• Anonym (Undran?)

Svensk??

Jag har en fråga...

Jag e svensk och så flyttar jag till Kina blir jag då Kines??
    Nej jag blir ju då en kinesisk medborgare inte kines.

Men om en Somailer/irakie/turk mm flyttar till sverige blir då han/hon en svensk??
    Nej de kan ju inte stämma han/hon blir svensk medborgare eller hur??

Eller är jag helt ute och cyklar??
    Är de någon som förstår mitt sätt att tänka?

• Svar på tråden Svensk??
  • Anonym

Det där är en definitionsfråga som man kan disskutera i oändlighet. Om ett kinesiskt par flyttar till sverige och föder ett barn, är då barnet en kines eller svensk då?

Ska vi prata raser typ som hos hundar labrador eller tax eller ska vi prata tillhörighet.. osv osv det är som sagt en oändlig fråga som tolkas olika beroende på vem du frågar.

• Anonym (Undran?)
    Anonym skrev 2010-08-27 16:00:03 följande:
    Det där är en definitionsfråga som man kan disskutera i oändlighet. Om ett kinesiskt par flyttar till sverige och föder ett barn, är då barnet en kines eller svensk då?

Ska vi prata raser typ som hos hundar labrador eller tax eller ska vi prata tillhörighet.. osv osv det är som sagt en oändlig fråga som tolkas olika beroende på vem du frågar.
    om ett kinesiskt par får barn här e de ju ett kinesbarn med svenskt medborgaskap
  • Hayati

Jag tycker det skulle kännas lite skumt att kalla min fästman Svensk, han är ju inte Svensk. Visserligen har han ju Svenskt medborgarskap men jag ser honom inte som Svenskare för det

• Anonym (Undran?)
    Hayati skrev 2010-08-27 16:06:40 följande:
    Jag tycker det skulle kännas lite skumt att kalla min fästman Svensk, han är ju inte Svensk. Visserligen har han ju Svenskt medborgarskap men jag ser honom inte som Svenskare för det
    Ja precis de e inte samma sak att vara svensk och att vara svenskmedborgare annser jag.
  • Anonym

Jag anser att folk får kalla sig vad som helst.

Är man född i Sverige av turkiska föräldrar kan man utan problem kalla sig både svensk och turk.

Min sambos mamma är från Polen men har bott här i 40 år. Är min sambo då polack?
    Han kan ungefär fyra ord på polska och har aldrig bott där. Bara varit där på semster några få gånger.
    Han tycker inte att han är polack alls, bara svensk.

Jag tycker inte det är så viktigt med ettiketter.
    Folk får kalla sig vad de vill.

• natalie05

min mamma är svensk - och jag är född i sverige o har bott här hela mitt liv. ser iNTE svensk ut, då min pappa kommer från afrika - är JAG svensk?

• Anonym

Och vi som är adopterade då? Som inte har några som helst band till de land vi är födda i eller kan ett enda ord på de språk som talas där.
    Själv kan jag inte se mig som något annat än svensk.

• Anonym (HMMM)

Jag är svensk men min man iranier och vårt barn kommer om två månader, Är barnet svensk??
    heheh ge dig inte in på sådana funderingar och frågor för att det finns inga rätta svar! Man är den man är och vill vara!

• Thalis

Men vad är svensk?
    Min man är född i Sverige och har en svensk pappa men en isländsk mamma. Han känner sig svensk, men enligt dig ts så får han inte kalla sig det eller?

Vi känner en "svensk" familj som flyttade till mitt hemland (Dominikanska republiken) alla deras barn är födda där och har dominikanskt medborgarskap och de känner sig som dominikaner,även föräldrarna känner sig så och gissa vad?
    Andra dominikaner ifrågasätter inte deras nationalitet,ännu mindre barnens. Därför förstår jag inte varför så många svenskar gör en stor grej över att invandrare ser sig själva som svenskar....

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • KlasKristian

Det blir dock tämligen löjeväckande med det här med svenskheten ibland, som när kriget i Gaza bröt ut häromsistens.

"Svenskar" som bott i Gaza sedan 1996, eller som åkt dit på "semester" i över ett år, skulle plötsligt ha hjälp att komma "hem".

Jag baxnade.

Svar på tråden Svensk??