper nästan bara 3 för 2) KappAhl har endel snygga pikeer i klara färger (bla rött) och HM har mkt rosa som är snyggt. både pike och t-shirts...
Kollar man rea tycker jag man ofta kan hitta i rosa färger till killar. ja det är nog rosa och rött som går mest hemma hos oss :)