• Maruid

BF maj 2011

skalbagge skrev 2011-03-11 18:11:43 följande:
    Idag fick jag samtal från min barnmorska som berättade att mitt urinprov visat att jag har urinvägsinfektionRynkar på näsan nu ska jag äta antebiotika Furadantin för att bli botad.

Någon annan som haft urinvägsinfektion och ätit Furadantin under graviditet?
    Ja, jag hade i vecka 19 en omgång. Fick furadantin sju dagar och sedan var det borta. Enda symptomen då var att jag var grymt kissnödig, kissade och var kissnödig igen redan när jag stod och tvättade händerna. Grymt störigt! Träffade en läkare som gjorde vul och skrev ut antibiotika. Kan tillägga att det varken sved eller gjorde ont eller så.

Nu typ 10 veckor senare var det dags igen. Fick inte jättemycket utslag på bakterier i urinen men eftersom grym kissnödighet uppstod fick jag istället en femdagars kur med Selexid. Ska lämna nya labbprover i nästa vecka och se men det känns bättre. Jag kissar mer sällan och mer rejält när jag väl gör det. Dock sa jag till BM att det ändå är rätt påtaglig nödighet hela tiden men hon sa att om bebisen ligger med huvudet ner, särskillt på en omföderska, så kan det uppstå ett väldigt högt tryck på blåsan och nerverna som gör att det känns mer också.

Jag råder dock alla som har liknande störningar, drick citronvatten så absolut surt det bara går. Det rensar systemet ganska effektivt  och sjukvårdsupplysningen brukar säga att det är bästa sättet att hålla uvi stången. Man brukar prata om tranbärsjuice också men ofta är den i vanliga affärer tydligen inte tillräckligt sur sa dem sist. Så nu bunkrar jag citronen som aldrig förr men det gör inget eftersom jag är galen i surt just nu.
  • Maruid
    TeosMamma skrev 2011-03-12 11:24:04 följande:
    Någon som sett någon sida där man kan se vad man borde packa i BB-väska?
    Jag har sett flera olika listor. Googla BB-väska så hittar du säkert flera olika. Själv har jag skrivit ihop en lista som jag tror passar lite baserat på vad jag upplevde förra gången.

Det jag saknade sist var en nagelsax till bebisen och filtar för att boa lite i den lilla korg man har på patienthotellet att lägga bebisen i. Jag hade bara en enda liten tunn filt med mig som inte gjorde den där plastlådan vidare mysig. Så nu har jag bunkrat lite till väskan så att det blir mysigare helt enkelt.

Annars är det väl kläder till både dig och bebisen, nessesär med allt man kan tänkas behöva.  Blöjor, amningsinlägg och bindor. Och så klart mobil och laddare, kamera, pengar, alla papper och id-kort.

Ett tips om man planerar att amma är att inte ha deo, duschkräm och lotion med starka dofter eftersom bebisen lätt matvägrar om dem inte tycker att man luktar "mamma". Själv packar jag ekologisk duschkräm och lotion som kan användas både till vuxna och bebisar så slår jag flera flugor i en smäll.
  • Maruid

Jag använde apotekets egna långa med vingar och bäst uppsugningsförmåga, det fungerade bra från första dagen tyckte jag. Även nattbindor med vingar vände jag någon gång och de gick utmärkt.

Blödde mindre än vad jag väntat mig och allt som allt i runt 25 dagar, bara några få dagar som det känndes rikligt och sedan började det avta lite i taget. Har i och för sig hört att det kan vara jätteolika för olika kvinnor och även med olika barn.

• Maruid
    Mary skrev 2011-03-14 08:34:02 följande:
    Jag blev lite sugen att prova hallonbladste sen efter vecka 35 efter att ha läst lite på den länken...
    Tror minsann att jag också ska prova.

Här är det segt och förkylt men idag ska jag ge mig på storstädning av köket med avfrostning av frys och det hela. Ska bli skönt att ha det gjort. Har också funderat på att hämta upp väskan som ska med till förslossningen från källaren men det har i alla fall inte blivit av än, vi får väl se under veckan.

