Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?

Beror helt på vad du har för inriktning..
    Nationalekonomi behöver du absolut Matte C och derivata. (vi löste problem med linjär algebra på C-nivå). På A-kursen löste vi problem med grafiska lösningar och då är det Matte B som du ska kunna.
    I företagsekonomi behöver du knappt gymansiematte öht upp till kandidatnivå. Där är det i princip bara plus, minus, gånger, delat och procent. Jag läste finans som magisterinriktning och där var matten lite mer avancerad, men jag tror att om man kan förstå algebra så blir det inga problem. Vi hade en hel del räkneövningar på företagsekonomin.. Statistiken på ekonomernas nivå (alltså 15-30 p) är inte heller så svår. Det gäller att inte vara rädd för formler som är långa, och det gäller att ha lite koll på algebra. Ska du läsa mer statistik än 30 p så kan du räkna med tuffare matte.

Vi hade kanske 60 procent engelsk studielitteratur upp till C-nivå (kandidat), på de kurser vi hade svensk litteratur var det ofta lärarna som skrivit böckerna som höll i kursen. På D-nivå (magisternivå) var det endast engelsk litteratur, föreläsningarna var på engelska och lärarna var ibland gästprofessorer som inte kunde någon svenska. På d-nivå skrevs alt på engelska (tenta, arbeten, D-uppsatsen fick man skriva på engelska, men svenska gick bra). Du bör ha lite koll på engelskan, men man kommer snabbt in i det..

Jag läste i Umeå. Det finns ju möjlighet att det ser annorlunda ut på andra ställen.

• Anova
    Mathe skrev 2010-08-26 11:29:39 följande:
    Eh, nu blev jag lite orolig ändå... Grafiska lösningar Tyst Kommer inte ihåg hur man hanterar en grafräknare... Och man lär väl läsa åtminstone någon kurs i nationalekonomi... Engelskan tror jag att jag fixar så länge ingen bedömer grammatiken i skrift eller språk Foten i munnen Magisternivå har jag inga planer på...
    Jag tippar på att du läste 30 p nationalekonomi.
    Man behöver ju inte grafisk räknare för att lösa grafiska problem   Det är mycket att rita upp kurvor och bestämma skärningspunkter (det går givetvis att lösas numeriskt, dvs genom mattetal men ibland är matten ganska  avancerad). Detta bör du ha lärt dig i Matte B. Men så länge du har koll på y=kx+m och y=x^2 så är det nog inte någon fara.
    Ett bra sätt att gå igenom matten är låna någon bok som behandlar matte A-C. Bibliteket kan säkert hjälpa dig. Jag har någon gammal bok som heter "inför basåret - repetition av matematik abc", den kollade jag igenom innan jag började på ekonomprogrammet. Det kanske finns något likande på ditt bibilotek?
  • Anova

Jag tror att du minns mer än vad du tror.
    Själv hade jag inte läst matte på 5 år då jag började ekonomprogramet.. Jag minns första boken i statistik gav mig megaångest, den var bara full av grekiska bokstäver och siffror.. Men det löste sig, och jag klarade statistiken riktigt bra.
    Då jag läste min utbildning började jag med 20 poäng statistik, sen 20 poäng nationalekonomi och sen efter det 20 poäng företagsekonomi (idag skulle det vara 30 p. i stället för 20, poängsystemet har gjort om sen dess).

Mitt tips är att gå på räkneövningarna, och finns det inte några sådana så begär det av skolan om det är svårt.

Svar på tråden Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?