Inlägg från: Hervor 1 |Visa alla inlägg
  • Hervor 1

AP-snack & babbeltråd

Me like coffee skrev 2010-08-26 08:51:46 följande:
    Är det bara jag som inte klarar av uttrycket "du är den bästa mamman för ditt barn"? Vad är det för uttryck egentligen???
    Världens i särklass dummaste kommentar med tanke på hur enkelt det är att genomföra ett samlag oavsett psykiskt status....
  • Hervor 1
    Me like coffee skrev 2010-08-27 07:50:36 följande:
    Jamenvisst är det så! Och vad sänder det för signal till barn var föräldrar kanske misshandlar dem fysiskt eller psykiskt?? "Ledsen gumman att din mamma slår dig men hon är den bästa mamman för dig!" Nä, det är bara ett uttryck från folk som vill lätta lite på det dåliga samvetet. Tänk vad många föräldrar som skulle kunna vara bra mkt bättre om de orkade sätta sig in i sina barns liv och utveckling...
    Håller med fullsätndigt, problemet är väl att man anser att föräldrar har rätt till sina barn nästan oavsett vad. Barnets rättigheter är det visst inte alltid lika noga med. Man behöver inte ta extremexempel som missbrukande föräldrar, det räcker med att sorgligt konstatera hur många vuxna det finns som (uppenbarligen) anser det vara helt rimligt att visa barn mindre respekt och lyhördhet inför deras behov än vad de gör för andra vuxna
  • Hervor 1
    chokladkaffe skrev 2010-08-27 11:08:53 följande:
    Peap, jag har ingen presentation på fl för jag inte vet varför det är intressant. Men här kan jag klart dela med mig. 31 år, sambo, 18-mån son och skrutt beräknad till 28 feb 11. Bor i Göteborg i lägenhet centralt och har föräldrakooperativ till sonen. Hmm...det kanske räcker så
    Jag har väl heller ingen direkt uttömmande presentation men jag säger som du, här kan man vara lite mer öppen : jag är 33 år, har två barn, en på 2½ och en liten ½-åring. Är också boende i (hyffsat) centrala Gbg och en kooperativmänniska
  • Hervor 1
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-27 15:50:04 följande:
    Jasså, du är Gbg-are du med
    Bor du i götet? (har fått för mig att du bor någon helt annanstans)
  • Hervor 1
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-28 19:32:05 följande:
    Antar att du som många andra placerat mig i Jämtland.....på en ö i Storsjön .
    Faktiskt inte i Jämtland men annars var det rätt. För att upprätthålla min vanföreställning vore det bra om du kunde bo åtminstone på Hisingen
  • Hervor 1
    chokladkaffe skrev 2010-08-30 11:49:40 följande:
    Frösöblomster och WonderWoman: Kul att ni bor i Götet, det hade jag inte alls tänkt mig hehe. Vi kanske har våra barn på samma kooperativ då
    Haha, ja det vet man ju aldrig! Kul med lite göteborgsmammor hursomhelst!
  • Hervor 1

Säger som de flesta andra här: AP var inget jag kände till innan jag blev gravid eller förälder, jag sökte heller inte efter en föräldramodell att anpassa mig till. Jag och maken hade en syn på föräldraskap och givetvis agerade vi i enlighet med den synen - när jag surfade in här på FL blev jag varse att det vi gjorde helt naturligt kallades för någonting. Självklart dock, när jag läste på mer (kunskapsnörd som jag är) så fick jag/vi i och med det tips och fler ideér om hur man kan tänka i vardagen. Särskilt nu när dotra blivit något större med en mycket stark uppfattning om hur hon vill ha det i sin tillvaro känns det bra

• Hervor 1
    chokladkaffe skrev 2010-09-04 08:03:13 följande:

På tal om det här med att bära sitt barn. Jag har ju haft nån idé om att han ska åka vagn. Men nu när jag hämtar från dagis tycker jag det är så underbart sätt att komma nära igen. Sätta honom i selen och ta en lugn promenad hem då vi är nära varandra, pratar, pekar på allt och bara myser

På tal om dagis, sonen som alltid somnat i sele somnade andra dagen på vilan hos sin lärare. Jag känner mig så lycklig. Tänk om vi skulle till att tränat honom till annat hemma tidigt för han skulle lära sig. Allt löser sig ändå. igår hade de suttit med alla tre 18-månaders barnen i varsin famn Jag känner verkligen mig trygg med att lämna där, att de ser barnens behov på ett bra sätt.

Skruttpåväg: Hur går det för er lilla på förskolan?

Mysigt på dagis de små verkar ha! Under mitt barns fösta tid på dagis (hon var också 18 månader) så fick hon somna på en dagisfrökens bröst varje vila, sedan somnade hon gott bredvid och numera ligger hon raklång på rygg på sin egen lilla madrass. Hon har också alltid trivts där oerhört bra och personalen är verkligen inkännande och är oerhört duktiga på att se och bekräfta varje enskild liten individ
  • Hervor 1
    Pocahontas skrev 2010-09-04 12:50:56 följande:
    Vad häftiga dagis ni verkar ha! Är det så här på vanliga kommunala, eller har ni dagis med någon speciell pedagogik?
    Ingen särskild pedagogik men ett väldigt bra föräldrakooperativ med fantastisk personal Tack vare dem har jag inte en enda gång känt mig annat än trygg vid hämtning och lämning av dotra. (trots att jag överlag är lite skeptisk till dagis med allt vad det kan innebära), fantastiskt skönt
  • Hervor 1
    chokladkaffe skrev 2010-09-05 08:23:17 följande:
    Jag tror också mer på föräldrakooperativ. Eller kanske inte generellt men jag vänder mig emot att ha stora åldersindelade grupper. En kompis sa de var två pers på åtta st ettåringar. Hon sa det var fruktansvärt, de hann helt enkelt inte med att trösta. Då känns det bättre med olika åldrar även om pedagogiken blir lidande (enligt henne som är fsklärare). För mig är pedagogiken underordnad trygghet i att det finns en famn.
    Fast jag köper inte det där med att pedagogiken blir lidande, tvärtom tror jag! Eller, det beror på hur personalstyrkan ser ut mer.. hos oss är det gott om personal och vissa aktiviteter har de större barnen för sig och de små för sig. Sedan tror jag att både de små och stora lär sig oerhört mycket av varandra.  Hos oss är de stora exemeplvis väldigt fina med de små och de har helt klart lärt sig att visa hänsyn och omsorg om dem, de små barnen tittar i sin tur ofta på de större, hur de gör och fungerar i lek och lär sig massor i detta. Super tycker jag!
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd