• Anonym (Orolig)

Ska jag anmäla föräldrarna till soc?

Hur vet man om man bör anmäla ett föräldrapar till soc? Finns det några riktlinjer? Vad händer vid en anmälan? 

• Svar på tråden Ska jag anmäla föräldrarna till soc?
  • Anonym (babyp)

Bara för att vissa av er blivit anmälda till soc, obefogat enligt er, så betyder ju inte det att alla anmälningar är obefogade. ´Jag anser att det är varje individs skyldighet att ingripa om man misstänker att ett barn far illa hemma. Det finns så många familjer där det pågår hemskheter bakom stängda dörrar. Tänk att vissa barn, t ex Bobby, baby P och flera andra kanske hade levt idag om någon modig själ vågat ingripa istället för att blunda och inte våga sig blanda i! Jag blir förbannad på den mentalitetenSkrikandes

• Anonym (en som vet)
    Anonym (***) skrev 2010-08-27 09:15:59 följande:
    Håller med dig! Det är bara folk som aldrig blivit utsatta för soc som tycker att man ska anmäla för precis allting. Utan att egentligen ha en aning om det finns någon sanning i det hela eller ej.

Men tycker man som du och jag gör - ja, då är man en oduglig förälder som saknar insikt i sitt värdelösa föräldraskap. För soc gör aldrig fel och det kan inte förstöra ens liv att bli anmäld. Suck!!
    tack,tack....skönt att det iaf är ngn som förstår vad jag menar.....

men det blir ju oftast så här när det är känsliga ämnen som diss,blir lätt pajkastning på varandra....
    och tycker man annorlunda så blir man 'boven' i det hela......*suck*
  • Lindreas

Men va? Hur fasen resonerar folk!? Varför ska man alltid skona föräldrarna och tänka på hur jobbigt det blir för föräldrarna!? Om ett litet barn (eller ett större barn) far illa så har det barnet INGEN som står vid dess sida, ingen som skyddar det om alla resonerar på samma sätt. En vuxen människa kan hantera att bli anmäld till soc, och om inte kan en vuxen människa aktivt söka hjälp. Det kan inte ett barn.

Att prata med föräldrarna först vid misstanke om till exempel misshandel gör att föräldrarna i många fall blir duktigare på att dölja vad som pågår. Det gör INTE att misshandeln upphör.

Och precis som Anonym (soc) säger så är det inte Svensson som ska leta bevis och göra efterforskningar, eftersom det kan göra mer skada än nytta. Barn som far illa behöver hjälp. Det är vårt jobb som vuxna att göra vad vi kan för att värna om dem, inte att värna om och skydda föräldrarna.

• Anonym (Hmmm?)
    Anonym (***) skrev 2010-08-26 10:10:54 följande:
    Av det du skriver här tycker jag inte att en orosanmälan är befogad. Hur gammal är barnet?
    Oj, tycker du inte????? Det tycker jag verkligen är oroande...

Har du själv barn?
  • Anonym (Hmmm?)
    Anonym (en som vet) skrev 2010-08-27 09:00:07 följande:
    har du erfarenhet av detta eller....
    du påstår att man inte får livet förstört när man blir anmäld till soc.det kan jag tala om att det får man visst...
    jag har erfarenhet av detta så jag vet vad jag snackar om.
    hur kul tror du att det är när soc ringer upp och påtalar detta....det tar väldigt lång tid att komma över det kan jag säga.det är inget som man bara kastar över axeln.
    och det jag menar med att man ska ha mera fakta om situationen är att det är bättre att först kontakta fam.då har dem ju en chans att förklara sig ist för att man bara slänger in en anmälan.
    tycker att man ska vara försiktig spec om man själv inte har sett ngt....
    men självklart så är jag inte för att barn far illa tro inte det utan jag tycker bara att man ska tänka sig för både en och två ggr innan...
    Låter extremt oroande att man blir anmäld till soc, då finns det väl grund för det... Tycker absolut att om man är orolig så ska man i alla fall ringa och höra.

