Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?
Beror helt på vad du har för inriktning..
Nationalekonomi behöver du absolut Matte C och derivata. (vi löste problem med linjär algebra på C-nivå). På A-kursen löste vi problem med grafiska lösningar och då är det Matte B som du ska kunna.
I företagsekonomi behöver du knappt gymansiematte öht upp till kandidatnivå. Där är det i princip bara plus, minus, gånger, delat och procent. Jag läste finans som magisterinriktning och där var matten lite mer avancerad, men jag tror att om man kan förstå algebra så blir det inga problem. Vi hade en hel del räkneövningar på företagsekonomin.. Statistiken på ekonomernas nivå (alltså 15-30 p) är inte heller så svår. Det gäller att inte vara rädd för formler som är långa, och det gäller att ha lite koll på algebra. Ska du läsa mer statistik än 30 p så kan du räkna med tuffare matte.
Vi hade kanske 60 procent engelsk studielitteratur upp till C-nivå (kandidat), på de kurser vi hade svensk litteratur var det ofta lärarna som skrivit böckerna som höll i kursen. På D-nivå (magisternivå) var det endast engelsk litteratur, föreläsningarna var på engelska och lärarna var ibland gästprofessorer som inte kunde någon svenska. På d-nivå skrevs alt på engelska (tenta, arbeten, D-uppsatsen fick man skriva på engelska, men svenska gick bra). Du bör ha lite koll på engelskan, men man kommer snabbt in i det..
Jag läste i Umeå. Det finns ju möjlighet att det ser annorlunda ut på andra ställen.