Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

AP-snack & babbeltråd

Det som händer här hemma är att vår lille kille, nyblivna nio månader, har fått en egen vilja. Som han demonstrerar väldigt högljutt. Han varken kryper eller går heller, och det märks att han vill så otroligt mycket och blir JÄTTEFRUSTRERAD när han inte klarar av det. Han kan bli så besviken över att inte få kniven/rivjärnet/kanelbullen/moroten att han blir citronskrövlig i ansiktet och bara arggråter. Har lite svårt att hantera det, måste jag erkänna, jag vet inte om jag ska trösta, avleda eller både och.

• k girl
    Me like coffee skrev 2010-08-26 08:51:46 följande:
    Är det bara jag som inte klarar av uttrycket "du är den bästa mamman för ditt barn"? Vad är det för uttryck egentligen???
    Det är ungefär lika vedervärdigt som "en nöjd mamma är en nöjd bebis" och varianter på det. Plattityder som inte betyder någonting, annat än att inte ta i beaktande alla de barn som blir misshandlade på olika sätt. En viss sanning finns det dock i det: många (alla?) barn älskar sina föräldrar oavsett vad de gör.
  • k girl

Jag har en fråga. Jag var nyligen hos min läkare (har crohns) som berättade att jag hade en liten folatbrist. Jag har plockat fram mina folsyretabletter men är detta något som (borde) påverka amningen på något sätt?

• k girl
    Me like coffee skrev 2010-08-30 10:01:24 följande:
    Jag måste bara tipsa alla att gå in på Natural Child Project och läsa deras artiklar. Jag har varit inne förrut men det känns som om de aldrig tar slut.

Just nu läser jag mycket om hur vi ska hantera vårt "banan-barn" (=slänger sig i en båge bakåt med risk för skallskador när det inte går hennes väg) och det finns så många bra artiklar som utgår från attachment parenting. Just de om utbrott och hantera känslor ligger under kategorin "Gentle Guidance". LÄS!!!

www.naturalchild.org
    Var hon på det sättet när hon var spädbarn också?
    Min pojke är nio månader och han har fått ett riktigt temperament. Han blir en banan han också, i famnen, i bilstolen och på skötbordet oftast. Och så blir han så frustrerad så att han tar tag i närmaste sak och riktigt biter tag och sliter i det, alternativt dänger det i bordet några gånger och slänger iväg det. Jag har ingen aning om det är så här bebisar brukar bete sig - det är mitt första barn - och vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
  • k girl
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-30 10:19:53 följande:

I den åldern....avledning

Ofta vet man ju vad som triggar som exempelvis blöjbyte, påklädning eller liknande och då kan man ju så att säga förbereda. När min numera lite äldre minsting försöker klättra upp på spisen och får spel när vi lyfter ner honom (vill vill vill!) så håller jag om honom och säger till honom att jag förstår att det är roligt, men att det är farligt, därefter....."Titta fiskmåsen!"
    Ja, vi har gott om leksaker vid skötbordet numera. Men han får spel så fort det är något han inte får, t ex min kaffekopp, sockerärten, kniven, bullen etc. Tror han blir frustrerad av att inte kunna ta sig framåt också.
  • k girl

Hur kommer det sig att ni blev de föräldrar ni blev? AP, var det något ni läste in er på innan ni blev föräldrar?

Funderar på om det kanske är så att vi kanske har lite likartade barn, jag brukar säga att det var sonen som formade oss som förälder. Vägrade napp och ville amma, amma, amma. Sov på oss både dagtid och nattetid, sov hela nätter bara han fick sova i min armhåla och med bröstvårtan i läpphöjd. Ville bli buren istället för att ligga på golvet eller i babysitter.

...alla brukar säga att sonen är så "snäll" (de skulle bara veta, brukar jag tänka ibland), han har sedan han varit nyfödd varit krävande, men vi har ju lyssnat på honom istället för att försöka göra honom till nåt han inte är.

• k girl

Det är möjligt att jag hade upplevt honom som mindre krävande om han hade kunnat sova i ett bärhjälpmedel. Men det har verkligen varit så att jag inte har fått lägga ner honom varken sovandes eller i vaket tillstånd - sov han så vaknade han på två röda sekunder. Fram till för någon månad sedan sov han under dagtid enbart om jag låg bredvid honom och vid några enstaka tillfällen i vagnen så länge jag gick. Klev jag upp ur sängen vaknade han på några minuter. Kvällstid låg han på amningskudden och sov, jag var alltså rätt låst i soffan. Om min man försökte ta över vaknade sonen och blev helt utöver sig. Jag tycker att det är en DRÖM att både dag- och kvällstid kunna lägga ifrån mig honom i soffan bredvid mig, och tvärt kunna hämta en kopp kaffe och sitta och läsa en tidning eller en bok. Med undantag för att han faktiskt sover bra så länge han sover med oss och att han är väldigt nyfiken och social och inte så mycket "äggskal", så passar han väldigt väl in i beskrivningen av en "high need baby".

• k girl
    Pocahontas skrev 2010-09-01 22:08:31 följande:
    Är inte alla bebisar så? Mina skulle också bara sitta på oss non-stop om de fick. Men med två stycken räcker armarna inte till för att de alltid ska få precis som de vill (bara nästan).

Jag tror att en majoritet av alla spädbarn skulle välja att amma större delen av dygnet och aldrig behöva separeras från mamma/pappa. Det är ju deras natur att söka denna trygghet. Men barn anpassar sig också otroligt snabbt till det som ges (också överlevnadsstrategi antar jag)...
    Nej, faktiskt inte alla. Varken min systerson eller mitt kusinbarn är eller har någonsin varit så. De är dock båda prematura, födda i samma vecka, det kanske har med saken att göra?
  • k girl
    Pocahontas skrev 2010-09-01 23:05:54 följande:
    Då kanske jag också har såna bebisar som ni..? Mina är nämligen också tidiga (slapp dock neo) och extremt snuttsnugna ändå.
    Snuttiga är nog alla barn.Men inte sådär närhetstörstande. På våra föräldraträffar satt majoriteten av alla ungar i babyskydd eller vagn och var hur nöjda som helst. Min son satt jämt i knäet, jag hade ALDRIG fått honom att vara så nöjd i något annat än famnen.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd