Inlägg från: EvaChristina |Visa alla inlägg
  • EvaChristina

BF maj 2011

Natalieh: åh så spännande! :)
    Helt plötsligt börjar det hända massor här i tråden ju. Det är så roligt att följas åt här med alla.

• EvaChristina
    Nojnen skrev 2011-04-26 04:04:09 följande:
    Vaknade för snart en timme sen hungrig!! Försökte ignorera känslan och somna om, men nej! Har nyss ätit en banan och druckit varm mjölk, får se om det hjälper! Mannen kom ner och undrade om det var nåt på G med Bebben, men det kunde jag lugna honom med att det inte var. Nä, upp i sängen igen och försöka sova vidare... Finns det fler än jag som "nattramlar" (är uppe och äter mitt i natten)???
    Är inte uppe och nattramlar, däremot tvärtom, hehe. Jag vaknar ofta nr2-nödig mitt i natten nu senaste tiden. Konstigt. Aldrig hänt förut. Måste väl vara att tarmarna trycks ihop på nåt sätt så inte så mycket får plats...
  • EvaChristina

Idag var jag på massage. Min massör tipsade om att massera vaderna och fotknölarna om jag började tröttna på att gå och vänta på att det skulle sätta igång.
    Ska nog be sambon om hjälp med det till kvällen...

Exakt två veckor till bf idag.

• EvaChristina
    jakeline skrev 2011-04-26 15:55:20 följande:
    å andra sidan så brukar kroppen "tömma" sig när det börjar bli dags. Lös i magen och kräkningar är inte helt ovanligt innan det sätter igång... 
    Ok, ja det lät ju trevligt i så fall, om det är ett tecken på att något är på gång... Det hoppas vi på
  • EvaChristina

Nyss hemkommen från BM.

38 + 1 idag och allt såg fint ut. Glad

SF 33 (bara 1 cm plus sedan tidigare besök, men inom normalspannet så det var inget att oroa sig för tyckte bm)Vikt plus 18 kg (sedan innnan inskrivning, 16 kg i BM's papper)
    Lilla hjärtat 146 bpm
    Läge fixerad

Mitt mående Jag mår bra! Men oj så trött jag är. Trodde jag skulle orka mer nu när jag är ledig, men icke. Ska vila en stund nu.

Ha en bra dag alla väntande! (och ni som bebisgosar redan såklart Hjärta)

• EvaChristina

Jag frågade lite försiktigt om hinnsvepning när jag var hos bm idag och hon började förklara vad det var. Det visste jag ju redan tack vare den här tråden bl a så jag frågade om hur de ställde sig till det när man började närma sig bf eller gick över tiden. Men hon bara log och skakade på huvudet och sa att det är inget de gör inom primärvården. "Efter 13 dagar får man komma till spec.mvc för bedömning om igångsättning... bla bla" - det visste jag ju också.

Ni som får hinnsvepning - går ni privat eller är det olika inom olika landsting?

• EvaChristina
    Maruid skrev 2011-04-27 15:09:24 följande:
    Det är nog olika inom olika landsting för jag går på "vanlig" mödravård så att säga. Bor i Skåne.

För min del klagade jag över att jag hade gått över och tyckte det var jobbigt att vänta. Då klappade BM på britsen och sa "Hoppa upp här så ska vi ta oss en titt. Jag kan svepa hinnorna om du vill så kanske vi får fart på det hela".

Då var jag typ en vecka över tiden men det tog ytterligare en vecka innan den stugsittaren väl behagade komma ut.

Kan tillägga att jag har samma BM denna gången så vi får väl se om det blir aktuellt att testa igen men jag bryr mig inte om det förrän jag är passerad 39+6.
    Ok, ja det verkar vara olika då. Och säkert olika från en bm till en annan också.

Kom att tänka på vilken skillnad det måste vara på hur informerade vi gravida är nu jämfört med bara för, säg, 10 år sedan. Nu när man kan dela erfarenheter så lätt och få all möjlig och omöjlig info via nätet... Vilket säkert gjort att vi ställer mycket mer frågor och kommer med mycket mer "krav" än tidigare i kontakten med barnmorskor m.m. Ja, jag kom bara att tänka på det. Drömmer
  • EvaChristina
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-28 17:39:28 följande:
    hur gör era män där hemma, dricker de alkohol nu när det är så nära förlossning??
    min man har jättesvårt för att hålla sig ifrån alkoholen, han vill minst ta ett glas med alkohol och ibland tar han fler glas med alkohol.
    ska jag ringa en ambulans när det är dags??
    var går gränsen för hur mycket man kan dricka om man ska köra bil?
    Min sambo tar någon öl ibland. Kan tänka mig att det blir en eller två till Valborg nu om inget sker. Men han vill själv inte dricka mer än så nu såhär nära inpå (bf 10 maj). Vi planerar att ta taxi till förlossningen hur som helst, och slippa krångla med parkering och sånt. Vi bor rätt så nära så när vi ska hem är det bara att sambon går hem och hämtar bilen.

Jag tycker också du kan ringa taxi om din man har druckit när det är dags. Här vet jag i alla fall att de har en specialtaxa om man ska till förlossningen, så att det aldrig kostar över ett visst belopp.
Svar på tråden BF maj 2011