Det är en oskyldig männsikas liv vi pratar om, någon som inte kan föra sin egen talan.
  • Anonym (Hmmm?)
    Anonym (Rimo) skrev 2010-08-27 09:21:06 följande:
    Men vad blir det för skillnad om familjen behöver förklara för ts att det inte är sant, eller om dom förklarar för soc att det inte är sant?

Min erfarenhet av familjer som blir anmälda till soc är att dom flesta har svårt att se sina egna fel och skyller allt på falska anmälningar och elaka soctanter. Medans vi som ser på utifrån inte har svårt att förstå alls varför dom blev anmälda.
    EXAKT!
  • Anonym (Hmmm?)
    Anonym (soc.) skrev 2010-08-26 16:00:41 följande:
    Känner man en oro ska man anmäla. Den enda "riktlinjen" som finns är att man inte ska okynnessnmäla nån för att jäklas fast man inte har en genuin oro. Har inte läst tråden, men det brukar alltid dyka upp mindre intelligenta människor när såna här frågeställningar uppkommer som hävdar att man ska skaffa bevis, ha mer på fötterna etc. Det ska man som lekman INTE ge sig på. Det är socialtjänstens uppgift att ta reda på om det finns anledning till oro eller inte. Man får INTE sitt liv förstört för att man blir utredd, och det ska MASSOR till för att ett barn som omhändertas. i 99 fall av 100 så löser man situationen med frivilliga insatser om det visar sig att föräldrarna brister i sitt föräldrarskap.
    Exakt!
  • Anonym (Hmmm?)
    Anonym (Kia) skrev 2010-08-26 20:25:00 följande:
    Ts, anmäl inte om du inte sett detta med egna ögon. Det behöver dessvärre inte stämma det du hör. Och om det stämmer, varför anmäler inte "alla" dem andra som sett och hört det!?

Nej. Passa dig för att anmäla när du inte vet.. Gå dit och prata med dem istället.. Skaffa dig en egen bild av det. Sen om du ftf vill göra det, så får du väl göra det.. Barn ska inte fara illa, och man ska självklart anmäla vid oro. Men tycker att man ska sett eller hört det själv isf..
    Skoljar du?
    Skulle aldrig ta kontakt med den typen av människor finns inte på kartan.
    Usch.
  • Anonym (babyp)

jag tycker att det är oroande att så många först och främst tänker på föräldrarna, det är inte dem det handlar om i sådana här fall, utan barnen!

• Anonym (en som vet)
    Anonym (Rimo) skrev 2010-08-27 09:21:06 följande:
    Men vad blir det för skillnad om familjen behöver förklara för ts att det inte är sant, eller om dom förklarar för soc att det inte är sant?

Min erfarenhet av familjer som blir anmälda till soc är att dom flesta har svårt att se sina egna fel och skyller allt på falska anmälningar och elaka soctanter. Medans vi som ser på utifrån inte har svårt att förstå alls varför dom blev anmälda.
    bullshit....du vet inte vad du snackar om.så jag skulle inte se mina egna fel....vad i h-e vet du om mig för att anklaga mig på detta viset.men om du absolut vill veta så blev min fam anmäld på helt falska grunder pga att en granne var sur på oss och det ända hon då kom på var att gå på våra barn.....
    och INGA AV VÅRA VÄNNER eller TREVLIGA GRANNAR kunde heller fatta det hela.....
    anmälan las iofs ner men man mår dåligt iaf men det kan ju inte du och mga av er andra här förstå......
    ni är så inskränkta i att ni bara ska anmäla,anmäla......ni tänker inte längre än så.
    för har man anmält på falska grunder så sätter det spår i den fam som blivit anmäld.
    självklart tycker inte jag heller att barn ska fara illa,men jag tycker samtidigt att man ska tänka efter lite först....
    men det ända som ni ser är att jag inte tycker att man ska anmäla det första man gör innan man vet vad det handlar om....men vad VET ni om detta....INGENTING.....
    och det värsta jag vet är när en massa hoppar på en person som ni gör,att ni inte kan förstå att man har olika åsikter i det hela......detta är pajkastning och tråden börjar att spåra ur...................
Svar på tråden Ska jag anmäla föräldrarna till soc?