Ska jag anmäla föräldrarna till soc?
Hur vet man om man bör anmäla ett föräldrapar till soc? Finns det några riktlinjer? Vad händer vid en anmälan?
Hur vet man om man bör anmäla ett föräldrapar till soc? Finns det några riktlinjer? Vad händer vid en anmälan?
Bara för att vissa av er blivit anmälda till soc, obefogat enligt er, så betyder ju inte det att alla anmälningar är obefogade. ´Jag anser att det är varje individs skyldighet att ingripa om man misstänker att ett barn far illa hemma. Det finns så många familjer där det pågår hemskheter bakom stängda dörrar. Tänk att vissa barn, t ex Bobby, baby P och flera andra kanske hade levt idag om någon modig själ vågat ingripa istället för att blunda och inte våga sig blanda i! Jag blir förbannad på den mentaliteten
Men va? Hur fasen resonerar folk!? Varför ska man alltid skona föräldrarna och tänka på hur jobbigt det blir för föräldrarna!? Om ett litet barn (eller ett större barn) far illa så har det barnet INGEN som står vid dess sida, ingen som skyddar det om alla resonerar på samma sätt. En vuxen människa kan hantera att bli anmäld till soc, och om inte kan en vuxen människa aktivt söka hjälp. Det kan inte ett barn.
Att prata med föräldrarna först vid misstanke om till exempel misshandel gör att föräldrarna i många fall blir duktigare på att dölja vad som pågår. Det gör INTE att misshandeln upphör.
Och precis som Anonym (soc) säger så är det inte Svensson som ska leta bevis och göra efterforskningar, eftersom det kan göra mer skada än nytta. Barn som far illa behöver hjälp. Det är vårt jobb som vuxna att göra vad vi kan för att värna om dem, inte att värna om och skydda föräldrarna.
jag tycker att det är oroande att så många först och främst tänker på föräldrarna, det är inte dem det handlar om i sådana här fall, utan barnen!