• Gaytjej

DI och IVF-D i de olika landstingen

Jag har letat upp vad jag tror är den senaste aktuella tråden  Hur det ser ut i de olika landstingen (donatorsinsemination) del VII www.familjeliv.se/Forum-1-145/m39765779.html

Kan ni inte hjälpa till att damma av uppgifterna allt eftersom?

Universitetssjukhus
    - Vad som erbjuds (pris)
    - ev hormonbehandling
    - ev BMI-krav
    - ca kötid

(Jag lägger de senaste uppgifterna från mars 2009 i inlägget nedan detta och inte här i trådstarten)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 18:53
    Universitetssjukhus
    - Vad som erbjuds (pris)
    - ev hormonbehandling
    - ev BMI-krav
    - ca kötid
    - Syskonförsök?

Hjälp mig gärna med att lägga till info om eventuella syskonförsök!
  • Svar på tråden DI och IVF-D i de olika landstingen
  • Gaytjej
    Uppgifter från mars 2009

Stockholm
    - 6 ins eller 4 ins + 1 (eller fortf 2?) IVF (sjukvårdstaxa)
    - 1 år och 3 månaders kö

Göteborg:
    - 6 ins eller 4 ins + 2 IVF (sjukvårdstaxa)
    - alltid hormonbehandling
    - BMI under 32
    - upp till 24 mån kö
    - 6 månaders väntetid om man har korsdonator

Uppsala:
    - 6 ins alt 4 ins + 1 IVF, eller 1 ins + 2 IVF om man är remitterad från Sörmland (sjukvårdstaxa)
    - ingen hormonbehandling vid ins
    - 2-4 mån kö
    - möjlighet att köpa till ett IVF till för runt 30 000 om man förbrukat sina försök.

Malmö:
    - 5 ins till sjukvårdstaxa, om man behöver donerade spermier (om man INTE behöver donerade spermier får man 3 ins + 3 IVF till landstingstaxa). Uppfyller man medicinska krav (så som blockerade äggstockar) så kan man få IVF till landstingstaxa även om man samtidigt behöver donerade spermier.
    - Möjlighet att köpa privata försök finns, ca 5 600 kr/insemination och ca 27 000 kr/IVF
    - hormonbehandling
    - BMI 30
    - varierat ständigt pga spermabrist, man kan t ex få vänta i 6 månader, få gjort 1-2 inseminationer och sedan så får man vänta i 6 månader till.

Umeå:
    - 3 ins (8000kr/st om man är ett homopar som gjort fertilitetsutredningen utan att ha några synbara fel) + 1 IVF (gratis)

Linköping:
    - 2 ins (3100 kr om kvinna-kvinna från Östergötland, annars sjukvårdstaxa) eller IVF (om medicinskt hinder för insemination) (sjukvårdstaxa om under 38 år annars 30600 kr per IVF) Om inseminationerna inte resulterar i en graviditet erbjuds 2 IVF.
    - ca 15 månaders kö

Örebro:
    - 6 inseminationer eller 3 IVF (men kan delas upp på ex 2 inseminationer och 2 IVF eller 4 inseminationer och 1 IVF)
    - Kötid 3 månader, enligt vårdgarantin.
    - Jag vet inget om de har krav på BMI, tror ej det.
    - Och ja, det finns möjlighet till hormonbehandlingar, men har inte koll på exakt vilka de brukar erbjuda.
  • Lyckobebisen

Västerås skickar remiss till Akademiska efter besök hos dem. (Pratade med dem idag) Samma regler gäller som för Uppsalabor. 

Stockholm har för närvarande 1års kö.  

• Familjen Hager

I Stockolm kan kvinnor över 38 år få 3 IVF istället för inseminationer. Annars gäller 4 inseminationer och en IVF.
    Det vill säga, minskning av antal försök. Obestämd

• Mama Mia
    Familjen Hager skrev 2010-08-28 11:14:56 följande:
    I Stockolm kan kvinnor över 38 år få 3 IVF istället för inseminationer. Annars gäller 4 inseminationer och en IVF.
    Det vill säga, minskning av antal försök. Obestämd
    Nja, i mina öron är 3 IVF = 4 ins+ 1 IVF

Har bara koll på hur det funkar i Uppsala. Där är grunden alltid 6 inseminationer. Men man kan byta 2 inseminationer mot 1 IVF. Eller om man har någon typ av hinder kanske man byter ytterligare 2 ins mot 1 IVF. Alltså är båda dina exempel samma sak som 6 inseminationer.

Däremot så är ju faktiskt en IVF mycket mer än en insemination, beroende på hur väl man lyckas få igång äggproduktionen vill säga. Men säg att du får ut 10 ägg som överlever befruktning och infrysning, då har man också 10 försök att stoppa in dom igen. Men det räknas fortfarande bara som 1 IVF. Gör man om samma sak 3 gånger så har man ju 30 gånger på sig att lyckas, medans man med inseminationer måste fixa det på 6 gånger.

