Inlägg från: 1337 |Visa alla inlägg
  • 1337

Islam

Kakmonstret skrev 2010-10-18 21:57:54 följande:
    ...och väljer helt att bortse ifrån att religionen man valt sysslar med stening, lemlästning och tortyr under skydd av guden själv? Magstarkt.
    Om man inte vill bli lemlästad eller stenad så borde man ju inte ha brutit mot lagen.
  • 1337
    MiScHoOo skrev 2010-11-27 22:40:22 följande:
    Nu missuppfattar ni mig, eller jag har svårt att förmedla vad att jag har att säga angående våldtäkt. Ni ska inte ta ordet utan meningen. Det är hemskt att bli det och önskar ingen i hela världen att bli det. Nu pratade jag om en "normal" muslimsk kvinna som avstår att gå ut sena kvällar, så som på disco osv. En trygghet som finns inom vår religion. Det är inte kvinnornas fel, det är fel på några män, men varför ska jag utsätta mig för det? Om jag nu absolut måste gå ska kan några hjälpa mig fram och tillbaka. Och om ni nu inte fattar vad jag menar så ger jag upp. Jag hångar ingen som har blivit det eller önskar ingen heller, men många uttsätter sig för fara. Gå i grupper istället.
    Vad beror denna orimliga våldtäktsskräck på? Risken att bli våldtagen utomhus är mycket liten. Man väljer ju själv vilka inskränkingar man vill göra i sitt liv för att undvika att bli våldtagen. Men själv skulle jag aldrig sitta hemma på kvällarna för att inte utsätta mig för den mikroskopiska risken att bli våldtagen utomhus.

Dina tips är också ganska dåliga. VIll man undgå att bli våldtagen bör man framför allt utesluta män ur sitt liv. Alltså låta bli att leva i relation med en man och inte träffa manliga släktingar och bekanta. För de flesta våldtäkter begås av någon som man redan känner.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-11-28 10:05:06 följande:
    Nej var skrev jag att man ska bomba Sverige? Jag skrev däremot att Sverige bidrar till att männsikor mördas i länger långt borta, för att man tillverkar vapen. Det är inte speciellt snyggt, nej. Frågan man kan ställa sig, varför är det viktigare med att tjäna pengar än att rädda liv? Jag trycker man ska våga ställa den frågan, om man har valt att tillverka vapen.
    Sverige tillverkar inga vapen. Men det finns företag i Sverige som gör det. Vad skulle hända om företag i Sverige inte exporterade vapen? Fred på jorden?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-11-30 06:08:20 följande:
    Det är ett svensk företag och jag antar att staten tillåter det företaget att tillverka vapen? Så visst kan man se det som att Sverige som land, stödjer tillverkningen?

Sverige har alltid sagt sig vara 'neutrala'. Då borde man inte tillverka vapen om man vill hålla det ryktet. Det är i alla fall min uppfattning.
    Du skrev att "Sverige" bidrar till att folk i länder långt borta mördas, och att det skulle vara viktigare för " Sverige" att tjäna pengar än att rädda liv. Min fråga som du inte svarade på var då vad som händer om "Sverige" slutar exportera vapen? Vilka liv menar du skulle räddas då? Och vad menar du med "Sverige"?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-11-30 19:11:53 följande:
    Om Sverige slutar exportera vapen så kan det leva upp till sitt namn 'neutral' rimligtvis.

Jag försöker göra en jämförelse med att muslimer väldigt ofta ställs till svars kollektivt när ett fåtal muslimer bombar människor sönder och samman. Om man ska vara konsekvent, så borde man inte då också ha svårt för att på samma sätt också ställa svenskar och Sverige till svars, när vapen exporteras och människor dödas.

Även om jag för min del kan se orimligheten i det, men jag vill göra en poäng, just för att föra fram hur en del väljer att 'jämföra'. Jag tycker det är intressant vilka svängar det kan ta helt enkelt.

Ändå kvarstår frågan, OM Sverige är neutralt och vill så igenkännas, varför tillverkas vapen i Sverige och varför är vapenexport ok?
    Sveriges neutralitet är det du som svamlar om för dig själv. Du har skrivit att Sverige bidrar till att människor mördas och att Sverige prioriterar att tjäna pengar framför att rädda liv. Jag undrar vilka liv som skulle räddas om svenska företag inte fick exportera vapen och på vilket sätt Sverige bidrar till att mörda människor utomlands?
  • 1337
    Afrodisiac skrev 2010-12-03 01:35:24 följande:
    De kriganden hittar alltid vägar att förinta varandra på. Genom vapenbusiness underlättas det bara. Jag undrar varför Sveriges del i detta väger tyngre än de som direkt bidrar till andras död.

Sveriges vapenexport går inte att försvara på något sätt, men att byta fokus till att sätta Sverige i lime light är lågt. 
    Det är inte jag som är Halal.

Jag är inte emot vapenexport, och jag tycker inte att Sverige har något ansvar för dödande med svenska vapen i krig.
  • 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 20:12:59 följande:
    Rätt konstig åsikt. Så Sverige har inget med saken att göra när de tillhandahåller vapnen? Om så är fallet, varför försöker man spela att man är restriktiv när man säljer vapen? Tror du Sverige säljer vapen för skojs skull eller för att folk ska samla på dem? Tror du Sverige säljer ammunition för att folk skjuter på burkar i något afrikanskt land?
    Sverige och dess regering och därmed vi svenskar, äger stora andelar i vapenindustrin, då dessa ägs av staten eller staten är delaktig i dem. Det är staten som bestämmer vilka länder som får köpa och inte köpa vapnen.

