• Anonym (Orolig)

Ska jag anmäla föräldrarna till soc?

Hur vet man om man bör anmäla ett föräldrapar till soc? Finns det några riktlinjer? Vad händer vid en anmälan? 

• Svar på tråden Ska jag anmäla föräldrarna till soc?
  • Anonym (Rimo)

Det är inge fel att lämna andrahandsuppgifter till soc sålänge man är ärlig om att det är just andrahandsuppgifter. Låt soc avgöra om det är tillräckligt allvarligt det är deras jobb. När du gör anmälan är det bra om du har så mycket detaljer som möjligt tex datum när saker skett och hur barnet reagerade på den händelsen tex.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2010-08-26 10:10:54 följande:
    Av det du skriver här tycker jag inte att en orosanmälan är befogad. Hur gammal är barnet?
    Ok. Varför inte? Jag tänker liksom bara att det inte är lämpligt att kalla varandra fula saker inför barnet och säga fula saker direkt till barnet om den andra föräldern + vara full när man ensam har hand om ett litet barn (det har hänt fler än en gång dessutom). De vill inte heller kännas vid barnet som sitt så fort det är dags för tråkiga/jobbiga saker typ byta blöja. Då är det "ditt barn". Hur mår en liten av att höra det? H*n är mellan 1,5 och 2. Finns det några andra alternativ då? Om man inte ska anmäla men inte tycker det är en lämplig situation för barnet?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Rimo) skrev 2010-08-26 10:13:52 följande:
    Det är inge fel att lämna andrahandsuppgifter till soc sålänge man är ärlig om att det är just andrahandsuppgifter. Låt soc avgöra om det är tillräckligt allvarligt det är deras jobb. När du gör anmälan är det bra om du har så mycket detaljer som möjligt tex datum när saker skett och hur barnet reagerade på den händelsen tex.
    Ok! Ja, det skulle jag absolut. Ja, det är väl det. Man förklarar ju situationen först och tycker de att det är nog för en anmälan så får man ju lämna namn sen.. Ok, ska tänka på det. Kanske kan prata lite mer med den gemensamma vännen igen.
  • Anonym (been there)
    Anonym (Orolig) skrev 2010-08-26 08:58:58 följande:
    Hur vet man om man bör anmäla ett föräldrapar till soc? Finns det några riktlinjer? Vad händer vid en anmälan? 
    Man anmäler när man känner ORO för hur ett barn har det. Att utreda om det verkligen finns fog för oron skall inte privatpersoner göra - det är soc ansvar!
  • Anonym (soc.)

Känner man en oro ska man anmäla. Den enda "riktlinjen" som finns är att man inte ska okynnessnmäla nån för att jäklas fast man inte har en genuin oro. Har inte läst tråden, men det brukar alltid dyka upp mindre intelligenta människor när såna här frågeställningar uppkommer som hävdar att man ska skaffa bevis, ha mer på fötterna etc. Det ska man som lekman INTE ge sig på. Det är socialtjänstens uppgift att ta reda på om det finns anledning till oro eller inte. Man får INTE sitt liv förstört för att man blir utredd, och det ska MASSOR till för att ett barn som omhändertas. i 99 fall av 100 så löser man situationen med frivilliga insatser om det visar sig att föräldrarna brister i sitt föräldrarskap.

• Anonym (babyp)

Tycker du själv att det finns anledning till oro, så anmäl. Det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite, tänk på alla barn som lever i misär i tysthet..

• Anonym

Jag tycker du ska anmäla dom, för som någon skrev här innan mig: Bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite... Jag tycker att det är en allvarlig sak att anmäla, barnet kan inte må bra i den miljön =(

Lycka till!!

• Mallory
    Anonym (babyp) skrev 2010-08-26 16:10:16 följande:
    Tycker du själv att det finns anledning till oro, så anmäl. Det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite, tänk på alla barn som lever i misär i tysthet..
    väldigt bra skrivet!!

Så många som vet information om barn som far illa och det barnet får aldrig hjälp, för vittnena får aldrig tummen ur!

Ja det kan bli jobbigt för familjen, men det är ändå bättre än att barnet far illa!!

Det du beskriver låter inte sunt!!!
  • Anonym (Kia)

Ts, anmäl inte om du inte sett detta med egna ögon. Det behöver dessvärre inte stämma det du hör. Och om det stämmer, varför anmäler inte "alla" dem andra som sett och hört det!?

Nej. Passa dig för att anmäla när du inte vet.. Gå dit och prata med dem istället.. Skaffa dig en egen bild av det. Sen om du ftf vill göra det, så får du väl göra det.. Barn ska inte fara illa, och man ska självklart anmäla vid oro. Men tycker att man ska sett eller hört det själv isf..

• Queenie70
    Anonym (Kia) skrev 2010-08-26 20:25:00 följande:
    Ts, anmäl inte om du inte sett detta med egna ögon. Det behöver dessvärre inte stämma det du hör. Och om det stämmer, varför anmäler inte "alla" dem andra som sett och hört det!?

Nej. Passa dig för att anmäla när du inte vet.. Gå dit och prata med dem istället.. Skaffa dig en egen bild av det. Sen om du ftf vill göra det, så får du väl göra det.. Barn ska inte fara illa, och man ska självklart anmäla vid oro. Men tycker att man ska sett eller hört det själv isf..
    Oj oj...med det resonemanget så kan du ju fråga dig själv hur många fall av barnmisshandel exempelvis som skulle anmälas. Vanvård, misshandel, missbruk eller brister i omsorgen sker nästan alltid bakom stängda dörrar.
Svar på tråden Ska jag anmäla föräldrarna till soc?