Och nu börjar nerräkningen kännas tydligare. Bara två veckor kvar till nästa UL och lite minre än 70 dagar allt som allt om Gud vill. Börjar bli nervös måste jag säga.
  • Maruid
    Charlott29 skrev 2011-03-14 13:28:31 följande:
    Tänkte höra med er som har två barn eller fler...

Jag väntar ju mitt andra barn nu och bebisen ligger ner med huvudet sedan några veckor tillbaka. Det som - kanske inte oroar mig men som är jäkligt obehagligt - är att det trycker på väldans mycket mer denna gången än med sonen. Det ilar och så ner i underlivet och det känns precis som bebisen är på väg ut (vilket den naturligtvis inte är) men känslan är sådan.
    Funderar nu på om det är så enkelt att det beror på att det redan har legat en bebis där och "töjt" ut så att denna bebis liksom glider ner djupare tidigare?! Eller är jag helt ute och cyklar?
    Hur har det känts för er andra?
    För min del har jag också mer tyngdkänsla eller vad man ska säga neråt. Absolut inte så det känns som bebisen ska komma ut men jag tycker ändå sitter längre ner på någt sätt än förra gången. Dessutom tycker jag att jag kissar mer denna gången utan att ha uvi eller liknande. Jag har också mer SD än förra gången.

Bm trodde att sannolikt beror allt detta på att man som omföderska normalt bär barnet lägre. Hon sa att kroppen snabbare är med på noterna och börjar ställa in sig på vad som komma skall i ett tidigare skede om man redan upplevt en förlossning. Hon tyckte för din del att bebisen redan låg med huvudet neråt och tryckte på så det är väl det som ilar och drar antar jag.

Men om du känner dig orolig och det känns obehagligt så prata med din BM och be dem kanske att kolla hur det ser ut. Det är rätt skönt att bara få höra att allt är precis som det förväntas vara.
  • Maruid

Jag har aldrig hört att trycket skulle höjas med varken motion eller vatten och BM brukar säga att så länge man inte känner sig jättedålig, yr eller obekväm är det låga blodtrycket ur hälsosynpunkt inget egentligt problem utan tvärtom bra för den gravida kvinnan.

Jag har själv lågt tryckt både vanligtvis även genom mina graviditeter och är mest glad över det måste jag säga.

• Maruid
    JosefineK skrev 2011-03-17 22:29:20 följande:
    Hej alla, visst var det vàl nàgon av er som hade fàtt havandeskapsfòrgiftning?
    Var pà vanligt kontroll idag och jag kommer fà spendera hela morgondagen pà sjukhuset imorgon fòr provtagning och òvervakning dà det misstànkts att jag fàtt just detta. Svullnat upp òver en natt, hànder, fòtter, vader och ansikte tjocka som korvar, fàtt hògre blodtryck (har alltid haft normalt) och lite feber/svettningar. Kànns inte sà kul sàklart men àr glad att de vill hàlla mig under kontroll. Min gyn sa àt mig att packa vàskan om det blir sà att jag inte kommer hem igen innan fòdseln sà det har jag gjort nu ikvàll, kommer inte att ta med den imorgon bitti dock utan min sambo fàr isàfall àka hem och hàmta om jag fàr ligga kvar. Usch, kommer inte sova nàgot inatt om jag kànner mig sjàlv ràtt...
    Kul fòdelsedag detta blev! Flört
    Oj, det lät ju mindre roligt sätt att minnas sin födelsedag på : s
    Å andra sidan så är sjukhuset absolut bästa stället att vara på både för dig och för liten om det nu är så att du fått havandeskapsförgiftning. Då kan man övervaka er och se till att ni mår så bra som bara möjligt. Men jag förstår absolut att du kommer ha svårt att sova och känner att hela skallen är full med frågor och tankar när något sådant händer. Hoppas att allting går bra för er!
  • Maruid
    EvaChristina skrev 2011-03-18 12:03:17 följande:
    Tycker det varit ovanligt lugnt i magen nu sedan igår morse. Visst känner jag lite rörelser, och hicka har jag känt några gånger, men inte de där kraftiga rörelserna som får magen att bölja fram och tillbaka. Har gått och blivit helt nojig nu så jag går och känner efter hela tiden nästan.

Är det fler som har dagar av jättemycket aktivitet som sedan följs av en väldig "slöhet" där inne?
    Har också en slö. Blev lite orolig här på förmiddagen då mini varken svarade när jag buffade eller drack iskall juice. Men när jag väl försökte ignorera det hela en stund och bara la mig för att titta på TV så vaknade h*n till och är nu i gungning igen. Jag tror det går upp och ner, ju mer bebisen utvecklas så skaffar den sig ockå mer personlighet och precis som vi kan dem nog vara piggare vissa dagar och tröttare andra.

Men ju mer veckorna går ju mindre intensiva blir rörelserna. Det finns ju inte så mycket utrymme att sparka ordentligt på längre. Den bullen jag bär omkring på har nu tagit vanan att sätta foten (tror jag) i ena sidan och trycker på så att magen ibland får helt märkliga former. Har också märkt att jag ofta får svar när vi sjunger så det testar vi ibland.
  • Maruid
    Therre skrev 2011-03-18 13:15:39 följande:
    Jag är ju arbetslös just nu och eftersom att jag är de så är jag inskriven på ams, och gissa vad de har kommit fram till nu? jo de tycker att jag ska söka praktik... kul va? om man frågar mig så tycker jag att de är helt puckat och de menar att jag då ska vara på praktik till sista april då. är beräknad 7maj:S Jag blir galen på dem hur kan de tänka så?
    Det är konstigt hur olika det kan vara med olika arbetsförmedlare och på olika orter. Jag blev själv uppringd häromdagen av min handläggare och då jag berättade att jag söker jobb på heltid men är gravid och väntar barn i Maj så sa hon bara att hon förstod att läget inte var det bästa för att få jobb. Hon skulle hålla mig inskriven till den sista maj och efter det går jag över i full föräldraledighet och blir utskriven från arbetsförmedlingen.

Men antingen kan du ju söka praktik för trots allt är det väl inte helt lätt att få något med så pass kort varsel. Då kanske det faller på sin egen rimlighet och frågan är ju också om ett företag är intresserade av en höggravid kvinna som har mer fokus på ett kommande barn än något annat.

Annars kan du ju kanske börja ta ut föräldraledighet redan nu för man får ju ta 60 dagar innan BF. Visst förlorar man de dagarna med barnet på sikt men om man är supertrött och sliten och inte orkar samtidigt som arbetsförmedlingen förväntar sig att man jobbar så är det ju i alla fall ett alternativ.

Hoppas det löser sig för dig!
  • Maruid
    JosefineK skrev 2011-03-18 21:58:17 följande:
    Hej allihopa, gulliga ni àr!
    Varit pà sjukhuset hela dagen och tagit blod- och urinprov plus legat kopplad i en timme till en apparat som màter bebis hjàrtljud (CTG?). Allt verkar àn sà lànge ok och under kontroll men jag màste gà och màta blodtrycket varje dag (tur vi har ett apotek dàr de gòr det rakt òver gatan) och upprepa alla prover om 10 dagar.
    Det verkar inte vara utvecklad havandeskapsfòrgiftning ànnu men troligtvis pàvàg att bli. Fàtt blodtryckssànkande medicin och vàtsedrivande. Har samlat pà mig ca 10 kg vàtska tydligen... Gyn sa att eftersom jag àr i 34 veckan sà skulle vi inte oroa oss fòr àven om det skulle blomma upp och man blir tvungen att plocka ut bebis sà àr han ju i princip "fàrdig" och risken fòr komplikationer àr liten.
    Nu blir det till att vila och frossa i omega3! Glad
    Trevlig fredagskvàll tjejer
    Skönt att höra att allt är väl med er båda! Njut av fredagskvällen!
Svar på tråden BF maj 2011