• Fantosmi

Luktar konstigt (rök???) i näsan!

Jag har tidvis dofthalucinationer, har haft detta i ett år nu.

Det började när jag stog och eldade i en tunna en dag. En intensiv, inte direkt illaluktande doft som påminner om en mustig rökig/osig atmosfär i en restaurang. Den här doften kommer och går som den vill verkar det som. Det luktar kanske inte illa men det är irriterande att veta att det bara är i min näsa/hjärna som det doftar.

Jag tror att det hänger i hop med kaffe/koffein; det blir värre och jag kan rent av framkalla doftillusionen genom att dricka mycket av vissa kaffesorter. Kanske har det även betydelse om kaffet är gjort på Robusta- eller Arabicabönor. Robusta innehåller bl.a. mer koffein har jag läst. Jag upplever doftförvrängningarna mer sällan om jag är noga med vilket kaffe jag dricker. (100% Arabica)

Kan det vara så att kroppen släpper ut ämnen i blodet som jag sedan känner när blodet strömmar genom min näsa/luktcentra?

Jag tror dock att det måste finnas en doft eller dofter på riktigt som triggar min fantomdoft, den kommer sällan helt och hållet utan vidare. Människor omkring mig känner tyvärr inga särskilda dofter då jag får mina halunicationer.

Hmmm... det vore väldigt skönt att få reda på vad detta beror på.

• Fantosmi

Jag har varken migrän, epilepsi eller problem med bihålorna. Jag känner alla andra "verkliga" dofter lika bra som alltid. Det är bara det att det plötsligt sveper in en extra doft (den där rökdoften som jag beskrev tidigare) som bara jag upplever.

Jag skulle vilja be Anonym (stinky) att göra ett experiment för mig/oss. Det kunde vara intressant att få reda på om du, som jag, kan framkalla fantomdoften genom att dricka mycket mörkrostat kaffe, gärna då med robustabönor i (oftast i dom billigare märkena) I mitt fall räcker det att dricka 6-8 koppar om dagen och fantomdoften brukar att visa sig efter en dag ungefär. Obs jag är inte helt säker att det är kaffet som är källan till det hela men om vi kan göra detta experimentet så kan det ju styrka min teori!

• Fantosmi

Hej Obi Wan Kenobi, jag läste dina tips om synestesi men kan inte känna igen mig i några av de symptomen tyvärr - eller tack och lov.

• Fantosmi

Japp det där med för lite vatten stämmer även för mig. Jag antar att koncentrationen kaffe blir för mycket för våra kroppar och att det läcker ut ämnen i blodet. Läste att vissa läkemedel kan påverka på samma sätt. En annan sak som jag funderar på är om mina njurar kan ha blivit sämre. För länge länge sedan tog jag ut mig, fysiskt, så pass att jag hamnade på intensivvård i flera dagar. Jag tokcyklade i 30-graders värme utan att dricka, varken före eller under träningspasset. Mina njurar gick torra och började att pumpa blod eftersom det inte fanns någon vätska. (Det medicinska namnet på detta är marchhemoglobinurin plus dehydrering.) Jag fick gå på flera efterkontroller för att se så allt fungerade som det skulle. Jag hade tur för läkarna kunde friskförklara mig efter ett tag. Kanske fick jag en liten skada i njurarna ändå men som inte har haft någon betydelse när kroppen har varit ung och stark. Nu är jag 46 och känner ju att kroppen försämras på flera olika vis. Äh jag vet inte. Det är mina funderingar iaf.

Svar på tråden Luktar konstigt (rök???) i näsan!