Islam
Nami08
Vad är din definition av wahabism? Vad är wahabism?
Nami08
Vad är din definition av wahabism? Vad är wahabism?
Amatullah
Har du fått ett svenskt medborgarskap än?
Amatullah igen
"Min man jobbar och de tar skatt från hans lön men detta är inte friviligt . Att icke troende tar pengar från din lön är inte kufr dvs detta handlingen tar dig inte ut ur Islam "
Ok du vill att du och din familj utnyttjar den svenska välfärden utan att betala skatt till staten? Varför och vem ger er den rätten att tycka så att staten bekostar er vård, skolor och trevnad gratis? Även bokensfolk i en islamisk stat måste betala en avgift mot välfärden och muslimernas beskydd. Även i en islamisk stat betalar man skatt till staten för att få utnyttja vad staten erbjuder sina medborgare.
En annan sak som jag borde ha tagit i mitt föregående inlägg är att om du hade sagt att du gör det för att du har ett israeliskt medborgarskap hade jag hållit med dig till 100%, men Sverige ligger inte i krig mot islam och muslimer som israel gör. Sverige tar emot muslimer även fast staten hycklar i sin politik och även fast det finns islamofober där. En muslim i Sverige kan utöva sin tro fritt, är det så man ska behandla det landet med att vara inskränkt? Jag tycker du ska ta dig en funderare för det i mina ögon hyckleri att bo där och ha dessa åsikter. Dina åsikter även fast de inte låter obekanta i mina öron skrämmer de som inte har kunskap i islam. När Muhammed saw sände Muadh Ibn Djabal till Yemen bad han honom först att lära dom om tawheed och qeedah, sedan bönen, sedan allmosan, sedan hadj etc etc. Allt gjorde han inte på en gång. Samma sak här, icke muslimer och även en del muslimer kommer inte att förstå dina tankar. Det måste komma efter man skaffat kunskap först. En icke muslimsk svensk skulle inte fatta varför alkohol skall vara förbjuden om h*n inte av en djup tro tror hur allvarligt det är med denna dryck.
Sedan att du pekar på en muslim och säga att hon inte är muslim är väldigt allvarligt. Systern tror på Allah och på Hans profet och detta gör henne till muslim även fast hon kanske inte följer islam till punkt och pricka. Men haditherna är tydliga där det står att den som bekänner att det inte finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är Hans profet och sändebud är muslim och är garanterad paradiset. Sedan måste man förstås fråga vilken madhab du följer, jag kanske missförstår dig iom jag inte vet vilken skola du utövar.
Ursäkta om jag spammar tråden men det finns alltid något man vill kommentera.
"2 ) enligt shariia är det tillåtet att fly till ett icke troendes land och söka skydd där . Bevis för detta är när sahaba r.a. flydde till Abesinien så jag har inte handlat efter taguts lagar utan shariia "
Det finns ingen skillnad. Den islamiska shariah utövades inte i Abessinien, ändå kunde muslimerna bo där och även följa landets lagar. Nu kommer du att säga "nej det gjorde de inte". I detta fall måste du lägga fram bevis på det, att muslimerna inte följde lagarna där.
Jag blir inte skrämd av dina åsikter för jag vet att såna muslimer som dig inte gör något dumt fast ni har missvisande åsikter som låter för extrema för de som inte har kunskap. De som verkligen skrämmer mig är de muslimer som kallar sig för liberala eller sekulära för de har förvirrade tankesätt och mentalitet. De verkar vara benägna att förändras från att vara toleranta till att vara farliga för deras utgångsläge handlar om att hyckla. Seriositet är inte deras egenskap.
islam har många olika inriktningar som sunni, shia, wahabi, habashi, hanafi osv osv.. så som kristendomen har katoliker, protestanter. dessa olika inriktningar har olika syner på saker. till exempel är det tillåtet för shia muslimer att ha ett temporärt äktenskap (mutaa') utan att gifta sig hos en cheikh, vilket är strängt förbjudet hos sunni muslimer.
och de flesta inriktningar är oeniga om många saker inom religion.
därför är islam en mycket missuppfattad religion.