Inlägg från: MammaG |Visa alla inlägg
  • MammaG

Svensk??

Huruvida man är svensk eller inte ligger hos den som det handlar om. Det finns invandrare som kommer hit som ser sig som svenska, och om ett kinesiskt par som i exemplet får ett barn i Sverige så r barnet enligt mig svenskt med kinesiska rötter.
    Och natalie, ja, du är svensk, med afrikanska rötter på din pappas sida

Fattar inte poängen med trådar som denna, sverige är uppbyggt på invandring genom århundraden och gick det att driva släktforskning hur långt som helst skulle vi upptäcka att vi alla är invandrare.

Finns inte en käft som härstammar i rakt nedstigande led från vikingarna, vilket nationalister så gärna vill påskina.

Vad gäller svenskarna i Gaza: har man sitt liv, sin trygghet och sin familj i sverige så r man enligt mig svensk, oavsett etnisk bakgrund. Om de anser att Sverige är deras hem så är det så.

• MammaG
    Anonym (Undran?) skrev 2010-08-27 17:30:34 följande:
    Jösses oj ta de lungt de är inte så att jag peckar ut någ eller dömmer ingetting jag bara frågade en enkel fråga sen så är de ju svårt att sätta finger på den frågan. De handlar ju om vad man känner men jag tycker att mitt sätt att tänka inte e fel.

alla har ju rätt till olika åsikter/tankar/funderingar.
    Är du svensk?
  • MammaG
    Thalis skrev 2010-08-27 17:37:24 följande:
    Hmm det är lite taskigt att påpeka stavfel....
    Tycker det går som en röd tråd genom FL att folk som ifrågasätter invandring, eller som i denna; invandrares rätt att kalla sig svenska (vilket tråden i praktiken handlar om) har en mycket begränsad förmåga att behärska det svenska språket.
    Om det skulle vara så att man på något vis anser ha företräde till Sverige och den svenska kulturen så anser jag att man ska ha något på fötterna också (som att kunna uttrycka sig utan att stava som en kratta). Men man har ju sett undesökningar om visa partiers väljarbas, och det stämmer nog.....
  • MammaG
    Ullio skrev 2010-08-27 18:15:05 följande:
    MammaG, tänk att jag hade precis samma tanke! ;)
    Jag brukar se en röd tråd i folk som skriker högst att man ska "bevara Sverige svenskt", och usel stavning. Lustigt.
  • MammaG
    sextiotalist skrev 2010-08-27 18:19:57 följande:

Vad är svenskt då, det finns etniska svenskar, det finns svenskar med annat etniskt ursprung, det finns svenska medborgare, det finns dom som lever i Sverige och känner sig svenska, men ändå inte har ett svenskt medborgaskap.
    Det finns dom som flyttar till t.ex kina och anammar den kinesiska kulturen och räknas som kineser.

Min sambo är svensk, men har en mamma som är från ett annat land.

• MammaG
    frökenpiggy skrev 2010-08-27 18:59:25 följande:
    Utlandssvenskar känner sig ofta väldigt svenska! Nationaliteten förstärks ofta när man kommer utomlands och tydligare ser skillnaderna mellan sig själv och människor med andra kulturer. Jag tror att det skulle vara bra om fler svenskar i Sverige insåg det. Det kanske skulle göra det lättare för dem att förstå invandrare i Sverige, och förstå vilket dilemma det kan vara att foga ihop två olika kulturer på ett harmoniskt sätt.

Hur ser dina barn på sig själva? Är de svenska, eller holländare, eller nåt annat, en blandning?
    Finns INGA som är så svenska som utlandssvenskar. Enda gången jag fått tårar i ögonen när jag sett svenska flaggan är när jag bodde i London. År helt likgiltig inför den nu
  • MammaG
    Mealla skrev 2010-08-27 18:49:57 följande:
    . Ett barn fott i Sverige av utlandska foraldrar raknas inte som svensk (konstigt nog). 

Av någon märklig anledning så räknas man som invandrare , även om bara en av föräldrarna är invandrare. Men svensk medborgare tror jag man blir om man föds här.
  • MammaG
    frökenpiggy skrev 2010-08-27 19:17:14 följande:
    Ja, precis! Den här tråden påminner mig om att jag måste ta reda på när IKEA börjar sälja julmust. Förra året var den slutsåld överallt när jag kom dit i december. Hela julen blev förstörd.

Min mamma, nu borta sedan snart tio år, brukade säga när folk skällde  på flyktingar, att hon önskade att de fick lämna det hem de fötts i eller skapat, med bara vad de kunde bära, se sig omkring och veta att "Hit kommer jag aldrig någonsin att kunna återvända. Jag ser mitt hem för sista gången"
    Hon trodde det skulle lära dem att sluta skälla, och jag håller med.
  • MammaG
    MamaPapa skrev 2010-08-27 19:35:16 följande:
    .
    En annan sak jag många gånger reflekterat över är hur vi i Sverige tycker att alla invandrare ska anamma svenska traditioner och prata svenska med varandra typ i mataffären (fast hua om de skulle våga kalla sig för svenskar äben i andra generationen). Men om en SVENSK flyttar utomlands och blir invandrare i ett annat land då förväntas man (från de som är kvar i Sverige) hålla starkt på de svenska traditionerna, umgås mest med andra svenskar man hittar på orten (gärna bo nära varandra). Och ve och fasa ifall man avviker från svenska seder.
    Mycket intressant iakktagelse!
  • MammaG
    gimatah skrev 2010-08-28 00:06:49 följande:
    Men är du mörkare och annorlundare än den stereotypa Svensken ja då spelar det nog ingen roll om du är 8ånde generationens invandrare du lär alltid få frågan, "Vart kommer dina föräldrar ifrån?" För det låter finare än att fråga "Vart kommer du ifrån?"
    Nu är det ju faktiskt inte så att alla svenskar är ljusa, ens utan invandrarbakgrund.
  • MammaG
    Tant Herta skrev 2010-08-28 16:05:05 följande:
    Om min hund föder ungar i stallet, blir det fölungar då?

Vart jag än bor i världen så är jag svensk!
    Om det är nödvändigt så kan jag upplysa om att häst och hund är två vitt skilda arter, medan en kines och en svensk båda är människor
Svar på tråden Svensk??