• stoltmamma88

Känner mig så elak mot min 1 åring!!

Måste få skriva av mig lite.
    Då jag har en dotter på 13 mån och 1 på 7 veckor.
    Min älsta dotter har alltid vart helt underbar och jag har alltid levet efter att barn måste få utforska och pilla på saker för at lära sig och utforska saker.

Men nu efter vi fått våran andra dotter är det hopplöst. Allt som inte får göras gör hon, och hon lyssnar inte när jag säger nej.
    Då sa bvc till mig att förklara för henne vilket jag testat med men detta fungerar inte heller.
    Det känns mest som jag skäller på henne hela dagarna och jag får så dåligt samvete och mår så dåligt över detta.
    Jag kan inte som ex lämmna barnen i ett rum för att ex hämta vatten till min dotter, då är hon där på en gång och slänger grejer på den minsta.
    Hon har också börjat matvägra och at sova är ett krig varje gång, oavsett hur trött hon är.

Vi har testat att ge henne lite extra tid med oss , om det nu var så att hon var avensjuk men detta fungerar inte heller.
    Vi har testat att vara ute så mycket som möjligt ( då hon älskar att vara ute) men detta hjälper inte heller.

Hur ska jag göra, mår så fruktansvärt dåligt utav att  behöva säga till på henne och om samma saker jämt också.
    Någon där ute som har samma eller tips ?

• Svar på tråden Känner mig så elak mot min 1 åring!!
  • Pickeli

Låter som trots och protester mot lillasyskonet. Berömmer ni henne när hon gör rätt eller är snäll? Det är mycket viktigt att komma ihåg det, och de gånger hon lyssna rpå er så ska ni överrösa henne med beröm!

Och välj dina strider, vissa saker som hon gör kanske ni kan låtsas att inte se för att slippa skälla på henne.

Google it!
  • Birgitta2

Jag hade min äldste hos dagmamma flera timmar om dagen. Då kunde jag ägna mig fullt ut åt babyn. Men när sonen kom hem, så ägnade jag mig helt åt honom (förutom amning och blöjbyte). Det funkade kanon! Jag upplevde aldrig nånsin svartsjuka.

• lövet2

Flickan är bara 1 år gammal. Vad inbillar sig BVC egentligen?

Du har två val:
    *Fortsätta skälla, gräla, jaga, bråka i ett år till innan hon börjar förstå lite bättre och får en bättre självkontroll och impulskontroll.
    *Plocka undan det hon inte får röra, stänga dörrar till rum där hon inte får vara själv och överhuvudtaget ta bort de värsta frestelserna. Om ett år kan du börja öppna upp igen, för då har hon mognat till sig.

• stoltmamma88

Vi överröser henne med massa beröm har alltid gjort , så fort hon gör ngt duktigt eller faktiskt lyssnar på mig säger jag åh nu var Alva en jätte duktigt flicka. Nu blev mamma glad du är så duktigt. Och ger henne en puss och kram.

Hon ska börja på dagis den 6 sep , hoppas på att det blir bättre då.
    Imorgon tänkte jag försöka gå till öppna förskolan så hon får leka av sig lite .

• Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2010-08-25 11:38:24 följande:
    Flickan är bara 1 år gammal. Vad inbillar sig BVC egentligen?

Du har två val:
    *Fortsätta skälla, gräla, jaga, bråka i ett år till innan hon börjar förstå lite bättre och får en bättre självkontroll och impulskontroll.
    *Plocka undan det hon inte får röra, stänga dörrar till rum där hon inte får vara själv och överhuvudtaget ta bort de värsta frestelserna. Om ett år kan du börja öppna upp igen, för då har hon mognat till sig.
    Kan bara hålla med. Sedan TS så får du nog stå ut med att du inte kan lämna dem ensamma tillsammans. Jag har en 2½-åring och en 16-månaders. Det är bara sista 2 månaderna som jag har kunnat lämna dem tillsammans ensamma kortare stunder då jag är i ett annat rum. Nu förstår ju vår 2½-åring, men det är ju inte samma sak som att ha full impulskontroll eller faktiskt vilja göra som vi säger/ber .
  • Enna

