• Mathe

Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?

Ja, jag funderar starkt på att söka ekonomprogrammet (på distans). Jag har VG i både Matte C och Engelska B, men nu var det ju kanske 8 år sen jag läste de kurserna, så det känns som jag inte ens kommer ihåg vad derivata är för något. Tror ni det är viktigt att ha koll på just matte C-kursen eller klarar man sig ändå? När det gäller engelskan är läsförståelsen rätt bra, men att skriva och prata engelska är jag inget vidare på, hur mycket behöver man kunna det?

• Svar på tråden Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?
  • Mrs Statham

Jag var också orolig för det när jag började ekonomprogrammet. Helt i onödan, i företagsekonomin behöverdu kunna plus och minus (och lite logiskt tänkade) i en del kurser. I nationalekonomin behöver man inte heller kunna så mycket matte egentligen. Statistiken är ju just statistik, där behöver man inte heller matte c, utan allt som ska räknas får man en formelsamling till. Till juridiken behöver man ingen matte alls.
    Sen är det ju lite beroende på vad du hade tänkt inrikta dig på, finansiering är mer matematisk än marknadsföring liksom, det säger ju sig själv.
    Men under de första 2,5 åren behöver du inte kunskaper i matte c, sen beror det på som sagt.
    Det kan vara bra om du kan läsa engelska eftersom en del kurslitteratur är på det språket. Men det är långt ifrån alla. De kurser jag hade engels litteratur i va marknadsföringen, finansieringen, statistiken, två av fyra kurser i nationalekonomi och eventuellt kanske organisationsteori också (vet att det är många skolor som har svensk litteratur i statistik och nationalekonomi). Det engelska fackspråket kan se ganska svårt ut, men det är något man kommer in i rätt snabbt.
    Och jag har aldrig varken varit tvungen att prata eller skriva något på engelska på kandidatnivå. Om man går ett master program eller tar en magister är i regel precis allt på engelska däremot. Men vet jag att stockholms universitet har lagt in en ny engelsk kurs på ekonomprogrammet, där man har engelska lärare, engelsk litteratur, redovisar på engelska och skriver tentan på engelska. Men det är en av de absolut sista kurserna man läser innan examen.

Oj vilket långt svar det blev. Hoppas att du blev något klokare

• Anova

Beror helt på vad du har för inriktning..
    Nationalekonomi behöver du absolut Matte C och derivata. (vi löste problem med linjär algebra på C-nivå). På A-kursen löste vi problem med grafiska lösningar och då är det Matte B som du ska kunna.
    I företagsekonomi behöver du knappt gymansiematte öht upp till kandidatnivå. Där är det i princip bara plus, minus, gånger, delat och procent. Jag läste finans som magisterinriktning och där var matten lite mer avancerad, men jag tror att om man kan förstå algebra så blir det inga problem. Vi hade en hel del räkneövningar på företagsekonomin.. Statistiken på ekonomernas nivå (alltså 15-30 p) är inte heller så svår. Det gäller att inte vara rädd för formler som är långa, och det gäller att ha lite koll på algebra. Ska du läsa mer statistik än 30 p så kan du räkna med tuffare matte.

Vi hade kanske 60 procent engelsk studielitteratur upp till C-nivå (kandidat), på de kurser vi hade svensk litteratur var det ofta lärarna som skrivit böckerna som höll i kursen. På D-nivå (magisternivå) var det endast engelsk litteratur, föreläsningarna var på engelska och lärarna var ibland gästprofessorer som inte kunde någon svenska. På d-nivå skrevs alt på engelska (tenta, arbeten, D-uppsatsen fick man skriva på engelska, men svenska gick bra). Du bör ha lite koll på engelskan, men man kommer snabbt in i det..

Jag läste i Umeå. Det finns ju möjlighet att det ser annorlunda ut på andra ställen.

• Mathe

Tusen tack för svaret, jag blev absolut klokare Glad 

Jag var i kontakt med studievägledaren på högskolan som jag tänkt söka till och han trodde också att jag skulle fixa det, trots att jag förträngt det mesta från matte C. Det är ju inte direkt vardagsmatte i den kursen... Jag tänkte inrikta mig på redovisning, så det borde väl mest va vanlig logisk +, -, procent och kanske nån ekvation. Har jobbat som redovisningskonsult i 7 år så lite borde jag väl ha tillgodo hoppas jag Solig 

• Mathe
    Anova skrev 2010-08-26 11:17:23 följande:

Beror helt på vad du har för inriktning..
    Nationalekonomi behöver du absolut Matte C och derivata. (vi löste problem med linjär algebra på C-nivå). På A-kursen löste vi problem med grafiska lösningar och då är det Matte B som du ska kunna.
    I företagsekonomi behöver du knappt gymansiematte öht upp till kandidatnivå. Där är det i princip bara plus, minus, gånger, delat och procent. Jag läste finans som magisterinriktning och där var matten lite mer avancerad, men jag tror att om man kan förstå algebra så blir det inga problem. Vi hade en hel del räkneövningar på företagsekonomin.. Statistiken på ekonomernas nivå (alltså 15-30 p) är inte heller så svår. Det gäller att inte vara rädd för formler som är långa, och det gäller att ha lite koll på algebra. Ska du läsa mer statistik än 30 p så kan du räkna med tuffare matte.

Vi hade kanske 60 procent engelsk studielitteratur upp till C-nivå (kandidat), på de kurser vi hade svensk litteratur var det ofta lärarna som skrivit böckerna som höll i kursen. På D-nivå (magisternivå) var det endast engelsk litteratur, föreläsningarna var på engelska och lärarna var ibland gästprofessorer som inte kunde någon svenska. På d-nivå skrevs alt på engelska (tenta, arbeten, D-uppsatsen fick man skriva på engelska, men svenska gick bra). Du bör ha lite koll på engelskan, men man kommer snabbt in i det..

Jag läste i Umeå. Det finns ju möjlighet att det ser annorlunda ut på andra ställen.

Eh, nu blev jag lite orolig ändå... Grafiska lösningar Tyst Kommer inte ihåg hur man hanterar en grafräknare... Och man lär väl läsa åtminstone någon kurs i nationalekonomi... Engelskan tror jag att jag fixar så länge ingen bedömer grammatiken i skrift eller språk Foten i munnen Magisternivå har jag inga planer på...
  • Mathe

Känns ju onekligen fånigt att läsa matte c på komvux igen, när jag ändå har mvg...

• Kattflickan

Jag är inte ekonom, men kanske en dum fråga, om du känner dig osäker, varför tar du inte fram dina gamla böcker och repeterar lite? Gjorde jag innan jag började läsa kemi.

Millan 

• Mathe

sorry vg menar jag...

Millan 75; jo skulle jag kunna gjort, men jag har inga böcker kvar och ingen grafräknare, får väl ordna det och räkna om typ Matte B & C... skam den som ger sig...

• Anova
    Mathe skrev 2010-08-26 11:29:39 följande:
    Eh, nu blev jag lite orolig ändå... Grafiska lösningar Tyst Kommer inte ihåg hur man hanterar en grafräknare... Och man lär väl läsa åtminstone någon kurs i nationalekonomi... Engelskan tror jag att jag fixar så länge ingen bedömer grammatiken i skrift eller språk Foten i munnen Magisternivå har jag inga planer på...
    Jag tippar på att du läste 30 p nationalekonomi.
    Man behöver ju inte grafisk räknare för att lösa grafiska problem   Det är mycket att rita upp kurvor och bestämma skärningspunkter (det går givetvis att lösas numeriskt, dvs genom mattetal men ibland är matten ganska  avancerad). Detta bör du ha lärt dig i Matte B. Men så länge du har koll på y=kx+m och y=x^2 så är det nog inte någon fara.
    Ett bra sätt att gå igenom matten är låna någon bok som behandlar matte A-C. Bibliteket kan säkert hjälpa dig. Jag har någon gammal bok som heter "inför basåret - repetition av matematik abc", den kollade jag igenom innan jag började på ekonomprogrammet. Det kanske finns något likande på ditt bibilotek?
  • Mrs Statham

Fast hursom så är det feken som du läser först. neken läser man i de flesta skolor den andra terminen. Så stressa inte upp dig i onödan.
    Jag klarade det galant fastän jag egentligen inte har några kunskaper alls i matte c (läste upp ett ig till g på 2 veckor så detvar inte mycket som fastnade där kan jag säga)
    Läste också med inrikting på redovisning och nej, du behöver inte c-matten.

