oOHalalOo skrev 2010-11-30 19:11:53 följande:
Om Sverige slutar exportera vapen så kan det leva upp till sitt namn 'neutral' rimligtvis.
Jag försöker göra en jämförelse med att muslimer väldigt ofta ställs till svars kollektivt när ett fåtal muslimer bombar människor sönder och samman. Om man ska vara konsekvent, så borde man inte då också ha svårt för att på samma sätt också ställa svenskar och Sverige till svars, när vapen exporteras och människor dödas.
Även om jag för min del kan se orimligheten i det, men jag vill göra en poäng, just för att föra fram hur en del väljer att 'jämföra'. Jag tycker det är intressant vilka svängar det kan ta helt enkelt.
Ändå kvarstår frågan, OM Sverige är neutralt och vill så igenkännas, varför tillverkas vapen i Sverige och varför är vapenexport ok?
Sveriges neutralitet är det du som svamlar om för dig själv. Du har skrivit att Sverige bidrar till att människor mördas och att Sverige prioriterar att tjäna pengar framför att rädda liv. Jag undrar vilka liv som skulle räddas om svenska företag inte fick exportera vapen och på vilket sätt Sverige bidrar till att mörda människor utomlands?