Inlägg från: 1337 |Visa alla inlägg
  • 1337

Islam

"Vi kan jobba men vi får inte beblandas med män och det är väldigt svårt för oss här i Sverige".

Jag begriper inte sexfixeringen. Det går att arbeta tillsammans med män utan att ligga med dem. Prova! 

• 1337
    UmmAlina skrev 2010-08-28 12:19:41 följande:
    Varför skulle vi inte kunna rösta?
    Varför skulle vi inte kunna bli advokat, polis osv?

Det finns många muslimer som är advokater, det finns de som är poliser.
    Jag förstår inte vad du pratar om!

Dessutom måste vi följa lagarna i det land vi lever i
    Men bör en praktiserande muslim verkligen arbeta inom poliskåren och rättsväsendet i Sverige? Det innebär ju att arbeta som representant och verkställare av ett rättssystem som inte synkroniserar med sharia. För mig får ju folk jobba med vad de vill, men hur ser islam på detta?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 21:31:00 följande:
    Fast i Islam handlar det inte om sexfixering, utan om gränser och respektfullt handlade inför andra.
    Varför är det respektfullt att inte beblanda sig med det motsatta könet? Det handlar ju bara om att arbeta. Visar jag inte min bf respekt iom att jag jobbar tillsammans med män?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 21:34:13 följande:
    Vad jag vet finns det inget som förbjuder det. Var har du fått det ifrån att det 'inte skulle synkronisera' med Shari'ah?

Jag ser det väl som mer problematiskt att å ena sidan höra att 'muslimer ska integreras i det svenska samhället' och när så sker blir nästa steg 'men så kan ju muslimer inte göra?!'

Hur ska ni ha det egentligen?

Det är inte ert ansvar i så fall hur en muslim väljer att handla, vare sig det handlar om att arbeta som advokat eller inte göra det.
    Vilka "vi"?

Som jag skrev så får folk jobba med vad de vill för mig.

Sharia är ju rättesnöret för en troende muslim. Så hur ser islam på att muslimer aktivt arbetar för att upprätthålla ett annat rättesnöre? Svensk lag och sharia är inte helt synkade.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 21:54:46 följande:
    Ni syftar till dem som står med fötterna i två läger. Eller både vill äta kakan och ha den kvar, går att uttrycka på olika sätt.

Det är ju bra, då är det bara att jobba på, för de som accepteras på arbetsmarknaden, trots att de är muslimer, så det låter ju väldigt bra.

Om det är fel att rösta så spelar det väl ingen roll 'hur Islam ser på det' utan det blir ju i så fall Allah (swt) som avgör det när den dagen kommer.

Man kan som muslim följa Shari'ah rätt bra i det svenska samhället, inget som man måste rösta fram. Det handlar ju snarare om vetskapen om att Shari'ah är så mycket mer än brott och straff, utan är ett sätt att leva och det kan man göra i till stor del i det svenska samhället. Det handlar mycket om moral och etik och vett och etikett, vilket man inte behöver trampa svensk lag på tårna för att följa. Så ser inte den problematiken som en del icke-muslimer verkar göra.
    Vi som står med fötterna i båda läger? Du får fortfarande utveckla vilka vi är...

App app försök inte byta samtalsämne nu och ta på dig nån offerroll. Det enda jag undrar över är hur islam ser på att muslimer som aktivt väljer att arbeta som upprätthållare av lagar i icke-muslimska länder. Du ägnar ju vanligtvis inlägg efter inlägg åt att förklara för oss hur islam ser på saker och ting, så det kan väl inte vara något problem nu?

Ett exempel på ett problem jag ser för en muslim yrkesaktiv i svenskt rättsväsende: Det bråkas högljutt i en lägenhet. Polis kommer till platsen. Bråket gäller att familjens sextonåriga dotter har en relation och även är sexuellt aktiv med pojkvännen. Enligt svensk lag är deras relation helt laglig, föräldrarna har dessutom inget att säga till om vad gäller dotterns sexliv. Polisens uppgift blir då att förklara detta för föräldrarna. Hur ser islam på att en muslim aktivt har valt att arbeta med att upprätthålla ett system som ibland uppfattas som omoraliskt?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 22:21:35 följande:
    De som känner sig träffade av den beskrivningen verkar vara kandidaterna.

Islam talar om muslimer som motarbetar Shari'ah i muslimska länder. Inte i icke-muslimska.