Hänger du med? Flört
  • Mama Mia
    Familjen Hager skrev 2010-08-28 11:16:26 följande:
    Tips på artikel om detta: Sveket mot barnen, av Annika Hamrud i senaste numret av Kom Ut.
    Har inte läst artikeln dock, så vad som sägs i den vet jag inte...
  • Gaytjej
    Klistrar in det som gällde antalet försök från artikeln i Kom Ut
     http://www.rfsl.se/public/komut_2-3_2010.pdf

"Antal inseminationer somerbjuds varierar.

I Västra Götaland,Uppsala, Örebro, Västerås, Värmland och Dalarna gäller att paret erbjuds sex inseminationer på Akademiska sjukhuset. På medicinska grunder kan dessa bytasut mot tre IVF alternativt 4+1 eller 2+2. Dessa landsting har sedan olika regler avseende möjligheten att överlåta försök till den andra kvinnan under behandlingen ochhuruvida de erbjuder syskon försökeller inte.

I Östergötland får kvinnopar först betala 3 000 kronor styck för två inseminationer innan de får en IVF finansierad i Linköping. De kan också välja att fortsättamed egen finansiering. Då kostar inseminationerna 9 250 kronor per gång och IVF 34 400 kronor. I Linköping finns ingen kö.

Södra regionen har gemensamma regler för behandling i Malmö. Paret måste först beslutavem som ska behandlas och när den startat får man inte byta. Paret erbjuds fem inseminationer eller tre IVF. I Malmö är det även möjligt att betala för behandling. Kliniken har dock haft problem med tillgången på sperma.

Även norra regionen har beslutat att ha samma regler. Dettahar dock inte helt genomförts. Beslutats har, att par som inte har fertilitetsproblem först ska finansiera tre inseminationsförsök i Umeå innan de erbjuds ett landstingsfinansierat IVF. Efter det är det möjligt att själv finansiera flera försök och det är möjligt att byta kvinna.

I Södermanland erbjuds man två IVF – för alla. Heterosexuella uppmanas att först pröva medinsemination. Kvinnor kan bytainom paret, men man kan bara få ett barn per par. Det finns ingen kö.

I Stockholm är den officiella regeln fyra inseminationer och en IVF. Detta är en minskning mottidigare då två IVF gällde. Kvinnor över 38 år kan erbjudas tre IVF istället för inseminationer. Endast en kvinna i paret kan få behandling. I mars månad stod 65 par i kön som är gemensam för olika behandlingar. 45 av dessa var kvinnliga par.

Ovanstående uppgifter kommerfrån respektive landsting och har lämnats av olika befattningshavare med olika kunskaper om hur reglerna tolkas på avdelningarna. Kom Ut kan inte garantera att dessa regler kommer att gälla i det enskilda fallet. "

• Gaytjej
    "Södra regionen har gemensamma regler för behandling i Malmö. Paret måste först beslutavem som ska behandlas och när den startat får man inte byta. Paret erbjuds fem inseminationer eller tre IVF. I Malmö är det även möjligt att betala för behandling. Kliniken har dock haft problem med tillgången på sperma"

Ja utifrån vår egen erfarenhet av Södra Sjukvårdsregionen och efter lusläsning av deras riktlinjer så vill jag (återigen) förtydliga den befattningshavarens uttalande: 

Ja, man gemensamma regler som alla andra par som behöver donerade spermier, men Södra Sjukvårdsregionen skiljer som enda region på antalet försök beroende på ifall man har egna spermier eller ej. Par som har egna spermier får 3 inseminationer OCH 3 IVF till landstingstaxa. Par som inte har egna spermier får 5 inseminationer ELLER 3 IVF-D.

Man måste sedan ha medicinsk grund till att bli beviljad IVF-D så som blockerade äggstockar. Skäl som gör en kvalificerad i de flesta (rent av alla) andra sjukvårdsregioner så som ett visst antal misslyckade försök, ålder eller ägglossning som infaller på helg eller rent utifrån eget önskemål är alltså inte tänkbara!
    Ett par som gör ett IVF med egna spermier kan kvala in som 'oförklarligt barnlös', men behöver man donerade spermier så spelar det ingen roll hur många misslyckade inseminationer man har bakom sig då 'oförklarlig barnlöshet' inte är ett kriterium för IVF-D i södra sjukvårdsregionen!

Man kan köpa privat behandling, men egentligen så skulle detta inte ha varit möjligt sedan 2007 då de inte haft spermier så det räckt åt de landstingsfinansierade patienterna och de privatfinansierade enbart skulle få behandling i mån om spermatillgång. RMC har dock sett mellan fingrarna och tagit in privatfinansierade patienter i alla fall (good for them!), vilket i sin tur gjort att landstingsfinansierade patienter har fått göra avbrott i mitt sin behandling - i vissa fall uppemot 6 månader.

Jag tycker verkligen inte att det är OK att par med egna spermier får en behandling värd (med Örebros prissättning då den var den enda som angavs) 130 950 kronor medan par som behöver donerade spermier får en behandling värd 46 250 kronor!

Jag tycker inte heller det är OK att det är så olika mellan de olika sjukvårdsregionerna och jag är tacksam över att jag inte är en norrlandsflata som dessutom har lång resväg till Danmark!
Svar på tråden DI och IVF-D i de olika landstingen