Islam
Gå tillbaka några sidor så har du inlägg från din landsman. Honom kanske du kan få svar av?
Rose
Jag hittade inlägget och känner inte killen du som påstod att han är från mitt hemland blabla, men det är ointressant. I hans inlägg står inget svar på min fråga.
Vad jag menade med mitt inlägg är att ordet wahabism är ett påhittat ord som hatarna till salafister brukar kalla salafisterna för för att nedvärdera och smutskasta dem. En sak som de flesta inte vet och det är nämligen att alla salafister inte följer hanbali-skolan. Att alla salafister inte kallar sig själva för salafister av den enkla orsaken att ordet innebär att följa salaf. De vill inte göra tazkiya av sig själva eftersom Allah swt sade i koranen (So ascribe not purity to yourselves.). Jag håller också inte med om att salafisterna följer allt de salaf följde. Att följa salaf för mig innebär att följa koranen och sunnah (endast) sedan vad salaf tyckte (egna åsikter) är inte intressant. Deras åsikter tillhör inte islam.
Ahlul Kitab är de kristna och judar och även zoroastrerna enligt de flesta ulema. Dessa är kuffar och mushrikin, dvs de som inte är muslimer. Kafir i islam betyder att förneka islam/förkasta islam även fast man tror på Gud.