Samtidigt så går väl inte dotterns sexliv helt före föräldrarnas ansvar för sina barn? Dvs att det är de som har ansvar för sina barn tills de blir 18 år? Dvs barn kan inte göra som de vill bara för att de uppnått 16 år, inte så länge de bor med sina föräldrar.

Jag ser väl snarare att föräldrarna delvis har misslyckats med att lära sin dotter vad Islam lär och har låtit det svenska samhällets syn ha företräde. Det är nog snarare något som blir en senare fråga att ta itu med vid mötet med Allah (swt). Dvs man behöver och måste inte anamma svenska seder och bruk som man själv inte är bekväm med.

Annars lär dottern anses som vuxen enligt Islam (dvs har fått mens) så då är hon själv ansvarig för sina handlingar som hon gör inför Allah (swt).
    Du har ju inte kommit med någon beskrivning. Allt jag vet är att jag enligt dig hör till "de" som står med fötterna i båda lägren. JAg känner mig inte träffad. Beskrivningen är för diffus.

Men finns situationen beskriven på något vis i islam? Som muslim i Sverige är man ju inte direkt tvingad att arbeta som polis eller advokat tex. Det är yrken som kräver högskoleutbildning och som man därför aktivt söker sig till. Är det ok att vilja arbeta med att upprätthålla system som tillåter sånt sharia förbjuder? Borde inte muslimer välja andra yrken, där man inte behöver representera en moral som strider mot sharia?

Föräldrarna får inte föbjuda dotterna att ha pojkvän eller att ha sex. Men de kan ju förbujda pojkvännen att besöka deras hem. Sex kan man ju dock ha på andra platser än i hemmet.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-08-29 22:39:15 följande:
    Då borde du kunna se det ur en allmänt perspektiv om du inte känner dig träffad.

Man är inte tvingad, däremot så kan det finnas lika stort behov av att träffa en advokat som har insikt i en islamisk värdering. Advokater är till för att hjälpa dem som söker hjälp, oavsett deras bakgrund.

Du skrev inte heller att bråket skulle ha handlar om att förbjuda, utan om att det var ett gräl som fått polisen att komma till platsen. Som sagt är dottern vuxen (enligt Islam) är det hennes sak vad hon väljer att göra, det är inför Allah (swt) som hon är ansvarig, inte inför sina föräldrar.

Som sagt, föräldrar har ju sista ordet om hur man uppför sig i ett hem och vilka regler som gäller där, det gäller ju även muslimska föräldrars rätt.
    Jag fattar ju inte vad du menar. Kan du inte vara mer tydlig om vilka jag tillhör?

En advokat i Sverige måste tex stå för homosexuellas rättigheter och rätten att ha sex och ha relationer utan att vara gift, vare sig denne har insikt i islamiska värderingar eller inte. Jag undrar liksom om islam inte tycker att det är bättre att muslimer väljer andra yrken, där de inte blir representanter för upprätthållandet av viss omoral?
  • 1337

Halal: Är det ok enligt islam att som muslim arbeta på Systembolaget?

• 1337
    nur skrev 2010-08-30 01:19:54 följande:
    Nej, om jag får svara...
    Är det då ok att som muslim arbeta som polis, åklagare eller advokat i Sverige? Enligt islam alltså...
  • 1337
    nur skrev 2010-08-30 16:19:08 följande:
    Jag är ingen islam auter men har aldrig hört från mina imam eller präster att det är INTE ok att jobba som polis eller advokat eller liknande... Ärligt talat om det handlar om att vi gör syn när vi jobbar då kan man väl säga alla jobb är mer eller mindre skulle vara  så... Som polis eller advokat du gör en samhällstjänst, du håller samhället i ordning men det kanske kommer punkter att islam tillåter inte att man ska göra vissa saker för din tro vill att du avstår kan du förklara det varför då säkert man skulle få avstå så som det kanske extrem exampel men om man skulle tvinga någon gå naken på gatan eller nåt liknande, kan inte komma på riktigt... T.ex jag jobbar inom vården och hade dödshjälp varit laglig skulle definitivt avstå från o mina kollegor skulle absolut respektera det...

Det finns ett uttryck i mitt land " Tänkandet har samma väg oavsett utövarens bakgrund" alltså om man tänker oavsett vem man är hittar nog samma lösning, gör man inte det så man försöker samsas helt enkelt...
    Men det är kanske mer opassande att vara en representant för upprätthållandet av 16-åringars rätt att ha sex utan att vara gifta, eller öppet homosexuella personers rättigheter än att jobba som typ städare? Var går gränsen? Att jobba på systembolaget verkar ju inte vara ok tex...
Svar på tråden Islam