Luktar konstigt (rök???) i näsan!
Jag har tidvis dofthalucinationer, har haft detta i ett år nu.
Det började när jag stog och eldade i en tunna en dag. En intensiv, inte direkt illaluktande doft som påminner om en mustig rökig/osig atmosfär i en restaurang. Den här doften kommer och går som den vill verkar det som. Det luktar kanske inte illa men det är irriterande att veta att det bara är i min näsa/hjärna som det doftar.
Jag tror att det hänger i hop med kaffe/koffein; det blir värre och jag kan rent av framkalla doftillusionen genom att dricka mycket av vissa kaffesorter. Kanske har det även betydelse om kaffet är gjort på Robusta- eller Arabicabönor. Robusta innehåller bl.a. mer koffein har jag läst. Jag upplever doftförvrängningarna mer sällan om jag är noga med vilket kaffe jag dricker. (100% Arabica)
Kan det vara så att kroppen släpper ut ämnen i blodet som jag sedan känner när blodet strömmar genom min näsa/luktcentra?
Jag tror dock att det måste finnas en doft eller dofter på riktigt som triggar min fantomdoft, den kommer sällan helt och hållet utan vidare. Människor omkring mig känner tyvärr inga särskilda dofter då jag får mina halunicationer.
Hmmm... det vore väldigt skönt att få reda på vad detta beror på.