Tack för länkarna Lyckobebis, jag fyllde på med de som saknades:
12 000! Have mercy, det blir verkligen värre och värre! Jag kan inte förstå hur de kan ha en så hög avgift när en makesinsemination på en privat klinik kostar typ 3000 kronor. Så himla mycket kan det ju inte hanteringen av spermier kosta. Jag tror att danska kliniker tar max en tusenlapp extra för spermierna, och då kommer de från spermabanker som betalar ut ersättning till donatorerna.
Tack Jondin för uppgifterna, Iphonelösa jag fixar in dom lätt :)
Stockholm:
- 6 ins eller 4 ins + 1
IVF (sjukvårdstaxa)
- 1 år och 3 månaders kö
www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../
Göteborg:
- 6 ins eller 4 ins + 2
IVF (sjukvårdstaxa)
- alltid hormonbehandling
- BMI under 32
- upp till 24 mån kö
- 6 månaders väntetid om man har korsdonator
- syskonförsök möjligt om det finns spermier från samma donator som till barn nr 1
www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Gynekologi-och-Rep.../
Uppsala:
- 6 ins alt 4 ins + 1
IVF, eller 2 ins + 2
IVF (eller 1+2 eller 0+2 - jag har hört olika bud nu! Hjälp mig gärna med att reda ut vilket bud som är det senaste) om man är remitterad från Sörmland (sjukvårdstaxa)
- ingen hormonbehandling vid ins
- 2-4 mån kö
- möjlighet att köpa till ett
IVF till för runt 30 000 om man förbrukat sina försök.
www.akademiska.se/templates/page____25573.asp...
Malmö:
- 5 ins till sjukvårdstaxa, om man behöver donerade spermier (om man INTE behöver donerade spermier får man 3 ins + 3
IVF till landstingstaxa). Uppfyller man medicinska krav (så som blockerade äggstockar) så kan man få
IVF till landstingstaxa även om man samtidigt behöver donerade spermier.
- Möjlighet att köpa privata försök finns, ca 5 600 kr/insemination och ca 27 000 kr/
IVF. Tar även emot patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.
- hormonbehandling
- BMI 30
- varierat ständigt pga spermabrist, man kan t ex få vänta i 6 månader, få gjort 1-2 inseminationer och sedan så får man vänta i 6 månader till.
www.skane.se/sv/Webbplatser/SUS_Malmo/Verksam.../
Umeå:
- 3 ins (12 000kr/st om man är ett homopar som gjort fertilitetsutredningen utan att ha några synbara fel) + 1
IVF (gratis)
- Tar emot privatbetalande patienter från andra landsting. Ca 1 års kötid.
www.vll.se/default.aspx?id=28223&refid=28224
Linköping:
- 2 ins (3100 kr om kvinna-kvinna från Östergötland, annars sjukvårdstaxa) eller
IVF (om medicinskt hinder för insemination) (sjukvårdstaxa om under 38 år annars 30600 kr per
IVF) Om inseminationerna inte resulterar i en graviditet erbjuds 2
IVF.
- ca 15 månaders kö
- Kan erbjuda syskonförsök till par i RMCs upptagningsområde
www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentru.../
Örebro:
- 6 inseminationer eller 3
IVF (men kan delas upp på ex 2 inseminationer och 2
IVF eller 4 inseminationer och 1
IVF)
- Kötid 3 månader, enligt vårdgarantin.
- Jag vet inget om de har krav på BMI, tror ej det.
- Och ja, det finns möjlighet till hormonbehandlingar, men har inte koll på exakt vilka de brukar erbjuda.
- Har paret tidigare fått barn genom behandling på fertilitetsenheten är det möjligt att betala för syskonförsök
www.orebroll.se/sv/uso/Patientinformation/Kli.../