• Anonym (Orolig)

Blåmärken på mitt barn

Mitt barn har nyss börjat förskola med inskolning. Allt har gått bra med inskolning och barnet verkar trivas där och vill komma dit. Men efter ca 5 dagar när hon kommer hem upptäcker vi att hon har ett blåmärke på ena överarmen. Ett sådant som man oftast får när någon tagit för hårt i en eller lyft en på ett felaktigt sätt.Det känns olustigt och man blir ju orolig och alla möjliga tankar dyker upp i ens huvud. Hoppas att det inte är något men om blåmärken på överarmarna återkommer måste man ju agera och prata med förskola.
    Är det någon som har varit med om samma sak eller liknande, vad hände då och hur gjorde ni då, hur agerade förskolan? :-/

• Svar på tråden Blåmärken på mitt barn
  • Bevabus
    Clotilda skrev 2010-08-23 19:51:09 följande:

Visst kan man tycka att det är hysteriskt att skrika "misshandel" varje gång en unge har ett blåmärke, men jag tolkade inte TS inlägg så. Jag tolkade TS som en förstagångsförälder som blev orolig och kanske bara behövde någon som i god ton förklarade att det inte alls är ovanligt med blåmärken när barn är på dagis och att det inte alls är något att oroa sig över, om det inte händer upprepade gånger vill säga, då det kanske kan passa att prata med förskolepersonalen.

Blir man orolig är det kanske inte så konstigt att man drar överdrivna katastrofslutsatser, jag tror vi är rätt många som fungerar så.

Jag tänker detsamma, alla mammor oroar sig ibland och klart att TS vill ha någon att ventilera med men här på FL är det tråkigt nog så att man genast få påhopp trots att man skrivit såhär pass vänliga inlägg, som TS har gjort. Jag tycker inte hon verkar det minsta hysterisk!
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Take achill pill)
    Clotilda skrev 2010-08-23 19:51:09 följande:

Visst kan man tycka att det är hysteriskt att skrika "misshandel" varje gång en unge har ett blåmärke, men jag tolkade inte TS inlägg så. Jag tolkade TS som en förstagångsförälder som blev orolig och kanske bara behövde någon som i god ton förklarade att det inte alls är ovanligt med blåmärken när barn är på dagis och att det inte alls är något att oroa sig över, om det inte händer upprepade gånger vill säga, då det kanske kan passa att prata med förskolepersonalen.

Blir man orolig är det kanske inte så konstigt att man drar överdrivna katastrofslutsatser, jag tror vi är rätt många som fungerar så.

Jag har också varit förstagångs mamma men inte brusade jag upp för att min unge hade ett blåmärke efter dagis. Jag antog att hon ramlat eller fått det på annat sätt. Inte fan misstänkte jag personalen. Men om ts har så lite tillit till sin dotters förskolepersonal så kanske dottern inte ska gå på den förskolan eller???
  • Bevabus
    Anonym (Take achill pill) skrev 2010-08-23 19:53:55 följande:
    Jag har också varit förstagångs mamma men inte brusade jag upp för att min unge hade ett blåmärke efter dagis. Jag antog att hon ramlat eller fått det på annat sätt. Inte fan misstänkte jag personalen. Men om ts har så lite tillit till sin dotters förskolepersonal så kanske dottern inte ska gå på den förskolan eller???
    Så bara för att TS får tankar och funderingar som du aaaaaaldrig har haft så är hon hysterisk och onormal? Take a chill pill yourself.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Orolig)

Lyfter ni era barn i överarmarna, får de isåfall blåmärken av tumavtryck av det? Eller lyfter ni i kroppen som i de flesta fall inte brukar ge blåmärken.

• Anonym

Ts tror inte förskolepersonalen har gjort illa din dotter men att ett annat barn har råkat ta i henne lite för hårt.

• Clotilda
    Anonym (Take achill pill) skrev 2010-08-23 19:53:55 följande:
    Fast man kan ju inte förutsätta att alla är likadana som en själv. Vad bra för dig att du inte oroade dig över sådana saker. Men som sagt så uppfattar jag inte att TS automatiskt misstänker personalen, hon är bara orolig för sitt barn och undrar vad som hänt. (Till TS: Fråga personalen i morgon helt enkelt, det är väl det mest logiska att göra?) Det behöver inte heller betyda att TS inte har tillit till förskolepersonalen.
  • Bevabus
    Anonym (Orolig) skrev 2010-08-23 20:09:21 följande:
    Lyfter ni era barn i överarmarna, får de isåfall blåmärken av tumavtryck av det? Eller lyfter ni i kroppen som i de flesta fall inte brukar ge blåmärken.
    Har du ens frågat förskolepersonalen om ditt barn gjort sig illa på nåt sätt?
  • Kaxelsson

Tycker du ha all rätt i världen att vara orolig & mån om ditt barn och det ligger i de flesta föräldrars intresse.
    Att hon har ett blåmärke behöver inte betyda något.
    Vem vem, kanske blåmärket kom hemifrån utan att ni märkte det innan ?
    Jag tror att du kan vara lugn men skulle det däremot uppkomma fler blåmärken som kanske skulle tyda på att dom "tar tag" i barnen för hårt så kan du ju prata med dom.

Min son får väldigt lätt blåmärken, på alla konstiga ställen, och oftast är det hans egen lilla klumpighet som orsakar dom :))

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Anonym

Mina barn har alla varit täckta (mer ellermindre) av blåmärken i olika stadier fram tilll de flyttade hemifrån. Nu vet jag inte, jag ser dem sällan utan kläder.....=)
    De har alla varit aktiva fysiskt, orädda och våghalsiga. Nio gånger av tio har de inte haft en aning om hur de fått sina blåmärken. I yngre dagar kunde de sitta och jämföra, nästan tävla.omvem som hade det största/fräckaste blåmärket.
    Jag har fått några menande kommentarer från sköterskor och läkare på BVC, men inga anmälningar tack och lov. Säkerligen har några av barnens blåmärken orsakats av kompisar under lek och kanske slagsmål, jag vet inte.
    Men blåmärken och skrubbsår hör till barns vardag. Jag skulle bli mer orolig om barn aldrig har blåmärken, det skulle för mej innebära att det barnet inte gör särskilt mycket och inte har så många kamrater.

• Anonym

Har du frågat personalen om de sett vad som hänt?
    Varför genast tro att personalen gjort nåt, det borde väl vara närmare att tro att något annat barn gjort nåt/hon ramlat/gått emot nåt?!

Mina barn har nya blåmärken var och varannan dag nästan..
    Har det hänt något "stort", blåmärke i pannan eller dyligt så har personalen berättat, ett par gånger har de till och med ringt på dagen och förvarnat..

• Lottis77

Kan ju vara så att hon varit på väg att ramla från ett bord, en stol eller rutschkanan och en personal fått tag i armen på henne och där kom blåmärket. I sådana situationer är det lätt hänt att man griper hårdare än vad man tänkt. I alla fall har jag gett mina barn blåmärken vid sådana händelser, bara för att man reagerar så snabbt och instinktivt och blir så rädd.

Svar på tråden Blåmärken på mitt barn