Jag kunde aldrig lämna min 17 månaders ensam med bebisen. Först nu när de är 3½ och 2 år gamla kan de överhuvudtaget vara ensamma små stunder ihop (men det är mycket bråk). Man ska inte förvänta sig annat än ett helvete om man skaffar barn så tätt Det är fullt normalt att en ettåring kan slänga sig på en bebis, oavsett hur man förmanar.

Det är bara göra hemmet så barnvänligt man kan, amma på golvet i lekrummet medan man leker med lilla storasyskonet, inte lämna dem ensamma (bärsjal underlättar vardagslivet!),  alltid ta med ett av barnen på toa när man själv måste gå, laga mat på kvällarna (och ha färdigt i kylen till dagen därpå) när båda föräldrarna är hemma, om man inte hinner under dagarna osv.. Med tiden hittar du knep för att få just eran vardag att fungera. Klart det kan komma reaktioner med ett nytt syskon, det är helt naturligt.

• stoltmamma88

Tack för alla svar, då alla har sagt till mig jodå du kan lämmna dom den lilla hojtar till om det är ngt.
    Och bvc att konstigt att hon inte lyssnar på dig, har fått mig att börja oroa mig om jag gör ngt fel.!

Plockat bort allt har vi gjort, även satt sådana säkerhts lås på vissa köksskåp. då har har 2 skåp med bara plast i som jag lät vara, så hon kan få leka och pilla där hur mkt hon vill.

Handlar mest om att hon skadar sig själv ex: sitter och slår sitt huvud i väggen.
    bvc sa till mig att yttligare igen förklara för henne att så  kan hopn inte göra för hon skadar sig själv.

• Flickan och kråkan
    stoltmamma88 skrev 2010-08-25 12:16:36 följande:
    Tack för alla svar, då alla har sagt till mig jodå du kan lämmna dom den lilla hojtar till om det är ngt.
    Och bvc att konstigt att hon inte lyssnar på dig, har fått mig att börja oroa mig om jag gör ngt fel.!

Plockat bort allt har vi gjort, även satt sådana säkerhts lås på vissa köksskåp. då har har 2 skåp med bara plast i som jag lät vara, så hon kan få leka och pilla där hur mkt hon vill.

Handlar mest om att hon skadar sig själv ex: sitter och slår sitt huvud i väggen.
    bvc sa till mig att yttligare igen förklara för henne att så  kan hopn inte göra för hon skadar sig själv.
    Men snälla nån. Har du möjlighet att byta sköterska? Du har en alldeles normal 1-åring. Lämna dem inte ensamma tillsammans, då lämnar du båda att på egen hand hantera situationer som de inte kan hantera ännu.
  • Juppepuppe

Gud! Håller med övriga. Storasyster är ju så liten, man kan inte begära att hon förstår vad som är räät och fel med bebisen. Inte heller att hon ska förstå att man ibland måste släppa allt för att ta hand om den lille. Lycka till och tänk på att båda är väldigt små...

• stoltmamma88
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-25 12:20:39 följande:
    Men snälla nån. Har du möjlighet att byta sköterska? Du har en alldeles normal 1-åring. Lämna dem inte ensamma tillsammans, då lämnar du båda att på egen hand hantera situationer som de inte kan hantera ännu.
    Åh tack vart jätte orolig att ngt är fel för att hon skadar sig själv. hon kan ibland bita i fingrarna så hon börjar blöda.
    Min sambos systers barn var likadana så hon sa allt till mig att inte oroa mig, men dum som man är lyssnar man nog lite väl mkt på bvc.

Tack yttligare igen för ni lugnat mig att jag nog kanske inte är en helt värdelös mamma :)
Svar på tråden Känner mig så elak mot min 1 åring!!