• Gaytjej

DI och IVF-D i de olika landstingen

Jag har letat upp vad jag tror är den senaste aktuella tråden  Hur det ser ut i de olika landstingen (donatorsinsemination) del VII www.familjeliv.se/Forum-1-145/m39765779.html

Kan ni inte hjälpa till att damma av uppgifterna allt eftersom?

Universitetssjukhus
    - Vad som erbjuds (pris)
    - ev hormonbehandling
    - ev BMI-krav
    - ca kötid

(Jag lägger de senaste uppgifterna från mars 2009 i inlägget nedan detta och inte här i trådstarten)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 18:53
    Universitetssjukhus
    - Vad som erbjuds (pris)
    - ev hormonbehandling
    - ev BMI-krav
    - ca kötid
    - Syskonförsök?

Hjälp mig gärna med att lägga till info om eventuella syskonförsök!
  • Svar på tråden DI och IVF-D i de olika landstingen
  • Lyckobebisen

Hur ser det ut för gävleborgs län?
    skickas även de till uppsala?

Fasiken, det borde ju vara ett jäkla tryck i Uppsala med tanke på hur många som skickas dit? Hur kommer det sig att de kan hålla så bra köer och att man får sånt bra bemötande där om man jämför med andra län?

kram 

• TheBea

Vi försöker i uppsala och bor i sörmland. vi har 2 ins + 2 ivf försök på oss

• Gaytjej
    Nu har jag ändrat infon för Sthlm och Uppsala utifrån era uppgifter. Efterlyser även info om syskonförsk!

Stockholm:

- 6 ins eller 4 ins + 1 IVF (sjukvårdstaxa)
    - 1 år och 3 månaders kö
    -

Göteborg:
    - 6 ins eller 4 ins + 2 IVF (sjukvårdstaxa)
    - alltid hormonbehandling
    - BMI under 32
    - upp till 24 mån kö
    - 6 månaders väntetid om man har korsdonator
    -

Uppsala:
    - 6 ins alt 4 ins + 1 IVF, eller 2 ins + 2 IVF  (eller 1+2 eller 0+2 - jag har hört olika bud nu! Hjälp mig gärna med att reda ut vilket bud som är det senaste) om man är remitterad från Sörmland (sjukvårdstaxa)
    - ingen hormonbehandling vid ins
    - 2-4 mån kö
    - möjlighet att köpa till ett IVF till för runt 30 000 om man förbrukat sina försök.
    -

Malmö:
    - 5 ins till sjukvårdstaxa, om man behöver donerade spermier (om man INTE behöver donerade spermier får man 3 ins + 3 IVF till landstingstaxa). Uppfyller man medicinska krav (så som blockerade äggstockar) så kan man få IVF till landstingstaxa även om man samtidigt behöver donerade spermier.
    - Möjlighet att köpa privata försök finns, ca 5 600 kr/insemination och ca 27 000 kr/IVF
    - hormonbehandling
    - BMI 30
    - varierat ständigt pga spermabrist, man kan t ex få vänta i 6 månader, få gjort 1-2 inseminationer och sedan så får man vänta i 6 månader till.
    -

Umeå:
    - 3 ins (8000kr/st om man är ett homopar som gjort fertilitetsutredningen utan att ha några synbara fel) + 1 IVF (gratis)
    -

Linköping:
    - 2 ins (3100 kr om kvinna-kvinna från Östergötland, annars sjukvårdstaxa) eller IVF (om medicinskt hinder för insemination) (sjukvårdstaxa om under 38 år annars 30600 kr per IVF) Om inseminationerna inte resulterar i en graviditet erbjuds 2 IVF.
    - ca 15 månaders kö
    -

Örebro:
    - 6 inseminationer eller 3 IVF (men kan delas upp på ex 2 inseminationer och 2 IVF eller 4 inseminationer och 1 IVF)
    - Kötid 3 månader, enligt vårdgarantin.
    - Jag vet inget om de har krav på BMI, tror ej det.
    - Och ja, det finns möjlighet till hormonbehandlingar, men har inte koll på exakt vilka de brukar erbjuda.
    -
  • Kronärtskocka

Var i kontakt med de olika klinikerna angående möjlighet till syskonförsök, så jag kan fylla på med den info jag har fått. (Alla svarade dock inte på vad som gällde för par i deras område utan bara huruvida de kunde ta emot oss som hör till ett annat landsting.)

Stockholm:

- 1 år och 3 månaders kö

Göteborg:
    - BMI under 32
    - upp till 24 mån kö
    - syskonförsök möjligt om det finns spermier från samma donator som till barn nr 1

Uppsala:
    - 6 ins alt 4 ins + 1 IVF, eller 2 ins + 2 IVF  (eller 1+2 eller 0+2 - jag har hört olika bud nu! Hjälp mig gärna med att reda ut vilket bud som är det senaste) om man är remitterad från Sörmland (sjukvårdstaxa)
    - 2-4 mån kö
    - möjlighet att köpa till ett IVF till för runt 30 000 om man förbrukat sina försök.

Malmö:
    - 5 ins till sjukvårdstaxa, om man behöver donerade spermier (om man INTE behöver donerade spermier får man 3 ins + 3 IVF till landstingstaxa). Uppfyller man medicinska krav (så som blockerade äggstockar) så kan man få IVF till landstingstaxa även om man samtidigt behöver donerade spermier.
    - Möjlighet att köpa privata försök finns, ca 5 600 kr/insemination och ca 27 000 kr/IVF. Tar även emot patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.
    - hormonbehandling
    - BMI 30
    - varierat ständigt pga spermabrist, man kan t ex få vänta i 6 månader, få gjort 1-2 inseminationer och sedan så får man vänta i 6 månader till.