Om Oleg importerar en motorsåg från Sverige för att döda Igor är det varken "Sveriges" eller Stigas fel att Igor dog. Det är Olegs fel.

Folk måste få ha rätt att försvara sig.
  • 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 20:40:49 följande:
    Så du jämför vapen som används för att döda folk med motorsågar som används för att såga ner träd? Du förstår väl själv att din jämförelse haltar? Vapen är skapade, sålda och använda enbart för att ta folks liv.
    När jag som stat säljer till en viss part då vet jag att dessa vapen kommer att användas till slut 
    Mitt exempel illustrerade vems fel det är när någon blir dödad med tillhygge av någon annan. Guns dont kill people, people kill people vet du...

Vad händer om "Sverige" inte exporterar vapen?
  • 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 20:55:04 följande:
    Det är bara galna amerikaner som älskar vapen som säger det där. Så om jag ger ett vapen till en 3 åring och denne skjuter ihjäl sin mamma, då är det inte mitt fel? 

Vad händer om en person inte bråkar, vad händer om en person blir fredlig, vad händer om en person tar ansvar för sina handlingar? Vi lär ju upp våra barn på det viset, att om folk är dumma mot dig, strunta i dem..och här sprider vi avancerade vapen till instabila länder och grupper.
    Nej självklart ska inte en treåring få ha tillgång till skjutvapen.

Vad händer om "Sverige" inte exporterar vapen? Krig upphör inte för att "Sverige" slutar att exportera vapen. Det är de konflikter som leder till krig som måste förebyggas.
  • 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 21:16:21 följande:
    Om en stat slutar, så har vi i alla fall tagit vårt ansvar. Vi säljer vapen pga två enkla saker
    1. pga att vi tjänar fina pengar på det
    2. vi har en liten inre marknad och behöver sälja vapen för att hålla oss "ajour".

Konflikterna kommer alltid finnas..och vårt stöd till USA och länder som Israel, håller krigets brinnande flamma igång.
    Vill vi få slut på konflikterna måste vi och vår omvärld, EU och USA och FN vara mera konsekventa i vårt bemötande av aggressorer..något som inte kommer ske i första taget.
    Tycker ändå att det är hyckleri att vi talar om fred och samtidigt säljer vapen
    Jaha och du tror att det finns någon stat som kommer att sluta kriga ifall "Sverige" lägger ner sin vapenexport?
  • 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 21:40:36 följande:
    Klart inte..men babysteps ..titta på hur det gick till med minor och klusterbomber..man kommer överens om regler, förbud och vissa stater tog avstånd från dessa hemska vapen..nu är det ett fåtal länder som än idag håller fast vid att använda sig av dessa vapen.Jamen globala
    På samma sätt med kärnvapen osv..det som det krävs är att stater går samman och ställer krav.
    Men globala nedrustningsavtal är något helt annat än att ett enskilt land ska sluta att exportera vapen för att inte bli utmålat som delansvarigt till att människor mister livet i krig.
  • 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 21:49:56 följande:
    Suck..ja för att ifall han hade sagt om oleg importerade en pistol och sköt igor, då hade hans jämförelse haft lite mera logik i sig..inte att man importerar ett arbetsredskap som senare används som vapen.

Så om jag importerar knark eller exporterar knark, betyder det att jag inte bär skulden för ifall en person tar knarket och dör? Om så är fallet, varför straffas knarklangare? Varför straffas vapenförsäljare?
    Alltså jag måste beklaga, det är inte min logik det är fel på..utan på dig och din förståelse av dem.
    sv.wikipedia.org/wiki/Viktor_Bout

Denne man, sålde vapen..han kommer dömas till hårda straff för det. Varför blir han straffad för samma sak som Sverige och andra länder gör?

Suck.. 
    Hehe. Jag undrar också varför jag blev en man? Apropå att jag skulle vara fördomsfull...:)
  • 1337
    Afrodisiac skrev 2010-12-03 22:30:56 följande:
    Jag vet att du inte är Halal, men jag ville bara påpeka det eftersom det kändes så fel att fokus byttes

Dock är jag emot vapenexport. Jag är emot krig överhuvudtaget. 
    Jag är också emot krig. Naturligtvis.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-12-04 08:29:02 följande:
    Du ser alltså ingen koppling mellan att Sverige tillåter att svenska vapen tillverkas, exporteras och därefter dödar människor långt borta från Sverige? Och i det en motsägelse till att 'Sverige är neutralt'? Jag vet inte, men för min del betyder 'neutralt' att inte bidra till att tillverka vapen som dödar människor? Kanske jag har fel, men det är så jag uppfattar ordet 'neutralt'. Men med tanke på att det går 'inflation' i ord och de reformeras och uppdateras ständigt, så kanske det inte längre betyder det?
    Jag ser kopplingen, men det var ju inte det som diskuterades. Du skrev att "Sverige" bidrar till att människor mördas, och det var detta jag invände mot. Neutralitet får du även i fortsättningen diskutera med dig själv.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-12-04 08:38:08 följande:
    Me too.

Samtidigt måste man ju då våga ställa frågan, 'om man är emot krig, varför protesterar man inte mot sitt land som tillåter vapentillverkning och export av dessa dessutom'? Annars kan man uppfatta det som att man utgår från en dubbelmoral i frågan. Jag säger inte att det är så, men säger att det kan uppfattas så.
    Jag är realist och inser att människoliv inte kommer att skonas för att Sverige slutar att exportera vapen. Tror du att krigssugna parter kommer att tvingas låta bli att kriga ifall "Sverige" slutar med vapenexport?
Svar på tråden Islam