• tvåtjejstomp

    Andra klassens förälder förtydligande

    Tack för att ni svarade men jag var för otydlig i min fråga.
    För en ogift pappa, (faderskapet är påskrivet och klart) gäller att idag att det är mamman som bestämmer om han skall få vårdnad eller inte. Väljer mamman att pappan inte ska få vårdnad kommer han inte i praktiken få någon rätt till fp dagar heller. 
    Om mamman är ovillig till vårdnad kan han gå till domstol och när väl domen faller är fp-dagarna redan förbrukade.
    Jag skulle vilja att gemensam vårdnad gällde från det att fadersakpet är bekräftat. Sedan skall en domstol kunna frånta en part vårdnaden om denne är olämplig som förälder.
    Vill ni ändra på det här och frånta mamman makten att godkänna pappan som vårdnadshavare och därigenom i praktiken helt utesluta pappans kontakt med barnet under bebistiden?

  • Svar på tråden Andra klassens förälder förtydligande
  • Socialdemokraterna

    Tack för ditt förtydligande, då förstår jag bättre vad du menar.

    Vårdnadsfrågor är ofta mycket komplicerade. Det är svårt att hitta regler som täcker alla situationer och som bidrar till att lösningen blir bra i alla individuella fall. För mig är det viktigt att barnets bästa verkligen står i centrum när man ska avgöra vårdnadstvister. Det är möjligt att det finns anledning att titta vidare på om man kan göra ytterligare några förändringar när det gäller vårdnaden.

Svar på tråden Andra klassens förälder förtydligande