Umeå:
    - 3 ins (8000kr/st om man är ett homopar som gjort fertilitetsutredningen utan att ha några synbara fel) + 1 IVF (gratis)
    - Tar emot privatbetalande patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.

Linköping:
    - 2 ins (3100 kr om kvinna-kvinna från Östergötland, annars sjukvårdstaxa) eller IVF (om medicinskt hinder för insemination) (sjukvårdstaxa om under 38 år annars 30600 kr per IVF) Om inseminationerna inte resulterar i en graviditet erbjuds 2 IVF.
    - ca 15 månaders kö
    - Kan erbjuda syskonförsök till par i RMCs upptagningsområde

Örebro:
    - 6 inseminationer eller 3 IVF (men kan delas upp på ex 2 inseminationer och 2 IVF eller 4 inseminationer och 1 IVF)
    - Och ja, det finns möjlighet till hormonbehandlingar, men har inte koll på exakt vilka de brukar erbjuda.
    - Har paret tidigare fått barn genom behandling på fertilitetsenheten är det möjligt att betala för syskonförsök

• Mama Mia

I Uppsala kan man få syskonbehandling som egenbetalande. Dom försöker i möjligaste mån spara spermier till det.

• Radiolight

Det finns inte möjlighet någonstans att göra syskonförsök på den andra kvinnan, med en annan donator?

Frågan kommer sig av att jag och tjejen ser helt olika ut, olika hudfärg, kropp, ögon - allt.. Och vi vill helst ha barn som påminner om oss båda. Det blir väl Danmark antar jag!

Och sen undrar jag vad som gäller om man flyttar mellan olika landsting.. någon som har gjort det? Jag är inte särskilt säker på att vilja bo på samma ställe hela livet.

Men barn blir det nog inte detta året eller ens nästa, så alla möjliga regler kan ju ha ändrats.. Flört

• Gaytjej
    Tack för länkarna Lyckobebis, jag fyllde på med de som saknades:

Stockholm:

- 1 år och 3 månaders kö
    http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/

Göteborg:
    - BMI under 32
    - upp till 24 mån kö
    - syskonförsök möjligt om det finns spermier från samma donator som till barn nr 1
    http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Gynekologi-och-Reproduktionsmedicin/Reproduktionsmedicin/

Uppsala:
    - 2-4 mån kö
    http://www.akademiska.se/templates/page____25573.aspx

Malmö:
    - Möjlighet att köpa privata försök finns, ca 5 600 kr/insemination och ca 27 000 kr/IVF. Tar även emot patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.
    - hormonbehandling
    - BMI 30
    http://www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS_Malmo/Verksamheter-A-O/RMC/

Umeå:
    http://www.vll.se/default.aspx?id=28223&refid=28224

Linköping:
    - ca 15 månaders kö
    http://www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/

Örebro:
    - Har paret tidigare fått barn genom behandling på fertilitetsenheten är det möjligt att betala för syskonförsök
    http://www.orebroll.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Jondin

I Umeå har de höjt till 12 000 kr per insemination, men jag kan inte kopiera o klistra in listan från mobilen utan att det blir en massa konstiga tecken tyvärr så jag kan inte ändra. Ibland saknar man datorn :p

• Gaytjej
    Tack för länkarna Lyckobebis, jag fyllde på med de som saknades:

12 000! Have mercy, det blir verkligen värre och värre! Jag kan inte förstå hur de kan ha en så hög avgift när en makesinsemination på en privat klinik kostar typ 3000 kronor. Så himla mycket kan det ju inte hanteringen av spermier kosta. Jag tror att danska kliniker tar max en tusenlapp extra för spermierna, och då kommer de från spermabanker som betalar ut ersättning till donatorerna.
    Tack Jondin för uppgifterna, Iphonelösa jag fixar in dom lätt :)

Stockholm:
    - 1 år och 3 månaders kö
    www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../

Göteborg:
    - BMI under 32
    - upp till 24 mån kö
    www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Gynekologi-och-Rep.../

Uppsala:
    - 2-4 mån kö
    www.akademiska.se/templates/page____25573.asp...

Malmö:
    - hormonbehandling
    - BMI 30
    www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS_Malmo/Verksam.../

Umeå:
    - 3 ins (12 000kr/st om man är ett homopar som gjort fertilitetsutredningen utan att ha några synbara fel) + 1 IVF (gratis)
    www.vll.se/default.aspx?id=28223&refid=28224

Linköping:
    - ca 15 månaders kö
    www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentru.../

Örebro:
    www.orebroll.se/sv/uso/Patientinformation/Kli.../
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Jondin

Tack Gaytjej! Ja, 12000 svider ont... Vår Edith blev däremot till på det landstingsfinansierade IVF:et så vi har faktiskt inte betalat något i Sverige. Vi gjorde fem inseminationer i Danmark först utan resultat och som tur var fick vi gå direkt på IVF i Umeå sen. Skönt med tanke på hur mycket pengar vi redan slängt i sjön. Men vi är ju sugna på syskon i framtiden som A ska bära, så då blir det väl att börja chansa i 12000 kronors-lotteriet igen...

En mamma i föräldragruppen satt och beklagade sig häromdagen att man inte kunde få gratis salvor till sina barn. "Det är så dåligt att inte staten kan bekosta sådana saker, jag menar det är väl inte säkert att man som förälder har råd med sånt." Jag ville typ slå henne.

Svar på tråden DI och IVF-D i de olika landstingen