• Mathe

Anmälde mig just till "förberedande kurs i matematik" på distans, skulle vara repetion på matte A-C, hoppas på den... Jag kan ju iaf inte söka till ekonomprogrammet förrän tidigast till i vår. Hoppas jag kommer ihåg mer än jag tror, just nu känns det mörkt...

• Mathe
    Mrs Statham skrev 2010-08-26 11:50:53 följande:
    Fast hursom så är det feken som du läser först. neken läser man i de flesta skolor den andra terminen. Så stressa inte upp dig i onödan.
    Jag klarade det galant fastän jag egentligen inte har några kunskaper alls i matte c (läste upp ett ig till g på 2 veckor så detvar inte mycket som fastnade där kan jag säga)
    Läste också med inrikting på redovisning och nej, du behöver inte c-matten.
    Hoppas du har rätt Glad Men om du kunde läsa upp matte c på 2 veckor, så är du säkert ovanligt smart istället. Jag har visserligen läst fysik B och klarat mig utan både matte c och d, så man kanske inte klarar "alla rätt" men tillräckligt för att få ett betyg, har svårt att tro att jag kommer använda mig av det i verkliga livet sen... Nåja lite repetion är (förhoppningsvis) bra för självförtroendet iaf...
  • Anova

Jag tror att du minns mer än vad du tror.
    Själv hade jag inte läst matte på 5 år då jag började ekonomprogramet.. Jag minns första boken i statistik gav mig megaångest, den var bara full av grekiska bokstäver och siffror.. Men det löste sig, och jag klarade statistiken riktigt bra.
    Då jag läste min utbildning började jag med 20 poäng statistik, sen 20 poäng nationalekonomi och sen efter det 20 poäng företagsekonomi (idag skulle det vara 30 p. i stället för 20, poängsystemet har gjort om sen dess).

Mitt tips är att gå på räkneövningarna, och finns det inte några sådana så begär det av skolan om det är svårt.

• lillekatt
    Mathe skrev 2010-08-26 11:52:03 följande:

Anmälde mig just till "förberedande kurs i matematik" på distans, skulle vara repetion på matte A-C, hoppas på den... Jag kan ju iaf inte söka till ekonomprogrammet förrän tidigast till i vår. Hoppas jag kommer ihåg mer än jag tror, just nu känns det mörkt...

Bra gjort, skull just föreslå att du kör en förberedande mattekurs på distans innan du påbörjar utbildningen, så kan du fräscha upp dina kunskaper lite :)
    Lycka till! 
  • Mrs Statham
    Mathe skrev 2010-08-26 11:57:57 följande:
    Hoppas du har rätt Glad Men om du kunde läsa upp matte c på 2 veckor, så är du säkert ovanligt smart istället. Jag har visserligen läst fysik B och klarat mig utan både matte c och d, så man kanske inte klarar "alla rätt" men tillräckligt för att få ett betyg, har svårt att tro att jag kommer använda mig av det i verkliga livet sen... Nåja lite repetion är (förhoppningsvis) bra för självförtroendet iaf...
    Nja, ovanligt smart skulle jag inte säga.. ganska lättlärd, ja.
    Men när jag läste upp det var jag så inställd på att bara få g i det. (hade traglat det på gymnasiet i två år utan att få godkänt) Under kursen var det två prov, ett efter två veckor och ett efter 4-5. Jag fick mvg på det första provet (som var den första delen på kursen, som jag traglat i två år), efter det frågade jag läraren om jag fortfarande skulle få g om jag skrev ig på det andra, och ja det skulle jag få. Så jag struntade i de 3 resterande veckorna och var jätte nöjd över mitt g.
    Men absolut, repetition är aldrig fel.
Svar på tråden Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?