Inlägg från: Mrs Statham |Visa alla inlägg
  • Mrs Statham

Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?

Jag var också orolig för det när jag började ekonomprogrammet. Helt i onödan, i företagsekonomin behöverdu kunna plus och minus (och lite logiskt tänkade) i en del kurser. I nationalekonomin behöver man inte heller kunna så mycket matte egentligen. Statistiken är ju just statistik, där behöver man inte heller matte c, utan allt som ska räknas får man en formelsamling till. Till juridiken behöver man ingen matte alls.
    Sen är det ju lite beroende på vad du hade tänkt inrikta dig på, finansiering är mer matematisk än marknadsföring liksom, det säger ju sig själv.
    Men under de första 2,5 åren behöver du inte kunskaper i matte c, sen beror det på som sagt.
    Det kan vara bra om du kan läsa engelska eftersom en del kurslitteratur är på det språket. Men det är långt ifrån alla. De kurser jag hade engels litteratur i va marknadsföringen, finansieringen, statistiken, två av fyra kurser i nationalekonomi och eventuellt kanske organisationsteori också (vet att det är många skolor som har svensk litteratur i statistik och nationalekonomi). Det engelska fackspråket kan se ganska svårt ut, men det är något man kommer in i rätt snabbt.
    Och jag har aldrig varken varit tvungen att prata eller skriva något på engelska på kandidatnivå. Om man går ett master program eller tar en magister är i regel precis allt på engelska däremot. Men vet jag att stockholms universitet har lagt in en ny engelsk kurs på ekonomprogrammet, där man har engelska lärare, engelsk litteratur, redovisar på engelska och skriver tentan på engelska. Men det är en av de absolut sista kurserna man läser innan examen.

Oj vilket långt svar det blev. Hoppas att du blev något klokare

• Mrs Statham

Fast hursom så är det feken som du läser först. neken läser man i de flesta skolor den andra terminen. Så stressa inte upp dig i onödan.
    Jag klarade det galant fastän jag egentligen inte har några kunskaper alls i matte c (läste upp ett ig till g på 2 veckor så detvar inte mycket som fastnade där kan jag säga)
    Läste också med inrikting på redovisning och nej, du behöver inte c-matten.

• Mrs Statham
    Mathe skrev 2010-08-26 11:57:57 följande:
    Hoppas du har rätt Glad Men om du kunde läsa upp matte c på 2 veckor, så är du säkert ovanligt smart istället. Jag har visserligen läst fysik B och klarat mig utan både matte c och d, så man kanske inte klarar "alla rätt" men tillräckligt för att få ett betyg, har svårt att tro att jag kommer använda mig av det i verkliga livet sen... Nåja lite repetion är (förhoppningsvis) bra för självförtroendet iaf...
    Nja, ovanligt smart skulle jag inte säga.. ganska lättlärd, ja.
    Men när jag läste upp det var jag så inställd på att bara få g i det. (hade traglat det på gymnasiet i två år utan att få godkänt) Under kursen var det två prov, ett efter två veckor och ett efter 4-5. Jag fick mvg på det första provet (som var den första delen på kursen, som jag traglat i två år), efter det frågade jag läraren om jag fortfarande skulle få g om jag skrev ig på det andra, och ja det skulle jag få. Så jag struntade i de 3 resterande veckorna och var jätte nöjd över mitt g.
    Men absolut, repetition är aldrig fel.
Svar på tråden Klara man ekonomprogrammet om man glömt matte C-kursen?